14 Απρ 2016

Θωμάς Μαργαρίτης: Όλη η αλήθεια για τη σύνδεσή μας με την Εγνατία Οδό - «ΖΗΣΕ ΜΑΥΡΕ ΜΟΥ ΝΑ ΦΑΣ ΤΡΙΦΥΛΛΙ…..»

Του Θωμά Μαργαρίτη

Με αφορμή την νέα απάντηση του Υπουργού Μεταφορών Χρ. Σπίρτζη σε ερώτηση της Βουλευτού μας Χαράς Κεφαλίδου πριν από  λίγες ημέρες, επανέρχομαι επί του σημαντικού, για την άρση της απομόνωσης της Δράμας, θέματος της σύνδεσής μας με την Εγνατία Οδό.


Ο Υπουργός στην απάντησή του επισυνάπτει έγγραφο της Εγνατίας Α.Ε., στους υπευθύνους της οποίας κοινοποιώ το άρθρο μου αυτό. Σημειώνεται ότι η «Εγνατία Α.Ε.» ενεπλάκη στην υπόθεση της μελέτης-κατασκευής, αρχικά ΜΟΝΟ για το τμήμα «Όρια Νομού Σερρών-Καβάλας» του άξονα «Σέρρες-Δράμα-Καβάλα», τον Σεπτέμβριο του 2010 (ΚΥΑ Δ1/α/3145/1-9-2010) και τον Οκτώβριο του 2013 (ΚΥΑ Δ1/03303 και ΦΕΚ 3306/ΦΕΚ 2257/11-10-2013) για το Δράμα-Αμφίπολη.

Για την αυτονόητη αυτή συμμετοχή της «Εγνατία Α.Ε.» χρειάσθηκε μεγάλος αγώνας, μεγάλη πίεση ένα χρόνο πριν, όταν επί δημαρχίας μου, με ομόφωνη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ζητήθηκε για πρώτη φορά η ανάληψη της συνολικής μελέτης και κατασκευής της σύνδεσής μας από Καβάλα μέχρι Αμφίπολη από την «Εγνατία Α.Ε.», σύμφωνα με την υπ’ αρίθμ. 145/2009 απόφασή του.

Ζητήσαμε να ασχοληθεί με το θέμα της σύνδεσης η «Εγνατία Α.Ε.» και για να είναι μόνο ένας ο μελετητής και συντονιστής του όλου έργου από Καβάλα μέχρι την Αμφίπολη και κατασκευάστρια η παραπάνω εταιρία που εγγυάται την ποιότητα της κατασκευής. Μέχρι τότε οι διάφοροι τοπικοί «αρμόδιοι» και «αναρμόδιοι» δεν ήθελαν την ανάμειξη της «Εγνατία Α.Ε.»  και ανέθεταν τμήματα του δρόμου εντός του Νομού Δράμας σε διάφορους ημέτερους μελετητές. Έτσι γίνονταν μελέτες για ορισμένα  «εύκολα» τμήματα του δρόμου, παραλείπονταν μελέτες για τα δύσκολα τμήματα και γενικά δαπανούνταν τεράστια ποσά για μελέτες ασύνδετες μεταξύ τους, που σε καμμία περίπτωση δεν μπορούσαν να λειτουργήσουν ως ενιαίο σύνολο. Και όλα αυτά για να παραμυθιάζεται και να ξεγελιέται ο δραμινός λαός ότι δήθεν γίνονται ενέργειες και να ζει με την πίστη και την ελπίδα ότι βρισκόμαστε λίγο πριν από την δημοπράτηση της συνολικής κατασκευής της σύνδεσης της Δράμας με την Εγνατία οδό.

