11 Ιαν 2016

Πετρούσα Δράμας: Χρησιμοποίησαν καμήλα για να τηρήσουν το έθιμο ενώ ο νόμος το απαγορεύει

Στις εκδηλώσεις που πραγματοποιήθηκαν 7 και 8 Ιανουαρίου στην Πετρούσα της Δράμας οι ντόπιοι για τις ανάγκες του δρώμενου που ονομάζουν «Μπάμπιντεν» (Γιορτή της Μπάμπως) χρησιμοποιήσαν μια καμήλα (του είδους Camelus bactrianus που ζει στην Ασία) ως ατραξιόν επειδή το έθιμο το απαιτεί, κατά παράβαση της ισχύουσας νομοθεσίας η οποία απαγορεύει την έκθεση ζώου κατ’ αυτό τον τρόπο και μάλιστα με σκοπό το κέρδος, όπως αναφέρει το zoosos.gr.


Αναδημοσίευση από zoosos.gr.

Ο Πολιτιστικός Σύλλογος Πετρούσας Δράμας στην σελίδα του στο facebook δημοσίευσε δεκάδες φωτογραφίες από τις φετινές εκδηλώσεις στις οποίες φαίνεται να παίρνει μέρος και ο Ζαχαρίας η βακτριανή αρσενική καμήλα (που έχει αγοράσει γι’ αυτό το σκοπό) και μάλιστα επισημαίνει ότι «Κυρίαρχο σύμβολο, η καμήλα, ένα ζώο που αντέχει και ανταπεξέρχεται σε δύσκολες συνθήκες... έντονος ο συμβολισμός της...».

Η καμήλα εξαναγκάζεται από τον καμηλιέρη να κάνει τον γύρο του χωριού στις 7 Ιανουαρίου μαζί με όλη την πομπή των ανθρώπων που συμμετέχει στο δρώμενο, το οποίο πραγματοποιείται και σε άλλες περιοχές του νομού Δράμας. Η συμμετοχή της καμήλας (αληθινής ή ψεύτικης) θεωρείται απαραίτητη γιατί αυτό το πλάσμα (το συγκεκριμένο είδος θυμίζουμε ότι ζει στην μόνο Ασία) – συμβολίζει με την καρτερία του και την απαράμιλλη αντοχή στην πείνα, τη δίψα τις αντίξοες συνθήκες, τις περιπέτειες του ανθρώπου μέσα στη ζωή και το χρόνο και την αποφασιστικότητά του να συνεχίσει να παλεύει κόντρα στις ελλείψεις και τις στερήσεις.



Έτσι λοιπόν το ζώο – μέσα στην οχλαγωγία – εξαναγκάζεται να συνοδεύει τους οργανοπαίχτες, τους μικρούς και μεγάλους τραγόμορφους που είναι ντυμένοι με δέρματα, κέρατα, τεράστια χάλκινα κουδούνια (που προκαλούν εκκωφαντικό θόρυβο) και έχουν μαυρισμένο το πρόσωπο τους, αυτούς που συγκεντρώνουν χρήματα από τους παρευρισκόμενους για να καλυφθούν τα έξοδα του συλλόγου για το γλέντι (για να πληρωθούν κρέατα, τσίπουρα, μουσικοί κ.ο.κ.) και φυσικά τους επισκέπτες που ακολουθούν ή παρακολουθούν την πομπή.

Την επόμενη μέρα οι διοργανωτές βγάζουν και πάλι την καμήλα για να κάνει τον γύρο του οικισμού ώστε να προσκαλέσουν τον κόσμο στην αυλή του σχολείου όπου στήνεται το γλέντι, μοιράζεται το φαγητό και συνήθως πραγματοποιείται και ο παραδοσιακός γάμος μεταξύ δύο ανδρών (αφού και τη νύφη υποδύεται άνδρας).

