8 Σεπ 2015

Θωμάς Μαργαρίτης: Τέρμα τα ψέματα για τους κάθετους άξονες

Οι συνεχόμενες εθνικές εκλογές και τα δημοψηφίσματα έστρεψαν δικαιολογημένα τα βλέμματα όλων στην κεντρική πολιτική σκηνή. Όμως οι εξελίξεις για το μέλλον της Δράμας, όπως είναι οι κάθετοι άξονες Δράμας – Καβάλας και Δράμας – Αμφίπολης που θα βγάλουν τη Δράμα από την απομόνωση, θέμα και αίτημα πάγιο που μας απασχολεί δεκαετίες, ΤΡΕΧΟΥΝ ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΑΡΝΗΤΙΚΑ για μια ακόμη φορά.


Από τότε που η «όδευση» της Εγνατίας Οδού έγινε από το Παγγαίο, κουράστηκα να ακούω για την απομόνωση της Δράμας, για τη μη σύνδεσή της με την Εγνατία, για τη σύνδεση Δράμας – Καβάλας και την κατασκευή καθέτου «δίιχνου» άξονα Δράμας – Αμφίπολης, που θα μας έδινε την πολυπόθητη δυνατότητα να βγούμε επιτέλους στην «Εγνατία Οδό».

Ας αναφερθούμε λίγο στο ιστορικό του θέματος διότι επανειλημμένα από τη χοροθέτηση και όδευση της Εγνατίας πάνω από το Παγγαίο, μέχρι και σήμερα, έγιναν και γίνονται εγκληματικά λάθη, λέχθηκαν απίστευτες ανακρίβειες και ποτέ κανένας άξονας δεν θα κατασκευασθεί στη Δράμα και θα είμαστε απομονωμένοι για πάντα, αν δεν κάνουμε κάτι έστω και την ύστατη στιγμή.

Δυστυχώς παίχτηκαν πολιτικά παιχνίδια από τους τότε ισχυρούς κομματικούς παράγοντες που εκπροσωπούσαν το νομό, είχαν το αλάθητο του Πάπα και ο λαός τους πίστευε. Κάλυπταν την πολιτική τους ανικανότητα αποδίδοντας την ευθύνη πάντοτε στις κακές κυβερνήσεις που μονίμως αδικούσαν τη Δράμα. Κατά καιρούς, όταν ήμουν Δήμαρχος, επεσήμανα τα λάθη, κατήγγειλα τις ανακρίβειες και πρότεινα τη μοναδική λύση που υπήρχε και υπάρχει μέχρι σήμερα, μετά από επίσκεψη που πραγματοποίησα το 2008 στον τότε πρόεδρο της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ», κ. Γούλα, από τον οποίο ενημερώθηκα απολύτως, σε μια ειλικρινέστατη συζήτηση, για τους μελλοντικούς σχεδιασμούς της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ» σχετικά με τους διευρωπαϊκούς άξονες που θα κατασκευαστούν στην περιοχή μας και πώς θα μπορούσε σε αυτούς τους σχεδιασμούς, να περιληφθεί η Δράμα.

Αλλά ας επιχειρήσουμε μια σύντομη αναδρομή στο παρελθόν, αναφέροντας τα εγκληματικά λάθη που έγιναν.

ΛΑΘΟΣ ΠΡΩΤΟ
Ο σχεδιασμός της «Εγνατίας Οδού» ήταν να περάσει νοτίως του Παγγαίου, δηλαδή μέσα από τον κάμπο της Δράμας και θα κατέληγε στον κόμβο «Συμβολή», δηλαδή στο ύψος της Ελευθερούπολης. Δυστυχώς «πάτησαν πόδι» οι ισχυροί παράγοντες της Καβάλας, που ήθελαν να εξυπηρετήσουν τα χωριά του Παγγαίου. Έτσι το σχέδιο άλλαξε, το όλο έργο στοίχισε πολλαπλάσια χρήματα για το κράτος, γιατί άλλο είναι να ισοπεδώνεις το βουνό και άλλο να περνάς από τον κάμπο.

Έτσι η Δράμα απομονώθηκε και έμεινε εκτός Εγνατίας. Αν ίσχυε ο αρχικός σχεδιασμός και η Εγνατία περνούσε από τον κάμπο θα απείχαμε από την κεντρική αυτή αρτηρία, μόνο 20 χιλιόμετρα. Δυστυχώς οι δικοί μας «αυτοδιαφημιζόμενοι» ισχυροί παράγοντες που χρόνια διοίκησαν τον τόπο και ο κόσμος τους πίστευε ως πολιτικές αυθεντίες, παρακολουθούσαν σαν θεατές τα πράγματα, όπως συνέβη και για τα ΤΕΙ και τα Πανεπιστήμια.
Κατά το κοινώς λεγόμενο «πετούσαν αετό!!!».

ΛΑΘΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ
Αφού η Εγνατία Οδός πέρασε από το Παγγαίο και απομονώθηκε η Δράμα, άρχισε επί χρόνια μια «ψευτοδιεκδίκηση» κατασκευής ενός κάθετου άξονα Δράμας – Αμφίπολης, η οποία δεν ήταν στους σχεδιασμούς της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ», ούτε στις προθέσεις του Κράτους να κατασκευαστεί.

Το εγχείρημα αυτό ήταν πάρα πολύ δύσκολο, διότι όπως μου εξήγησε ο τ. Πρόεδρος της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ», κ. Γούλας, δεν συνέφερε κατασκευαστικά ένας τέτοιος κάθετος άξονας, διότι η οδική κίνηση είναι μικρή σε σχέση με το κόστος κατασκευής. Θυμάμαι ότι όταν του ανέφερα, ότι για άλλες πόλεις κατασκευάστηκαν από την «ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ» κάθετοι άξονες μικρής κυκλοφορίας για σύνδεση ακόμα και μικρών πόλεων με την «Εγνατία Οδό» μου απάντησε ότι πράγματι αυτό συνέβη, διότι η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ» παίρνει εντολές κατασκευής από τις κυβερνήσεις. Εάν η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ» έπαιρνε σχετική εντολή, θα το κατασκεύαζε, τονίζοντάς μου εκ νέου τη δυσκολία του εγχειρήματος.

Δυστυχώς αυτή η διεκδίκηση των τοπικών παραγόντων από την Κεντρική Διοίκηση, δεν έγινε με τρόπο αποφασιστικό. Παρά τις εξαγγελίες των τοπικών εκπροσώπων μας, τις ψεύτικες υποσχέσεις κάποιων Υπουργών που έρχονταν για να τάξουν και να φύγουν και τον ερασιτεχνικό τρόπο αντιμετώπισης του θέματος από τους εδώ αρμοδίους, που άλλοι έλεγαν το σύνολο της μελέτης – κατασκευής δίιχνου άξονα Δράμας – Αμφίπολης, είναι έτοιμο και επίκειται η χρηματοδότησή του από εθνικούς πόρους (δηλαδή ανύπαρκτους), και άλλοι ανέθεταν την μελέτη του δρόμου, τμήμα - τμήμα σε διαφορετικούς μελετητές, χωρίς ανάθεση μελέτης της διάβασης των σιδηροδρομικών γραμμών στη Νέα Αμισσό, και χωρίς καμία πρόβλεψη για το τμήμα μετά τα όρια της Δράμας, εντός του Ν. Σερρών.

Ήταν και είναι γνωστό, ότι οι Σερραίοι, δεν είχαν ούτε έχουν, κανένα ενδιαφέρον για τον άξονα αυτό. Το πρόβλημα επιτείνονταν διότι οι νομοί μας ανήκουν σε διαφορετικές Περιφέρειες και καμία συνεννόηση μεταξύ τους δεν υπήρξε.

Πέραν αυτών καμία κεντρική πρόβλεψη δεν υπήρχε για την εκταμίευση ποσών χρηματοδότησης του άξονα Δράμα – Αμφίπολη, ακόμα και για την υποθετική περίπτωση που υπήρχε για το σύνολο του δρόμου, ολοκληρωμένη και επικαιροποιημένη μελέτη, που δεν υπήρχε όπως ανέφερα. Ξοδεύτηκαν τεράστια χρηματικά ποσά για μελέτες μικρών τμημάτων χωρίς καμία απολύτως προοπτική.

Δυστυχώς εδώ κάποιοι «πουλούσαν φύκια για μεταξωτές κορδέλες», ήταν έμποροι ελπίδας, γιατί αποδείχθηκε ότι μόνο την πολιτική τους επικυριαρχία επιδίωκαν, και όχι να δίνουν λύσεις στα προβλήματα του τόπου, διεκδικώντας εφικτές και υλοποιήσιμες λύσεις.

Πολλές φορές είχα τονίσει ότι: «η ωστική δύναμη των πολιτικών εκπροσώπων μας είναι μικρά, και εξαντλείται στα όρια της Μαυρολεύκης».

ΛΑΘΟΣ ΤΡΙΤΟ
Μέγιστο λάθος ήταν η υποτίμηση του διευρωπαϊκού άξονα Ε61, (Σέρρες - Δράμα – Καβάλα), δηλαδή του ΔΙΕΥΡΩΠΑΪΚΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΔΙΚΤΥΟΥ του κανονισμού 1315/2013L348/2013 EE, που την ύπαρξή του ανέδειξε ο τότε επικεφαλής της αντιπολίτευσης, Χριστόφορος Κορυφίδης, ο οποίος και πρότεινε στο τότε Νομαρχιακό Συμβούλιο, να επιμείνουμε και να διεκδικήσουμε να περάσει όσο πιο κοντά στη Δράμα ο άξονας αυτός, που θα κατασκευαστεί με ευρωπαϊκά χρήματα από την «ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ». Να ενώσουμε δυνάμεις με τους Καβαλιώτες και τους Σερραίους ώστε να εξυπηρετηθούν όλοι.