Ουσιαστικά δεν γινόταν, ούτε επρόκειτο να γίνει απολύτως τίποτα εκτός από το «ξόδεμα», χωρίς αιτία, δημοσίου χρήματος για μελέτες επί μελετών μόνο εντός των ορίων του Νομού Δράμας. Φυσικά καμμία ενέργεια δεν γινόταν επίσης για την εξεύρεση χρηματοδότησης υλοποίησης των μελετών αυτών που έμεναν στα αζήτητα και με την πάροδο του χρόνου, χωρίς επικαιροποίησή τους, ήταν παντελώς άχρηστες. Οι μόνοι κερδισμένοι ήταν οι πολιτικάντηδες που διοίκησαν τον τόπο, που  με αναλήθειες και φρούδες ελπίδες κέρδιζαν τις εκλογές και έστηναν πολιτικές καριέρες και δυστυχώς χαρακτηρίζονταν και πολιτικές αυθεντίες. Έπαιζαν πολιτικά παιχνίδια στις πλάτες του κοσμάκη «εν γνώσει της αναληθείας τους».
Από το επίσημο έγγραφο της «Εγνατία Α.Ε.» που πολύ καθυστερημένα κατά τα ανωτέρω, ασχολήθηκε με την υπόθεση, αντλούμε χρήσιμες πληροφορίες για το τι «μέλει γενέσθαι», που κάθε άλλο παρά αισιόδοξους πρέπει να μας κάνουν. Αντίθετα ενισχύουν τους προβληματισμούς και ρίπτουν στο κενό τους πρόσφατους πανηγυρισμούς τοπικών κυβερνητικών  και άλλων θεσμικών εκπροσώπων μας, για άμεση δημοπράτηση της κατασκευής της όλης σύνδεσής μας με την Εγνατία Οδό.

Συγκεκριμένα στο έγγραφο της «Εγνατία Α.Ε.» αναφέρονται τα παρακάτω:

1)     Ο διευρωπαϊκός άξονας Ε61 (Σέρρες – Δράμα – Καβάλα) αν και αναφέρεται στον Ευρωπαϊκό κανονισμό ως πρόβλεψη, δεν συνεπάγεται απαραίτητα ότι υπάρχουν οι αντίστοιχοι πόροι για την χρηματοδότηση της μελέτης και κατασκευής του.
2)     Η πόλη της Δράμας στερήθηκε την σύνδεση οδού ταχείας κυκλοφορίας με την Εγνατία Οδό, γιατί στο αρχικό πρόγραμμα των καθέτων Αξόνων της «Εγνατίας Οδού Α.Ε.» δεν υπήρχε σχετική πρόβλεψη.
3)     Καθίσταται δυνατή σήμερα η σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία Οδό, με την χρήση των υφισταμένων Εθνικών οδών που διέρχονται μέσω οικισμών τόσο ανατολικά όσο και δυτικά της πόλης. Ειδικότερα υπάρχει η δυνατότητα μέσω της Δράμας αλλά και με την χρήση των υφισταμένων Εθνικών οδών 12 και 59 προς Αμφίπολη, με σύνδεση στον κόμβο του Στρυμόνα.
Και διερωτώμαι: Με δεδομένο ότι οι Εθνικοί οδοί 12 και 59 είναι οι δρόμοι από Καβάλα-Δράμα-Αλιστράτη-Ζίχνη-Μεσσοράχη (Αθάνατο Νερό)-Αμφίπολη, είναι δυνατόν να προτείνεται αυτή η σύνδεση που μας γυρίζει δεκαετίες πίσω;

4)     Για την βελτίωση και αναβάθμιση των παραπάνω συνδέσεων εκπονούνται μελέτες ώστε οι συνδέσεις αυτές να αποκτήσουν «χαρακτηριστικά αυτοκινητοδρόμου».
Είναι προφανές ότι κάποιο λάθος υπάρχει το οποίο οδηγεί σε αδυναμία κατανόησης του θέματος. Ενώ από την «Εγνατία ΑΕ» προτείνεται η σύνδεση μέσω των Εθνικών οδών 12 και 59 στη συνέχεια του επισήμου εγγράφου της αναγράφεται ότι γίνονται μελέτες που αναφέρονται στον επαρχιακό δρόμο Δράμα-Μαυρολεύκη-Παλαιοκώμη-Αμφίπολη. Τι πραγματικά συμβαίνει; Τι σχέση έχουν οι Εθνικές οδοί 12 και 59 με τη σύνδεση που εμείς επιδιώκουμε χρόνια (δηλαδή έξοδο στην Αμφίπολη μέσω της επαρχιακής οδού Δράμα-Μαυρολεύκη-Παλαιοκώμη-Αμφίπολη; Στο σημείο αυτό απαιτείται διευκρίνιση από τους αρμοδίους της «Εγνατία ΑΕ» στους οποίους κοινοποιώ το άρθρο μου αυτό.

5)     Η «Εγνατία Α.Ε.» ασχολείται από τον Σεπτέμβριο του 2010 με την μελέτη του τμήματος «Καβάλα-Δράμα-Όρια Νομού Σερρών», της σύνδεσης Σέρρες-Δράμα-Καβάλα και από τον Οκτώβριο του 2013 ανέλαβε και την αρμοδιότητα για μελέτη  κατασκευή του Δράμα-Αμφίπολη για τμήματα της οποίας ασχολούνταν μελετητικά άλλοι τέσσερις φορείς.

