23 Φεβ 2016

«ΓΙΑ ΝΑ ΒΓΟΥΜΕ ΣΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΠΙΟΥΜΕ ΑΠ’ ΤΟ ΑΘΑΝΑΤΟ ΝΕΡΟ»- του Θωμά Μαργαρίτη

του Θωμά Μαργαρίτη

Ο Υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων κ. Σπίρτζης σε αποκλειστικές δηλώσεις στην εφημερία «ΕΡΓΑΣΙΑ …ΣΥΝ» την περασμένη Πέμπτη (αριθμ. Φ.445/19-2-2016) αναφέρθηκε στο θέμα της σύνδεσης της Δράμας με την Εγνατία οδό.


Είχε προηγηθεί η από 4-12-2015 απόφασή του (ΦΕΚ 253/21-12-2015) που περιελάμβανε όλους τους υφισταμένους αλλά και προβλεπόμενους αυτοκινητόδρομους της χώρας. Στην απόφασή του περιλαμβάνονται όλοι οι υφιστάμενοι διευρωπαϊκοί άξονες που κατευθύνονται στον Βορρά εκτός από εκείνους που αναφέρονται στην περιφέρειά μας. Καμία αναφορά στον διευρωπαϊκό άξονα Ε61 (Σέρρες-Δράμα-Καβάλα), καμία αναφορά για τον Καβάλα-Δράμα, που αποτελεί τμήμα του Ε61, καμία αναφορά για τον Δράμα-Αμφίπολη.

Η απόφαση αυτή του κ. Σπίρτζη προκάλεσε πολλές αντιδράσεις και στις 12-1-2016 έγινε συνάντησή του στην Αθήνα με τους εκπροσώπους μας χωρίς να υπάρξει γι’ αυτήν καμία επίσημη  ενημέρωση για το τι ελέχθη σ’ αυτήν.

Ακολούθησε ένα ανυπόγραφο «ΜΕΜΟ» του κ. Σπίρτζη που χαρακτήρισα  μπακαλοτέφτερο  και ραβασάκι, δηλαδή  κάτι σαν το «ρεζουμέ» της συνάντησής του με τους εκπροσώπους μας. Το μπακαλοτέφτερο αυτό παρουσιάσθηκε ως «μεγάλη  επιτυχία» από τους τοπικούς κυβερνητικούς που είπαν ότι «έφτασε η επόμενη μέρα», θεωρώντας σίγουρη την κατασκευή των οδικών αξόνων  για την έξοδό μας επιτέλους στην Εγνατία οδό.

Το ανυπόγραφο, υποτιθέμενο έγγραφο – ΜΕΜΟ του κ. Σπίρτζη και κυρίως το περιεχόμενό του δεν μιλούσε για τον διευρωπαϊκό άξονα Ε61, αλλά για έξοδό μας στην Αμφίπολη (μέσων των Εθνικών οδών 12 και 59), δηλαδή μέσω Σιταγρών, Αλιστράτης, Ζίχνης και Μεσορράχης («Αθάνατο Νερό») που θα βελτιωθούν, προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων και εμπεριστατωμένη αρθρογραφία και από εμένα και από άλλους συμπολίτες μας γνώστες του θέματος. Και αυτό γιατί είναι τουλάχιστον τραγικό να προτείνει ο Υπουργός την έξοδό μας στην Αμφίπολη μέσα από τα χωριά της Αλιστράτης, της Ζίχνης και της Μεσορράχης, κάνοντας στάση για νερό και φαγητό  στο πάλαι ποτέ Αθάνατο Νερό όπως γίνονταν πριν πολλές δεκαετίες. Οι παλιότεροι θα θυμούνται την στάση του ΚΤΕΛ στο Αθάνατο Νερό όπου υπήρχε βρύση να ξεδιψάσουν οι ταξιδιώτες και να συνεχίσουν το περιπετειώδες ταξίδι τους για Θεσσαλονίκη και Αθήνα.

