8 Νοε 2011

Προχωρά διαγωνισμός για ηλεκτρονικά διόδια στην Εγνατία

Μετά την παραχώρηση της εργολαβίας για την είσπραξη των διοδίων της Εγνατίας Οδού, στην εταιρία «Αττικές διαδρομές» έναντι 8,4 εκατ. ευρώ, η ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ προχωρά στην προκήρυξη του ηλεκτρονικού συστήματος χρέωσης στα διόδια του οδικού άξονα. Σύμφωνα με δημοσίευμα της εφημερίδας ΗΜΕΡΗΣΙΑ, ο διαγωνισμός έχει προσελκύσει κολοσσούς από το εξωτερικό και την Ελλάδα. . Αναλυτικά το δημοσίευμα: 

Κολοσσούς του τηλεπικοινωνιακού κλάδου από τη διεθνή σκηνή, μαζί με ισχυρά ονόματα της εγχώριας επιχειρηματικής κοινότητας, κυρίως του τεχνικού τομέα, προσέλκυσε η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος της «Εγνατία Οδός Α.Ε.» για την τοποθέτηση ηλεκτρονικών διοδίων κατά μήκος των 670 χιλιομέτρων, του ομώνυμου πανευρωπαϊκού οδικού άξονα. 

Οι σχετικές διαδικασίες, όπως είναι σε θέση να γνωρίζει η «ΗτΣ», έχουν δρομολογηθεί με τη μέθοδο του ανταγωνιστικού διαλόγου, η οποία, ήδη, «τρέχει» με ικανοποιητικά αποτελέσματα και με τη συμμετοχή συνολικά πέντε (5) κοινοπρακτικών σχημάτων.

Την ανάθεση του έργου, πιο συγκεκριμένα, διεκδικούν οι κοινοπραξίες των εταιρειών «ΟΤΕ - Q Free ASA - IBM Hellas - EGIS Projects SA», «IBI - Άκτωρ», «Autostrade Tech - J&P Άβαξ», «ΓΕΚ - Τέρνα - Efkon - Sice» και «ΑΕΓΕΚ Κατασκευαστική - ΕΝΕΤ».

Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, τα κοινοπρακτικά σχήματα αυτή την περίοδο βρίσκονται στη φάση της ανταλλαγής απόψεων με την Εγνατία Οδό Α.Ε., ως αναθέτουσα αρχή, με σκοπό -με την ολοκλήρωση της διαβούλευσης- να διαμορφωθεί ως κοινή συνισταμένη, το πλαίσιο, βάσει του οποίου θα πραγματοποιηθεί η επιλογή του αναδόχου. 

Προϊόν αυτού του σταδίου της διαβούλευσης θα είναι, επιπρόσθετα, τόσο ο προϋπολογισμός του έργου όσο και η χρονική διάρκεια της σύμβασης που θα υπογραφεί με τον ανάδοχο του έργου. Το project κρίνεται ιδιαίτερης σημασίας, καθώς θα βάλει οριστικό φρένο στο? τσάμπα των διελεύσεων επί της Εγνατίας οδού, η οποία στοίχισε σε εθνικούς και κοινοτικούς πόρους πάνω από 7 δισ. ευρώ, αλλά προς το παρόν αξιοποιείται με ελάχιστο αντίτιμο όχι μόνο από Έλληνες οδηγούς, αλλά κυρίως από επαγγελματίες του κλάδου των μεταφορών από γειτονικές χώρες της Βαλκανικής και κυρίως την Τουρκία. Μάλιστα, θα γίνεται ηλεκτρονική καταμέτρηση των χιλιομέτρων, που θα διανύει ο χρήστης στον άξονα, ώστε να προκύπτει δικαιότερη χρέωσή του.
 
Μέχρι, ωστόσο, να τοποθετηθούν τα ηλεκτρονικά διόδια στην Εγνατία οδό, η ομώνυμη διαχειρίστρια εταιρεία, έχοντας εξασφαλίσει, ήδη, από τα συναρμόδια υπουργεία Υποδομών και Οικονομικών, τη σχετική ΚΥΑ, ετοιμάζεται να θέσει άμεσα σε λειτουργία 5+1 προσωρινούς σταθμούς συλλογής διοδίων, με αντίτιμο που σε πρώτη φάση θα είναι κοινωνικά? ευαίσθητο, μιας και θα τιμάται στα 2 ευρώ ανά διέλευση.

Η απαραίτητη υποδομή σε επίπεδο κτιρίων και λογισμικού υπάρχει ήδη στους συγκεκριμένους σταθμούς και αυτό που απομένει για να ξεκινήσει η λειτουργία τους είναι η δημοσίευση της σχετικής ΚΥΑ στο ΦΕΚ. Προς το παρόν, βέβαια, επί του πανευρωπαϊκού οδικού άξονα λειτουργεί μόνο ο σταθμός Πολυμύλου, στην περιοχή της Κοζάνης. Σύμφωνα με το σχεδιασμό του υπουργείου Υποδομών, όμως, προβλέπεται η σταδιακή ενεργοποίηση, έως και τα μέσα του 2012, άλλων έξι νέων, προσωρινών, σταθμών διοδίων.


