8 Μαΐ 2014

Αντί κινήσεων εντυπωσιασμού μέρος β’ (άρθρο του Κλήμη Κεραμιτσόπουλου)

Σε αντίθεση με το προεκλογικό πνεύμα που επιτάσσει τις προγραμματικές μεγαλοστομίες και υποσχέσεις, καθώς και τις σχετικές κινήσεις και δηλώσεις εντυπωσιασμού αλλά και τη στείρα αντιπολίτευση με εξαπόλυση μομφών και...


...καταγγελιών δεξιά και αριστερά, το Project Δράμα 2020 βγαίνει μπροστά και ξεχωρίζει καταθέτοντας σαφείς και ανεπτυγμένες προτάσεις για συγκεκριμένα ζητήματα που αφορούν την κοινωνία της Δράμας και την ποιότητα ζωής των πολιτών. 


Σήμερα σας παρουσιάζουμε δύο προτάσεις από τον άξονα «ΖΩΗ ΣΤΗ ΔΡΑΜΑ» που αφορούν τη Συγκοινωνιακή Και Κυκλοφοριακή Βελτιστοποίηση και την Ψηφιακή Πόλη.

Φιλοσοφία μας είναι πως η καθημερινότητα, η ζωή στο δήμο Δράμας, έχει να κάνει με το σήμερα, αλλά και την προετοιμασία του δήμου για το σχεδιασμό της Δράμας του αύριο. Έτσι, οι προτάσεις που επιλέξαμε να αναπτύξουμε δεν είναι πιο σημαντικές από τις υπόλοιπες, είναι όμως χαρακτηριστικά παραδείγματα, μέσα από τα οποία φιλοδοξούμε να αναδείξουμε ένα νέο μοντέλο διοίκησης του Δήμου.


ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑΚΗ ΚΑΙ ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΚΗ ΒΕΛΤΙΣΤΟΠΟΙΗΣΗ

Πολίτες και Πολιτεία πρέπει να κατανοήσουν ότι οι σωστές συγκοινωνιακές επιλογές σημαίνουν ότι πρέπει να σταματήσουν να ονειρεύονται οι πολίτες και να υπόσχονται οι πολιτικοί αξιοπρεπείς συγκοινωνιακές λύσεις χωρίς ξεβόλεμα από το ΙΧ, χωρίς περπάτημα, χωρίς αλλαγή των κακών συνηθειών. Μπορεί στην αρχή οι αλλαγές αυτές να φανούν δύσκολες, όμως σύντομα θα οδηγήσουν σε συνολική αναβάθμιση της συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης και της ποιότητας ζωής στην πόλη γενικότερα, με ωφελημένους όλους τους πολίτες, ακόμη και εκείνους που αντιδρούσαν στην αρχή. Άλλωστε αρκετά παραδείγματα από ανεπτυγμένες πόλεις διεθνώς το επιβεβαιώνουν.




ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ

Προς το παρόν, η Δράμα είναι μια πόλη με αρνητικό πρόσημο στην Αστική Βιώσιμη Κινητικότητα. Διακατέχεται από σοβαρά προβλήματα που προκαλεί η υπερβολική  χρήση του αυτοκινήτου για τις μετακινήσεις των πολιτών, και η αυξημένη είσοδος ΙΧ αυτοκινήτων στο κέντρο με όλα τα αρνητικά επακόλουθα αυτής της επιβαρυντικής κατάστασης. Ενδεικτικά αυτής είναι η χηµική και ατμοσφαιρική ρύπανση, οι εκπομπές CO2,  θόρυβος αλλά και εκτεταμένη παράνοµη  στάθμευση, συχνά πάνω σε πεζοδρόμια και πεζόδρομους που εμποδίζουν τη απρόσκοπτη κινητικότητα των πολιτών και ιδίως των ΑΜΕΑ και των μητέρων με τα βρεφικά καρότσια και παράλληλα ασχημαίνουν την πόλη.

Παράλληλα, λόγω ελλειμματικής οδικής ασφάλειας, οι ποδηλάτες διατρέχουν συνεχώς κίνδυνο ατυχήματος, με τελικό αποτέλεσμα όλα αυτά επηρεάζουν  αρνητικά την ευημερία των πολιτών και την αποτελεσματικότητα των επιχειρήσεων που ευρίσκονται σε αστικές περιοχές.