Επί της εμπεριστατωμένης αρθρογραφίας δεν υπήρξε καμία απολύτως απάντηση. Υπήρξε απόλυτη σιωπή και ύποπτη βουβαμάρα. Η Βουλευτής μας της Δημοκρατικής Συμπαράταξης Χαρά Κεφαλίδου, που σημειωτέον παρευρίσκονταν στην συνάντηση με τον Υπουργό στις 12-1-2016, κατέθεσε ερώτηση στην Βουλή με θέμα «Καθυστερήσεις στον Οδικό άξονα Ε61 Σέρρες – Δράμα – Καβάλα, ο Νομός Δράμας πάλι στην απομόνωση» όπου, μεταξύ άλλων, ζητά  από τον κ. Σπίρτζη να απαντήσει στο τι προτίθεται να κάνει τελικά, γιατί τόσο η από 4-12-2015 απόφαση του Υπουργού, όσο και η συνάντησή τους στην  Αθήνα αλλά και το ΜΕΜΟ-ρεζουμέ της συνάντησης αυτής, δημιούργησε πολύ περισσότερα ερωτήματα και προβληματισμούς από όσα υποτίθεται ότι θα έλυνε. Αναμένοντας την επίσημη επί της ερωτήσεως απάντηση του κ. Σπίρτζη στην Βουλή, ανέγνωσα την συνέντευξη που παραχώρησε στην εφημερία «ΕΡΓΑΣΙΑ …..ΣΥΝ».

Στις απαντήσεις που δίνει ο Υπουργός μεταξύ άλλων αναγράφονται επί λέξει τα εξής: «Ο διάλογος με τους θεσμικούς φορείς της Δράμας δεν έχει ολοκληρωθεί. Πρόθεση του Υπουργείου δεν είναι να αποφασίσει για την Δράμα, χωρίς να λάβει υπόψιν του τις θέσεις των τοπικών παραγόντων, Βουλευτών, Δημάρχων, οικονομικών και κοινωνικών φορέων.»

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ –ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
1)     Η συνάντηση των εκπροσώπων μας με τον κ. Σπίρτζη δεν έγινε στα πλαίσια της διαβούλευσης αυτής; Πόσες δεκαετίες θα διαβουλεύονται;
2)     Αφού ο κ. Σπίρτζης θα αποφασίσει λαμβάνοντας υπόψιν τις θέσεις των τοπικών εκπροσώπων μας γιατί δεν έλαβε μέχρι σήμερα υπόψιν του τις αποφάσεις όλων των Δημοτικών συμβουλίων μας και της απόφασης του Περιφερειακού Συμβουλίου που προτάσσει την κατασκευή του διευρωπαϊκού άξονα Ε61 (Σέρρες-Δράμα-Καβάλα);
3)     Γιατί στην απόφαση που εξέδωσε περιλαμβάνει όλους τους αυτοκινητοδρόμους και διευρωπαϊκούς άξονες σ’ ολόκληρη την χώρα εκτός από τον  Ε61 που εμείς ζητάμε;
4)     Τι άλλο περιμένει ο κ. Σπίρτζης για να αποφασίσει και πόσες εκατονταετίες θα διαβουλευόμαστε ακόμα;
5)     Γιατί στο ΜΕΜΟ που έστειλε αναγράφεται ότι η μοναδική λύση σύνδεσης της Δράμας με την Αμφίπολη μπορεί να γίνει με βελτίωση των Εθνικών οδών που περνούν από τα χωριά της Αλιστράτης, της Ζίχνης και της Μεσορράχης για να ξαναδροσιζόμαστε πάλι στο Αθάνατο Νερό, γυρίζοντάς μας δεκαετίες πίσω;

Φτάνει το δούλεμα κ. Υπουργέ!!!
Σήμερα κοροϊδεύονται μόνο αυτοί που θέλουν να κοροϊδευτούν. Και δυστυχώς πολλά χρόνια φάγαμε όλοι οι Δραμινοί κουτόχορτο για το θέμα αυτό. Είναι πιο έντιμο να λεχθεί ότι δεν μπορούμε ή δεν θέλουμε να ικανοποιήσουμε τα αιτήματά ας παρά «να μην θέλω να σας φιλήσω και να ρωτάω που είναι το μάγουλό σας».

ΟΜΩΣ ο κ. Σπίρτζης δεν στάθηκε μόνο στα παραπάνω. Στη συνέντευξή τους ανέφερε επί λέξει τα κάτωθι: «Κατά’ αρχάς να πούμε ότι όσοι κάνουν προτάσεις για δύο δρόμους, για έναν δρόμο και για όποιο δρόμο, όφειλαν να μην έχουν φτάσει την Δράμα στην κατάντια που έχει φτάσει σήμερα. Γιατί είναι πάρα πολλά χρόνια στα δρώμενα και όφειλαν να είχαν καταθέσει ένα συγκεκριμένο σχέδιο, λαμβάνονται υπόψιν και τις ανάγκες της Δράμας. Εμείς αυτό που έχουμε δει είναι ότι ο Νομός Δράμας είναι ένας Νομός που ούτε σχέδιο μας έχει δοθεί πουθενά, ούτε κατεύθυνση, ούτε κάποιο όραμα για την ανάπτυξή του και το πώς θα βγει από την απομόνωση. Θεωρούμε ότι πρέπει να κρατήσουν  τις συμβουλές για 2 ή 52 δρόμους για τον εαυτό τους. Να δουν τον προϋπολογισμό που έχουν και να τον ισοκατανείμουν, αλλά σε αναπτυξιακή και παραγωγική κατεύθυνση και όχι σ’ αυτήν που  έχουμε συνηθίσει τόσα χρόνια. Από εκεί και πέρα εμείς δεν θέλουμε έναν σχεδιασμό για το τι θέλει η Δράμα χωρίς την απαραίτητη διαβούλευση με όλους τους θεσμικούς παράγοντες του Νομού».