6)     Η Εθνική οδός 12 (Δράμα-Αμφίπολη) μήκους 52 χιλιομέτρων διέρχεται μέσα από οικισμούς με μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά και το πλάτος του οδοστρώματος ποικίλει από οκτώ έως δέκα μέτρα. Στα πρώτα 23 χιλιόμετρα διέρχεται  δια μέσου πεδινής περιοχής και στα υπόλοιπα 29 στις υπώρειες του Παγγαίου όρους. Τα τελευταία δέκα χιλιόμετρα συμπίπτουν με την Εθνικό οδό 59  Σέρρες-Ν.Ζίχνη-Μεσσοράχης (Αθάνατο Νερό)-Αμφίπολη, η οποία διασχίζει τον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης.


7)     Για τον άξονα Δράμα-Καβάλα, αυτός χωρίστηκε μελετητικά σε τρία τμήματα: α) «Δράμα-Άγιος Αθανάσιος» μήκους 11 χιλιομέτρων β) τμήμα «Άγιος Αθανάσιος-Κρηνίδες» μήκους 9 χιλιομέτρων και γ) Τμήμα «Κρηνίδες-Άγιος Σύλλας» μήκους 8 χιλιομέτρων. Για το τελευταίο αυτό τμήμα προέκυψε σημαντική εμπλοκή με το αισθητικό δάσος Καβάλας, παρά την σύμφωνη γνώμη του Δασαρχείου Καβάλας. Λόγω της εμπλοκής αυτής δεν έγινε τίποτα για το τμήμα αυτό διότι δυνάμει του άρθρου 48 παρ.4 του Ν.998/1979 απαγορεύεται η διάνοιξη οδών μέσω αισθητικών δασών. Έτσι προτάθηκε ως προσωρινή (;) λύση της σύνδεσης του άξονα Δράμα-Καβάλα με την Εθνική οδό Ελευθερούπολης-Καβάλας, χωρίς να υπάρχει εμπλοκή με το αισθητικό δάσος Καβάλας. Δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν έχει γίνει τίποτα. Άρα εάν και εφόσον ολοκληρωθούν οι μελέτες όλων των τμημάτων και φυσικά χρηματοδοτηθούν, δεν θα βγαίνουμε στην Εγνατία οδό στον Άγιο Σύλλα, αλλά  θα συνδεόμαστε με τον δρόμο Ελευθερούπολη-Καβάλα και μέσω αυτής στην Εγνατία οδό.

8)     Για το τμήμα Δράμα-Αμφίπολη που ενεπλάκη η «Εγνατία Α.Ε.» τον Οκτώβριο του 2013 και ενώ πραγματοποιούνταν μελέτες από άλλους τέσσερις φορείς α) δεν έχουν εκπονηθεί μελέτες για την σύνδεση του άξονα Δράμα-Αμφίπολη με την παράκαμψη της Δράμας. Με την εμπλοκή της «Εγνατία Α.Ε.» έγιναν πρώτες προκαταρκτικές μελέτες, β) το τμήμα παράκαμψη Δράμας-Μαυρολεύκη μήκους 9 χιλιομέτρων ακόμη μελετάται από άλλον φορέα, γ) το τμήμα Μαυρολεύκη-Παλαιοκώμη μήκους 30 χιλιομέτρων ακόμη μελετάται από άλλον φορέα και είναι σε πιο προχωρημένο στάδιο δ) για το τμήμα Παλαιοκώμη-Αμφίπολη, μήκους 10 χιλιομέτρων ασχολείται η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας με πρόβλεψη διατομής του οδοστρώματος τα 11 μ., λόγω του αρχαιολογικού χώρου της Αμφίπολης που δεν επιτρέπει μεγαλύτερη διατομή της υφισταμένης χάραξης. Για το τμήμα αυτό, αν εξασφαλισθεί χρηματοδότηση υπάρχει η σκέψη από την «Εγνατία Α.Ε.» να ανατεθεί αναγνωριστικά μελέτη οδοποιίας για νέα χάραξη ανατολικά της υφισταμένης οδού. Αν βρεθούν δηλαδή λεφτά για την μελέτη και όταν. Από τα αποτελέσματα της αναγνωριστικής μελέτης εάν και όταν γίνει θα προκύψει και ο τρόπος σύνδεσης του Αξονα με την Εγνατία Οδό.