 Επίσης στην πόλη μας υπάρχει χαµηλό  επίπεδο εξυπηρέτησης από τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς µε αποτέλεσµα λιγότερους επιβάτες, άρα λιγότερα έσοδα και άρα μεγαλύτερα ελλείμματα και κρατικές επιδοτήσεις.


Η ΛΥΣΗ

•ΒΕΛΤΙΩΜΕΝΗ ΑΣΤΙΚΗ ΣΥΓΚΟΙΝΩΝΙΑ
Προτείνουμε την κατάργηση των μεγάλων αστικών λεωφορείων για τη μαζική μεταφορά των δημοτών στα πλαίσια της πόλης της Δράμας, και αντικατάσταση αυτών με μικρότερης χωρητικότητας και μικρότερου συνολικού όγκου. Ως αποτέλεσμα, η κυκλοφορία τους θα μπορεί να καταστεί πιο ευέλικτη μέσα σε μια πόλη τόσο δαιδαλωδώς ρυμοτομημένη όπως είναι η Δράμα. Η ευκολία της κυκλοφορίας τους θα συνεπάγεται και περισσότερα δρομολόγια σε πολύ περισσότερες περιοχές ώστε κάθε γειτονιά της πόλης, να έχει συχνή σύνδεση με το κέντρο της αλλά και σύνδεση με  όλες τις άλλες.

Ο σκοπός της πρότασης αυτής είναι:
1. Να περιοριστεί η χρήση των ΙΧ αυτοκινήτων μέσα στην πόλη, αφού θα υπάρχουν συχνά δρομολόγια, σε περισσότερες περιοχές στην πόλη.
2. Να οδηγήσει σε αύξηση στον αριθμό των επιβατών
3. Να αναβαθμίσει, εκτός των άλλων, οικονομικά την ίδια αυτήν την υπηρεσία και να της παρέχει την δυνατότητα για μείωση του αντιτίμου του εισιτηρίου
4. Να γίνει ευκολότερο σε κατοίκους που ζουν μακριά από το κέντρο της πόλης να μετακινούνται από και προς αυτό με μεγαλύτερη ευκολία
5. Να περιοριστεί το κόστος συντήρησης και καυσίμου των μέσων μεταφοράς
6. Να μειωθούν οι ρύποι από τη μείωση χρήσης των ΙΧ
7. Να δημιουργηθεί πρόσφορο έδαφος για τη μελέτη δημιουργίας ποδηλατοδρόμων
8. Να αναπτυχθεί σύστημα ελεύθερης χρήσης ποδηλάτων που θα παρέχει δωρεάν ή με πολύ μικρό αντίτιμο  ο  Δήμος στους πολίτες για τις μετακινήσεις τους μέσω χρήσης κάρτας στην οποία θα «χρεώνεται» η προσωρινή παραχώρηση τους στους δημότες. Σε αυτό το πρόγραμμα θα υπάρχουν σταθμοί ποδηλάτων που θα βρίσκονται σε κεντρικά σημεία της πόλης και στους χώρους στάθμευσης από όπου θα μπορούν οι πολίτες να παίρνουν το ποδήλατο, να μετακινούνται και να το «παρκάρουν» σε άλλο σημείο του Δικτύου.
9. Να δημιουργηθεί στέγαση και προστασία όλων των στάσεων για τους επιβάτες, κάτι που τους αποτρέπει από το να χρησιμοποιούν τα ΜΜΜ

•ΝΗΣΙΔΕΣ ΣΤΙΣ ΕΠΙΚΙΝΔΥΝΕΣ ΔΙΑΣΤΑΥΡΩΣΕΙΣ
Στην πόλη της Δράμας υπάρχουν πολλοί οδικοί κόμβοι που είναι επικίνδυνοι και για την κυκλοφορία των αυτοκινήτων αλλά και των πεζών. Ενδεικτικοί κόμβοι είναι:
1. Μεγάλου Αλεξάνδρου – Περικλέους – Αντιγόνου
2. Θερμοπυλών – Τσιμισκή – Ιουστινιανού
3. Κατακουζηνού – Ολύμπου
4. Αγίας Βαρβάρας (είσοδος Νεκροταφείου)
5. Είσοδος Πανοράματος