Ως πότε θα είναι έθιμο η κακοποίηση ή η κακομεταχείριση των ζώων;



Επειδή και τα μέλη του «πολιτιστικού» συλλόγου και οι κάτοικοι της Πετρούσας θα πρέπει να μάθουν ότι η χρήση ζώων κατ’ αυτόν τον τρόπο απαγορεύεται από τον Φεβρουάριο του 2012 στην Ελλάδα το www.zoosos.gr ενημέρωσε την Πανελλαδική Φιλοζωική και Περιβαλλοντική Ομοσπονδία καθώς και την αρμόδια Εισαγγελία ώστε αυτή να είναι και η τελευταία χρονιά που η καμήλα χρησιμοποιείται έτσι δηλαδή να την περιφέρουν για ώρες στο χωριό, και την έχουν για ώρες μέσα στο πλήθος, τις φωνές και την φασαρία για να γλεντήσουν οι άνθρωποι, να ανέβουν πάνω της και να φωτογραφηθούν μαζί της. Το έθιμο φυσικά μπορεί να συνεχιστεί με ψεύτικη καμήλα, όπως συμβαίνει και σε άλλες περιοχές της Ελλάδας, και μάλιστα με την ίδια επιτυχία.

Η «παράδοση» της κακοποίησης των ζώων στην Ελλάδα δεν μπορεί να διαιωνίζεται, είτε αυτή είναι «ήπιας» ή λιγότερο «ήπιας» μορφής, είτε γίνεται από παλιοπαρέες, αγωγιάτες, κτηνοτρόφους, φιλόζωους μόνο κατ’ όνομα, «πολιτιστικούς» και «εξωραϊστικούς» συλλόγους τα μέλη των οποίων παραγνωρίζουν ότι και τα άλλα έμβια όντα πλην του είδους μας έχουν δικαιώματα, δεν είναι αντικείμενα για να τα τραβολογάμε στα γλέντια μας και φυσικά πολιτισμός δεν είναι να κακομεταχειρίζεσαι τα άλλα είδη ζωής.

Πρέπει να γίνει σαφές ότι η χρήση της καμήλας στις συγκεκριμένες εκδηλώσεις γίνεται για την διασκέδαση των ανθρώπων, για την αποκόμιση οφέλους της τοπικής κοινωνίας και των διοργανωτών των εκδηλώσεων – αφού εξαιτίας του εθίμου εκατοντάδες επισκέπτονται το χωριό – και συνδράμουν με τον τρόπο τους και να συμμετάσχουν στο γλέντι.

Δεν θα βαρεθούμε να επισημαίνουμε ότι τα έθιμα έχουν «πλάκα», «χαβαλέ», μας δένουν με το παρελθόν και τις ρίζες μας και αξίζει να συνεχίζονται στο πέρασμα των αιώνων μόνο όταν αφορούν ενήλικους ανθρώπους οι οποίοι συναινούν απολύτως για την συμμετοχή τους σε αυτά.

Τα ζώα φυσικά δεν επιλέγουν παρά μόνο υφίστανται γι’ αυτό και φιλοζωικοί φορείς παντού στην Ελλάδα παλεύουν να βάλουν ένα τέλος και στην «παραδοσιακή» τους κακοποίηση και το έχουν επιτύχει αφού αναγκάζουν τις αρχές να ασχοληθούν και να εφαρμόσουν τη νομοθεσία. Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ταυροθυσία στη Λέσβο που το 2015 τερματίστηκε με παρέμβαση των φιλοζωικών φορέων, οι καταγγελίες που έγιναν στη Νάξο για ανέβασμα γαϊδουριών σε ταράτσες με σχοινιά, ώστε να τερματιστεί αυτή πρακτική, οι καταγγελίες για τον αγώνα δρόμου με γαϊδούρια που γίνεται στη Σχοινούσα κάθε Αύγουστο κ.ά.

Τι ορίζει η νομοθεσία

Το άρθρο 46 του νόμου 4235/2014 [Τροποποίηση του ν. 4039/2012 (Α 15)] εξηγεί: «8. Μετά την παρ. 2 του άρθρου 12 του ν. 4039/2012 προστίθεται παράγραφος 2α ως εξής: 2.α. Με την επιφύλαξη των διατάξεων του άρθρου 7, απαγορεύεται η χρησιμοποίηση ζώου σε υπαίθρια δημόσια έκθεση με σκοπό την αποκόμιση οικονομικού οφέλους». Ενώ το άρθρο 10 της Παγκόσμιας Διακήρυξης για τα Δικαιώματα των Ζώων που αναφέρει ρητά ότι: «Απαγορεύεται η εκμετάλλευση των ζώων, για τη διασκέδαση του ανθρώπου. Η έκθεση ζώου και τα θεάματα που χρησιμοποιούν ζώα, αποτελούν καταστρατήγηση της αξιοπρέπειας και του σεβασμού προς τη ζωή του ζώου».