Θυμούνται όλοι ότι έσυραν τα εξ αμάξης στον κ. Κορυφίδη. Αμφισβήτησαν ακόμα και την ύπαρξη αυτού του διευρωπαϊκού άξονα, που τελικά απεδείχθη ότι όχι μόνο είναι υπαρκτός, αλλά και θα κατασκευαστεί με ευρωπαϊκά χρήματα και όχι με ανύπαρκτους εθνικούς πόρους. Προσπάθησαν να τον εμφανίσουν ως γραφικό και άσχετο, ενώ σε όλους είναι τουλάχιστον γνωστό ότι ο Χριστόφορος Κορυφίδης, ήταν τουλάχιστον γνώστης του ευρωπαϊκού γίγνεσθαι, ως υπηρετών επί σειρά ετών στις Βρυξέλλες.

Υπενθυμίζω ότι μετά από την ενημέρωση που είχα από τον Πρόεδρο της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ», κ. Γούλα, και την πρωτότυπη και όχι παράγωγη γνώση της υποθέσεως, ήμουν ο μόνος που ως Δήμαρχος υπερασπίστηκα τον κ. Κορυφίδη, και μάλιστα με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, ενάντια στην «κρατούσα» τοπική άποψη, ότι ο Ε61 βρίσκεται μόνο στο μυαλό του Χριστόφορου.

Ο άξονας Ε61 θα έχει τη διαδρομή Σέρρες – Νέα Μπάφρα – Δράμα – Καβάλα.

ΔΥΣΤΥΧΩΣ ΤΑ ΛΑΘΗ ΣΥΝΕΧΙΖΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ
Τελευταία οι πολιτικοί εκπρόσωποί μας έθεσαν το ερώτημα, εάν θα πρέπει να κατασκευαστεί ο άξονας Δράμα – Καβάλα, ή ο άξονας Δράμα – Αμφίπολη. Υιοθετήθηκε να επιδιωχθεί και να διεκδικηθεί ο άξονας Δράμα – Αμφίπολη.

Δυστυχώς δεν κατάλαβαν ότι ο δρόμος Δράμα – Καβάλα και Δράμα μέχρι τη Νέα Μπάφρα, πρέπει να είναι τμήματα του όλου οδικού άξονα Ε61. Εάν δεν υιοθετηθεί από εμάς τους Δραμινούς ο άξονας Ε61 τότε υπάρχει ορατός ο κίνδυνος να ενωθούν οι Σέρρες με την Καβάλα απ’ ευθείας και να μείνει απ’ έξω πάλι η Δράμα. Έτσι στους οδικούς άξονες Δράμα – Καβάλα και Δράμα – Αμφίπολη, θα γίνουν μόνο απλές βελτιώσεις όπως πολύ ορθώς σε αρθρογραφία του υποστήριξε ο κ. Μάκης Μουρατίδης, που επισήμανε και τους κινδύνους πλήρους απομόνωσής μας ένεκα των λαθών στις διεκδικήσεις μας.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ
Διεκδικούσαμε επί σειρά ετών λανθασμένα και για μια ακόμη φορά διεκδικούμε λάθος. Απαιτείται επομένως:

1)         Να αποδεχθούμε την κατασκευή του διευρωπαϊκού άξονα, Σέρρες – Δράμα – Καβάλα, συνδιεκδικώντας μαζί με τους γείτονές μας που τον θέλουν και είναι μέσα στους ευρωπαϊκούς σχεδιασμούς.

2)         Να διεκδικήσουμε ως Δραμινοί το τμήμα Καβάλα – Δράμα – Νέα Μπάφρα – Σέρρες, να αποτελέσουν τμήματα του ενιαίου διευρωπαϊκού άξονα Ε61.

3)         Το σύνολο της μελέτης και κατασκευής του έργου να αναλάβει η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ» που εγγυάται και την εγκυρότητα της μελέτης και την ποιότητα της κατασκευής. Για το εναπομείναν τμήμα Νέα Μπάφρα – Αμφίπολη, επίσης τη μελέτη – κατασκευή να αναλάβει η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ».