Η αρχή πρόκειται να γίνει από τους 3 σταθμούς που έχουν εγκατασταθεί στις θέσεις Μαλακάσι (μεταξύ Μετσόβου και Γρεβενών), Ανάληψη (στο Στρυμόνα Θεσσαλονίκης) κι Αμαξάδες (μεταξύ Ξάνθης και Κομοτηνής), στους οποίους, ήδη, διενεργείται επιχείρηση δοκιμαστικής λειτουργίας.
«Είναι θέμα ημερών να ξεκινήσει η κανονική λειτουργία. Μένει να γίνει η δημοσίευση της ΚΥΑ στο ΦΕΚ» επισημαίνεται από αρμόδια πηγή, η οποία παράλληλα εξηγεί πως δεν θα πρόκειται για ταυτόχρονο άνοιγμα, αλλά η ενεργοποίηση των 3 σταθμών θα πραγματοποιηθεί τμηματικά, με μικρή χρονική απόσταση του ενός από τον άλλο.

Σε επόμενο στάδιο, και πιο συγκεκριμένα στα μέσα του Δεκέμβρη έχει προγραμματιστεί να λειτουργήσουν οι σταθμοί διοδίων στις θέσεις Τύρια (μεταξύ της Ηγουμενίτσας και των Ιωαννίνων) και Μουσθένη (Καβάλα), ενώ εντός του 2012 αναμένεται κι η τοποθέτηση διοδίων στη θέση Κλειδί (δεν περιλαμβάνεται στην ίδια ΚΥΑ με τους πέντε προηγούμενους), στην περιοχή του νομού Ημαθίας. Το κόστος διέλευσης ορίστηκε στα 2 ευρώ και θα ισχύσει και στο σταθμό του Πολυμύλου, στον οποίο σήμερα οι οδηγοί καταβάλλουν 2,80 ευρώ ανά διέλευση. Από την 1η Απριλίου του 2012 όμως προβλέπεται αύξηση του αντιτίμου στα 2,40 ευρώ ανά διέλευση.


Η λειτουργία του συστήματος των νέων προσωρινών σταθμών, που θα διατηρηθούν για όσο χρειαστεί να τοποθετηθούν τα ηλεκτρονικά διόδια στον άξονα, ανατέθηκε από την «Εγνατία Οδός Α.Ε.», ύστερα από σχετικό διαγωνισμό και για μια διετία, στην εταιρεία «Αττικές Διαδρομές», η οποία διαθέτει εμπειρία από τη διαχείριση ανάλογου εγχειρήματος στην Αττική οδό.
Ο αρχικός προϋπολογισμός του έργου ήταν στα 14 εκατ. ευρώ, ωστόσο ο ανάδοχος το κέρδισε παρέχοντας έκπτωση της τάξης του περίπου 40%. Σε κάθε σταθμό θα απασχοληθούν, ανάλογα την περίοδο, από 20 έως 30 άτομα.


Τα προσδοκώμενα έσοδα για την «Εγνατία Οδός Α.Ε.», αναμένεται να κινηθούν σε περίπου 60 εκατ. ευρώ ετησίως για την επόμενη διετία και η εταιρεία τα περιμένει πώς και πώς αφού τα ταμεία της είναι κυριολεκτικά άδεια, τη στιγμή, μάλιστα, που το κόστος συντήρησης του οδικού άξονα υπερβαίνει τα 40 εκατ. ευρώ ετησίως.

Τα χρήματα από τα διόδια, πάντως, τα διεκδικούν και οι τράπεζες που δανειοδότησαν την «Εγνατία Οδός Α.Ε.», με το ποσό των 1,1 δισ. ευρώ κατά την πενταετία της διακυβέρνησης της χώρας από τη Νέα Δημοκρατία, με σκοπό να ολοκληρωθούν τα χρηματοδοτικά «ορφανά» τμήματα επί του οδικού άξονα. Συγκεκριμένα, πρόκειται για δάνεια που χορηγήθηκαν από τις τράπεζες Πειραιώς, Εμπορική, Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο και ΑΤΕ. Η οφειλή, ωστόσο, έχει, πλέον, περιοριστεί στο ποσό των 720 εκατ. ευρώ, καθώς τα σχεδόν τρία τελευταία χρόνια η «Εγνατία Οδός Α.Ε.» αποπλήρωσε περί τα 400 εκατ. ευρώ.

Πηγή:xanthipress.gr