ΔΙΑΠΙΣΤΩΣΕΙΣ – ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
  1. Δεν έχει καθόλου άδικο ο Υπουργός και για την κατάντια της Δράμας και για την έλλειψη συγκεκριμένου σχεδιασμού εφικτού και υλοποιήσιμου για την έξοδό μας στην Εγνατία οδό. Η παθογένειά μας στο θέμα αυτό, οι μικροπολιτικές σκοπιμότητες, ο πολιτικός εγωισμός υψηλόβαθμων πολιτικών μας στελεχών που διεκδικούσαν το αλάθητο του Πάπα και η πολιτική τους ανικανότητα, μας οδήγησαν δεκαετίες να διεκδικούμε με λάθος τρόπο την έξοδό μας στην Εγνατία, δεν κάναμε τίποτα για να διατηρηθεί ο αρχικός σχεδιασμός όδευσης της Εγνατίας από τον κάμπο της Δράμας και όχι πάνω από το από το Παγγαίο. Υπενθυμίζω ότι επί χρόνια αμφισβητούσαν κάποιοι στην Δράμα ακόμη και την ύπαρξη  και την μελλοντική κατασκευή του διευρωπαϊκού άξονα Ε61 (Σέρρες-Δράμα-Καβάλα) που σήμερα αποτελεί την μοναδική εφικτή λύση εξόδου μας από την απομόνωση αφού μόνο ο άξονας αυτός μπορεί να χρηματοδοτηθεί από Ευρωπαϊκά χρήματα. Γιατί χρήματα από εθνικούς ή άλλους πόρους δεν υπάρχουν. Όσοι τότε υπερασπισθήκαμε τον Ε61 χαρακτηρισθήκαμε «γραφικοί». Μεταξύ τους ήμουν και εγώ που με την ομόφωνη υπ’ αριθμ. 145/2009 απόφαση του Δημοτικού συμβουλίου Δράμας όταν ήμουν Δήμαρχος υιοθετήσαμε ως μόνη λύση εξόδου μας από την οδική απομόνωσή μας την κατασκευή του Ε61 (Σέρρες-Δράμα-Καβάλα) με το πέρασμά του  όσο το δυνατόν πιο κοντά στη Δράμα.
  2. Είχαμε εμμονή όλα αυτά τα χρόνια για τον Δράμα-Αμφίπολη που είναι επαρχιακός δρόμος και ως εκ τούτου δεν μπορούσε να χρηματοδοτηθεί από Ευρωπαϊκά  προγράμματα γιατί δεν ήταν και δεν είναι επιλέξιμος. Επιλέξιμοι είναι μόνο οι διευρωπαϊκοί άξονες  όπως ο Ε61. Η χρηματοδότηση από Τομεακά και Περιφερειακά προγράμματα ήταν επίσης αδύνατη, διότι ο επαρχιακός δρόμος Δράμα-Αμφίπολη διασχίζει δύο Νομούς (Δράμας και Σερρών) που ανήκουν σε διαφορετικές περιφέρειες (Α.Μ.Θ. και Κεντρικής Μακεδονίας) και ο συντονισμός τους και ο κοινός προγραμματισμός τους είναι ανέφικτος έως αδύνατος.
  3. Η συνέχιση της διεκδίκησης της επαρχιακής οδού Δράμα-Αμφίπολη, ή Καβάλα-Δράμα, μεμονωμένα πρέπει επιτέλους να εγκαταλειφθεί. Η μόνη λύση για την απομόνωση της Δράμας και την έξοδο στην Εγνατία οδό, «μάλλιασε η γλώσσα μου» να φωνάζω, είναι η κατασκευή του Ε61. Δηλαδή η όδευσή του από Ευρώπη-Προμαχώνα-Σέρρες-Μπάφρα-Δράμα-Καβάλα. Ο διευρωπαϊκός αυτός άξονας είναι ο μόνος που μπορεί να χρηματοδοτηθεί από Ευρωπαϊκά προγράμματα, είναι στους σχεδιασμούς της Ευρωπαϊκής Ένωσης και μπορεί να διασχίσει και τους τρείς  Νομούς (Σέρρες-Δράμα-Καβάλα) χωρίς καμία εμπλοκή των διαφορετικών περιφερειών. Με την κατασκευή του άξονα Ε61 θα αποκτήσουμε έξοδο: 1) στην  Εγνατία ανατολικά στην Καβάλα και 2) δυτικά μέσω Μπάφρας-Σερρών προς Θεσσαλονίκη. Ταυτόχρονα το μικρό τμήμα που απομένει από Μπάφρα προς Αμφίπολη (που είναι τμήμα του επαρχιακού δρόμου Δράμα-Αμφίπολη που δεν μπορεί να ενταχθεί σε Ευρωπαϊκά προγράμματα, ΕΣΠΑ κ.