Η Εγνατία Α.Ε. ως συντονίστρια «αναμένει» την διαβίβαση των «ολοκληρωμένων μελετών» που εκπονούνται από άλλους φορείς, ώστε να δημοπρατήσει τις υπολειπόμενες μελέτες στην περίπτωση που εξασφαλισθούν οι απαιτούμενες χρηματοδοτήσεις που αυτή την στιγμή δεν υπάρχουν όπως χαρακτηριστικά αναγράφεται στο κείμενο της «Εγνατία Α.Ε.».

9)     Το τμήμα Ν.Μπάφρα-Δράμα του άξονα «Σέρρες-Δράμα-Καβάλα» ταυτίζεται με το αντίστοιχο τμήμα του άξονα Δράμα-Αμφίπολη. Για την εκπόνηση  των μελετών του άξονα Σέρρες-Δράμα-Καβάλα στον οποίο συμπεριλαμβάνεται και το κοινό τμήμα Μπάφρα-Δράμα, προεκτιμώμενης αμοιβής 3 εκατομμύρια ευρώ περίπου, η «Εγνατία Α.Ε.» είχε προτείνει την ένταξη χρηματοδότησης των μελετών αυτών στο πλαίσιο του Μονοετούς Προγράμματος Εργασιών 2014 της Διευκόλυνσης «Συνδέοντας την Ευρώπη». Ωστόσο, το Υπουργείο Οικονομικών, Ανάπτυξης και τροφίμων, δεν προώθησε την αίτηση της «Εγνατία Α.Ε.» στην αρμόδια υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Όλα αυτά αναφέρει στο έγγραφό της η «Εγνατία Α.Ε.» που συνοδεύει την απαντητική επιστολή προς την Βουλή των Ελλήνων του κ. Σπίρτζη.

Αν από αυτά είμαστε αισιόδοξοι τι να πω!!!!

Διερωτώμαι απλώς πως μπορούν κάποιοι να πανηγυρίζουν ή να αισθάνονται ότι άμεσα θα υλοποιηθεί το όλο έργο χωρίς να υπάρχει χρηματοδότηση ή να λένε ότι είναι έτοιμες και ολοκληρωμένες όλες οι μελέτες, πράγμα αναληθές, κατά την ομολογία της αρμόδιας «Εγνατία Α.Ε.».

Οι μελέτες -όσες γίνονται- άλλες είναι προχωρημένες, άλλες είναι ελλιπείς και άλλες θα γίνουν στο μέλλον εάν και εφόσον βρεθούν χρηματοδοτήσεις γι’ αυτές.

Για το θέμα της κατασκευής του έργου και της υλοποίησης των μελετών, αν βρεθούν χρήματα για να ολοκληρωθούν αυτές, ας κρατάμε μικρό καλάθι. Είναι άκαιρο να το συζητάμε. Άλλωστε εμείς δεν θα ζούμε ώστε να δούμε την υλοποίησή του. Μέχρι τότε ισχύει η παροιμία «Ζήσε Μαύρε μου να φας τριφύλλι» με την προσθήκη να πίνουμε νερό από την βρύση της τοποθεσίας «Αθάνατο Νερό» στην Μεσοράχη Σερρών μήπως εξασφαλίσουμε την αθανασία και προλάβουμε να δούμε το ξεκίνημα της σύνδεσής μας με την Εγνατία.

Το μόνο που βλέπω ως θετικό είναι η ενασχόληση της «Εγνατία Α.Ε.» με την υπόθεση, δυστυχώς όμως πολύ αργά, όταν τελείωσαν τα χρήματα. Στη Δράμα ατυχώς κανένας δεν σκέφτηκε έγκαιρα το αυτονόητο της συμμετοχής της «Εγνατία Α.Ε.» ή από μικροσκοπιμότητες αποκλείσθηκε η συμμετοχή της αυτή. Δυστυχώς στη Δράμα και στο θέμα αυτό, όπως και σε άλλα, έγιναν εγκλήματα και η αποκατάσταση είναι δύσκολη έως ανέφικτη. Όσα δεν έγιναν στην εποχή των «παχέων αγελάδων», θα γίνουν τώρα στην εποχή των «ισχνών»;

Και βέβαια τα ερωτήματα παραμένουν αμείλικτα για τους διοικούντες επί σειρά ετών τον τόπο που δεν πήραν χαμπάρι την αλλαγή της όδευσης της Εγνατίας Οδού αντί του κάμπου της Δράμας πάνω από το Παγγαίο και οι οποίοι δεν φρόντισαν μετά την αλλαγή της όδευσης να διεκδικήσουν την κατασκευή κάθετου άξονά από την μόνη αρμόδια «Εγνατία Α.Ε.», την ενασχόληση της οποίας με την υπόθεση κάποιοι την απέφευγαν όπως ο «διάβολος το λιβάνι».