Μπορούμε να διεκδικήσουμε μαζί με τους Σερραίους την κατασκευή του τμήματος αυτού, διότι και εμάς συμφέρει αλλά και αυτούς και λόγω των αρχαιοτήτων της Αμφίπολης αλλά και για την πιο άνετη έξοδό τους στις παραλίες μετά το Στρυμόνα, που τελευταία η κίνηση είναι πολύ μεγάλη. Μόνο με αυτόν τον εφικτό και υλοποιήσιμο σχεδιασμό που ενώνει δυνάμεις από τους γειτονικούς νομούς για κοινούς στόχους, μπορούμε να ξεφύγουμε από τη μόνιμη απομόνωσή μας. Έτσι θα αποκτήσουμε: Α) μια άνετη πρόσβαση στην Καβάλα και στην «Εγνατία Οδό» από τα ανατολικά μας όρια, Β) μια άνετη πρόσβαση τις Σέρρες και Γ) μια άνετη πρόσβαση στην Αμφίπολη, άρα και έξοδο στην Εγνατία στα νότια του νομού μας.

ΑΡΑ ΔΥΟ ΕΞΟΔΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ ΚΑΙ ΑΝΕΤΗ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΙΣ ΣΕΡΡΕΣ

ΟΜΩΣ απαιτείται άμεση υιοθέτηση του παραπάνω σχεδίου, εγγρήγορση και προσοχή γιατί πρόσφατα το Υπουργείο Παραγωγικής Ανασυγκρότησης και Ενέργειας παρουσίασε προς διαβούλευση την πρόταση αναθεώρησης του χωροταξικού πλαισίου της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης.

ΔΥΣΤΥΧΩΣ σε αυτή την αναθεώρηση Α) καμία αναβάθμιση της Δράμας δεν προτείνεται, είναι ενταγμένη στους «ΛΟΙΠΟΥΣ ΕΘΝΙΚΟΥΣ ΠΟΡΟΥΣ» και δεν υπάρχει για την περιοχή μας κανένας αναπτυξιακός προορισμός. Β) Ο οδικός άξονας Ε61 προτείνεται με τον σχεδιασμό να οδηγείται κατ’ ευθείαν από Σέρρες προς Καβάλα. Για το Δράμα – Καβάλα και Δράμα – Αμφίπολη, προβλέπονται μόνο βελτιώσεις της υφιστάμενης κατάστασης, δηλαδή το πολύ πολύ να πέσει ασφαλτοτάπητας που θα γεμίσει λακούβες σε λίγα χρόνια, ούτε φωτισμός, ούτε τίποτε άλλο. Οι βελτιώσεις του υφιστάμενου οδικού δικτύου θα γίνουν χωρίς τη μεσολάβηση της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ», και θα αντιμετωπιστεί από τις Περιφέρειες ΑΜΘ και Κεντρικής Μακεδονίας.

Όπως αντιλαμβάνεστε μένει μια και τελευταία ευκαιρία να αγωνιστούμε με νύχια και με δόντια να αλλάξει η πρόταση αναθεώρησης του χωροταξικού της Περιφέρειας γιατί κάθετους άξονες δεν θα δούμε στον αιώνα τον άπαντα.

Κρούω λοιπόν κι εγώ τον κώδωνα του κινδύνου. Ας διεκδικήσουμε επιτέλους μια φορά σωστά και στοχευμένα, λέγοντας στον κόσμο την αλήθεια, επιδιώκοντας συμμαχίες με τους γείτονες, με την «ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ», τις Περιφέρειες και τους αρμόδιους της νέας κυβέρνησης που θα σχηματιστεί.

Η επισκεψιμότητα και η πρόσβαση στη Δράμα, απαιτεί άνετη προσβασιμότητα. Μπορούμε έστω την ύστατη στιγμή να τα καταφέρουμε; Οι βουλευτές του Νομού μας και οι λοιποί αιρετοί παράγοντες, έχουν μπροστά τους προς επίλυση ένα πάγιο αίτημα που δυστυχώς δεν εξελίσσεται ομαλά και κινδυνεύουμε να απομονωθούμε για πάντα. Μπορούμε να τα καταφέρουμε; Η ιστορία της περιοχής μας απέδειξε ότι δεν μπορούμε. Καλούνται αυτοί που θα μας εκπροσωπήσουν στη νέα Βουλή και έκαναν τόσο αγώνα να μπουν στις λίστες μαζί με τους τοπικούς εκπροσώπους να ανατρέψουν τον «ρούν» της τοπικής ιστορίας.

Η Δράμα, πέραν της διεκδίκησης των πολιτικών μας πρέπει να κηρύξει πανστρατιά για το θέμα αυτό, γιατί αφορά το μέλλον μας και το μέλλον της περιοχής που επιλέξαμε να ζούμε και μεγαλώνουν τα παιδιά μας.


Του Θωμά Μαργαρίτη, Δικηγόρου, τ. Δημάρχου και τ. Προέδρου του Δικηγορικού  Συλλόγου Δράμας