λ.π) επειδή ακριβώς είναι μικρό, μπορεί να χρηματοδοτηθεί από Εθνικούς πόρους. Έτσι θα αποκτήσουμε και τρίτη έξοδο στην Εγνατία, στην Αμφίπολη.
  4.  Αυτή είναι και η επίσημη θέση της Περιφέρειάς μας σήμερα, δηλαδή η κατασκευή του Ε61 με την όδευση που ανέφερα, η οποία έδωσε τέλος στις λάθος διεκδικήσεις και παλινωδίες του παρελθόντος.
  5.  Ο κ. Σπίρτζης όμως καλά θα κάνει αντί μόνο να μας τα  «χώνει» για το παρελθόν να κοιτάξει το παρόν και να σχεδιάσει το μέλλον. Γιατί λοιπόν όταν απαίτηση όλων είναι ο προγραμματισμός κατασκευής του διευρωπαϊκού  άξονα Ε61 με την όδευση που περιέγραψα, τον εξαίρεσε και ούτε καν τον ανέφερε στην απόφαση που εξέδωσε αλλά και στο μπακαλοτέφτερο-ΜΕΜΟ που μας έστειλε.
  6. Η Δράμα  και η Περιφέρειά μας επέλεξε τον Ε61 έστω και με εγκληματική καθυστέρηση. Ο κ. Σπίρτζης γιατί δεν λέει τίποτα επ’ αυτού, αντίθετα με τις πράξεις του και τα γραφόμενά του λειτουργεί σε βάρος των συμφερόντων της Δράμας και της Περιφέρειάς μας;
  7.  Είναι σοβαρή η αναφορά του στο ΜΕΜΟ που μας έστειλε για έξοδό μας στην Αμφίπολη από τα χωριά της Αλιστράτης, της Ζίχνης και της Μεσορράχης με στάση στο Αθάνατο νερό, χωρίς να αναφέρει τίποτα για τον Ε61;
  8. Όσον αφορά τις διαβουλεύσεις και την συναπόφαση για το τι θα γίνει με τους τοπικούς εκπροσώπους μας που αναφέρει ο κ. Σπίρτζης είναι λόγια «βερεσέ». Πόσες δεκαετίες ακόμα θα διαρκέσουν οι διαβουλεύσεις κ. Υπουργέ; Σας είναι άγνωστη  η ρήση που λέει ότι όταν οι Έλληνες δεν θέλουν να αποφασίσουν συνεχώς διασκέπτονται και παραπέμπουν σε επιτροπές που αιωνίως μελετούν το θέμα;

Απευθυνόμενος στους φίλους Δραμινούς που αγωνιούν για τον παντοτινό αποκλεισμό μας από την Εγνατία, γιατί επισκεψιμότητα και επιχειρηματικότητα, χωρίς άμεση προσπελασιμότητα δεν μπορεί να υπάρξει, τους προτρέπω 

1) να κατευθυνθούν στην Αμφίπολη από την Εθνικό οδό Δράμα-Σιταγροί –Αλιστράτη-Μεσσοράχη (Αθάνατο Νερό)-Αμφίπολη.

2) Να σταματήσουν στο Αθάνατο Νερό και να πιούν το «θαυματουργό» νερό από την βρύση που υπάρχει εκεί. Μόνο έτσι, εξασφαλίζοντας την επίγειο αθανασία, ίσως κάποτε δούμε την έξοδό μας στην Εγνατία!!!!!


Του Θωμά Μαργαρίτη, Δικηγόρου, τ. Δημάρχου και τ. Προέδρου του Δικηγορικού  Συλλόγου Δράμας