Οι πολιτικές  αυθεντίες του παρελθόντος, καταδίκασαν σε απομόνωση τον Νομό μας.

Σήμερα αν ποτέ τελειώσουν οι μελέτες με χρήματα που πρέπει να βρεθούν γι’ αυτές,  που δεν υπάρχουν, και αν ποτέ βρεθούν για να γίνουν τα έργα, θα πετύχουμε σύνδεση με την Αμφίπολη μέσω των βελτιώσεων, ώστε να γίνουν «γιαλαντζί» αυτοκινητόδρομοι, οι δρόμοι που περνούν μέσα από τα χωριά Δράμας και Σερρών. Δηλαδή θα γίνουν, αν γίνουν ποτέ, κάποιες διανοίξεις ή παρακάμψεις και τελείωσε το παραμύθι.

Όλα αυτά που ακούγαμε  για έτοιμους να κατασκευαστούν «δίιχνους», «τρίιχνους», «τετράιχνους» και άλλους «υπεράξονες» από επίσημα τοπικά χείλη ήταν σκέτες πολιτικές «μπαλαφάρες».

ΥΠΟΒΑΛΛΩ ΔΥΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ κ. ΣΠΙΡΤΖΗ.

Αν αληθεύει ότι ο προβλεπόμενος από τον Κανονισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης διευρωπαϊκός άξονας Ε61 δεν συνεπάγεται απαραίτητα (όπως εκτιμά η «Εγνατία Α.Ε.» δια του εγγράφου της) και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση μελέτης και κατασκευής του, πράγμα που προφανώς θα ισχύει και για τους λοιπούς προβλεπόμενους διευρωπαϊκούς άξονες της χώρας, γιατί εξαιρέσατε μόνο τον Ε61 από την απόφαση του περασμένου Δεκεμβρίου των σχεδιασμένων να κατασκευαστούν στην χώρα μας οδικών διευρωπαϊκών αξόνων;

Γιατί η κυβέρνησή σας δεν προώθησε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή την αίτηση της «Εγνατία Α.Ε.» για την χρηματοδότηση των υπολοίπων μελετών για 3 εκατομμύρια ευρώ;

Γιατί το κάνατε αυτό κ. Υπουργέ;

ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΔΥΟ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ ΣΤΟΥΣ ΤΟΠΙΚΟΥΣ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΟΥΣ ΕΚΠΡΟΣΩΠΟΥΣ ΜΑΣ

Με δελτίο τύπου πανηγυρίζατε για τις εξαγγελίες Σπίρτζη περί άμεσης σύνδεσής μας με την Εγνατία Οδό. Μάλιστα του ετοιμάζατε και θριαμβευτική υποδοχή τον περασμένο Φεβρουάριο, που ευτυχώς για σας δεν πραγματοποιήθηκε ποτέ. Σήμερα με όλα τα παραπάνω τι πραγματικά αισθάνεστε;

Περίμενα από εσάς μια τοποθέτηση, όταν η άμεση σύνδεση με την Εγνατία Οδό, αποδείχθηκε μεγάλη «μούφα» και οι ελπίδες του Υπουργού φρούδες. Τηρήσατε και τηρείτε «σιγήν ιχθύος». Θα συνεχίσετε την ίδια τακτική όπως στο ασφαλιστικό, το προσφυγικό – μεταναστευτικό και τόσα άλλα τοπικά φλέγοντα θέματα, ή θα λάβετε θέση σαφή και άμεση για το ζήτημα της εξόδου μας στην Εγνατία Οδό; Δώστε τέρμα στην «σιωπή των αμνών» που ακολουθείτε και τοποθετηθείτε. Περιμένω την όποια απάντησή σας, που οφείλετε στο δραμινό λαό.

Από δε τους αρμοδίους της «Εγνατία Α.Ε.» με τους οποίους τηλεφωνικά επικοινώνησα παρακαλώ να παράσχουν διευκρινίσεις επί των ευλόγων ερωτημάτων μου της αρμοδιότητάς τους.

Του Θωμά Μαργαρίτη, Δικηγόρου, τ. Δημάρχου και τ. Προέδρου του Δικηγορικού  Συλλόγου Δράμας