Προτείνουμε την κατασκευή νησίδων οι οποίες θα χρησιμεύουν:
1. Ως οδηγοί για την πορεία των αυτοκινήτων
2. Ως προστασία για τη διέλευση των πεζών σε αυτούς τους κόμβους
3. Επίσης σημαντική είναι και η σωστή και εμφανής σήμανση κατεύθυνσης κυκλοφορίας σε κόμβους όπως αυτός στην περιοχή των Πέντε Δρόμων

• ΣΤΑΘΜΕΥΣΗ
Από τότε που καταργήθηκε η Δημοτική Αστυνομία, επικρατεί μια αναρχία στο θέμα της στάθμευσης στην πόλη μας. Είναι βέβαια ένα πρόβλημα το οποίο προϋπήρχε της Δημοτικής Αστυνομίας. Προτείνουμε:

1. Δημιουργία χώρου στάθμευσης για το Νοσοκομείο Δράμας. Είναι αδιανόητο ο δρόμος μπροστά από το Νοσοκομείο να κατακλύζεται από σταθμευμένα οχήματα που περιορίζουν τη χωρητικότητα του δρόμου. Με τη δημιουργία χώρων στάθμευσης, εκμεταλλευόμενοι το μεγάλο προαύλιο χώρο του Νοσοκομείου που δε χρησιμοποιείται για κάτι άλλο, διασφαλίζουμε την ασφαλή μετάβαση από και προς το νοσοκομείο καθώς και την ομαλή και ασφαλή κυκλοφορία των νοσοκομειακών οχημάτων. Παράλληλα, θα μπορούν να επαναλειτουργήσουν όλες οι είσοδοι του αύλιου χώρου του νοσοκομείου.
2. Για τους επισκέπτες στην πόλη μας, προτείνουμε τη δημιουργία θέσεων στάθμευσης περιμετρικά της πόλης, σε σημεία όπου θα υπάρχει σύνδεση με την αστική συγκοινωνία. Έτσι θα διευκολύνεται ο επισκέπτης ως προς την κυκλοφορία του στην πόλη και δε θα χρειάζεται να ταλαιπωρείται με το όχημά του σε μια πόλη άγνωστη, χωρίς σαφή σημεία αναφοράς για τον ξένο οδηγό.
3. Ελεγχόμενη στάθμευση στο κέντρο της πόλης και γενικά στις μη-οικιστικές περιοχές, με λειτουργία παρκόμετρων, που θα δέχονται κέρματα, πιστωτικές και χρεωστικές κάρτες, ή που θα επιτρέπουν σε επαγγελματίες «ενοικίαση» χώρων στάθμευσης για τα ΙΧ οχήματά τους, με κάποιο πάγιο τέλος χρήσης. Τα έσοδα από τα παρκόμετρα θα μπορέσουν να βοηθήσουν στη μείωση των τελών για το Δήμο στους λογαριασμούς της ΔΕΗ και ΔΕΥΑΔ.


• ΠΕΖΟΔΡΟΜΙΑ - ΠΕΖΟΔΡΟΜΗΣΕΙΣ
Προτείνουμε:
1. Προστασία πεζοδρομίων από αλόγιστη στάθμευση οχημάτων μπροστά σε ράμπες για ΑΜΕΑ. Οι ράμπες θα προστατεύονται από μικρούς στύλους δεξιά και αριστερά της ράμπας. Έτσι τα αναπηρικά και βρεφικά καρότσια δε θα έχουν πρόβλημα πρόσβασης στα πεζοδρόμια.
2. Ανακατασκευή πεζοδρομίων σε διάφορα σημεία της πόλης, όπου ράμπες οδηγούν κατευθείαν σε κολώνες ΔΕΗ ή στύλους φαναριών κυκλοφορίας ή οδικών σηματοδοτών. Αναδιαμόρφωση των πεζοδρομίων επί της 19ης  Μαΐου και Κύπρου. Έτσι γίνεται μια χαμηλού κόστους και παρέμβασης ενοποίηση Δημ. Κήπου –Αγίας Βαρβάρας.
3. Διαπλάτυνση πεζοδρομίων σε διάφορα σημεία της πόλης, και δημιουργία άλλων εκεί που θα πρέπει να υπάρχουν, όπως για παράδειγμα στην έξοδο προς Νέα Αμισό.
4. Πεζοδρομήσεις στο κέντρο της Δράμας. Όλες οι πόλεις που έχουν ανεπτυγμένο δίκτυο πεζόδρομων, έχουν αναπτύξει ταυτόχρονα και την εμπορική δραστηριότητα των καταστημάτων, λόγω της αυξημένης επισκεψιμότητας και από όμορες περιοχές, όμως κυρίως λόγω της απρόσκοπτης μετακίνησης των πολιτών- καταναλωτών  μεταξύ των καταστημάτων. Κάποια από τα σημεία στην πόλη που θα μπορούσε να γίνει κάτι τέτοιο είναι οι οδοί: Καραϊσκάκη, Ίωνος Δραγούμη, Εφέδρων Αξιωματικών, Περικλέους Κάβδα και φυσικά η 19ης Μαϊου, σύμφωνα με τη μελέτη της μελετητικής ομάδας του Ηρακλή Παπαϊωάννου, που χρηματοδοτείται από τη Raycap.
5. Πεζοδρόμηση της οδού Βίτσι και των δρόμων που συνδέουν την 19ης Μαϊου με την Αγία Βαρβάρα (Σούτσου, Παπαδιαμάντη από το ύψος των Λουτρών.
6. Πεζοδρομήσεις σε κεντρικά σημεία των δημοτικών και τοπικών κοινοτήτων ή σε σημεία με ιδιαίτερο ιστορικό ή λαογραφικό ενδιαφέρον.

• ΜΕΤΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΚΤΕΛ
Μια σωστή ευρωπαϊκή πόλη δεν νοείται να έχει τερματικό σταθμό λεωφορείων ΚΤΕΛ και Αστικών Λεωφορείων μέσα στο κέντρο της πόλης. Το μόνο που δημιουργεί κάτι τέτοιο είναι κατάληψη τεράστιων χώρων που θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως πάρκα, ή έστω ως χώροι στάθμευσης για τα ΙΧ οχήματα. Προτείνουμε:
1. Συστέγαση τερματικού σταθμού ΚΤΕΛ και Αστικών Λεωφορείων και μετεγκατάσταση σε κάποια από τις εξόδους της πόλης. Ένα πιθανό σημείο είναι ο χώρος που χρησιμοποιείται για τη στάθμευση Βαρέων Οχημάτων κατά μήκος της οδού 1ης Ιουλίου. Εκεί υπάρχει αρκετός χώρος για τη στάθμευση και των ΚΤΕΛ και των Αστικών Λεωφορείων. Φυσικά, η ιδανική λύση θα ήταν να βρεθεί νέος χώρος έξω από την ανάπλαση και έξω από τον αστικό ιστό της πόλης, όπου θα μεταφερθούν τα ΚΤΕΛ (και το ΚΤΕΛ Σερρών), η αφετηρία των αστικών και η στάθμευση βαρέων οχημάτων, αλλά και οι κτιριακές δομές τους.
2. Το υπάρχον κτίριο ΚΤΕΛ, αν δεν απαλλοτριωθεί προκειμένου να συνδεθεί ο κήπος με την Αγία Βαρβάρα, μπορεί να μετατραπεί σε κινηματοθέατρο που θα στεγάσει το φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους , ώστε να συνδεθεί με το Θερινό Κινηματογράφο, και τον κινηματογράφο  Ολύμπια  μέσω των πεζοδρόμων.

Επειδή το κομμάτι των αναπλάσεων, των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων και των πεζοδρομήσεων αλλάζει στην ουσία την φιλοσοφία της πόλης και του δήμου συνολικά, τέτοιες αλλαγές, που γίνονται και σε βάθος χρόνου, είναι αναγκαίο να τίθενται σε διαβούλευση και ενδεχομένως σε τοπικά δημοψηφίσματα.


ΔΡΑΜΑ ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΟΛΗ

ΤΙ ΣΗΜΑΙΝΕΙ ΨΗΦΙΑΚΗ ΠΟΛΗ
Πρόκειται για εικονικές πόλεις που συνήθως αναπαριστούν αληθινές πόλεις. Σε ορισμένες περιπτώσεις, οι χρήστες του Ίντερνετ παίρνουν πληροφορίες,  συμμετέχουν σε συζητήσεις που αφορούν τα κοινά, ενώ σε άλλες κατασκευάζουν ακόμη και σπίτια μέσα στη αγαπημένη τους ψηφιακή πόλη.




Ο κυριότερος λόγος ύπαρξης του δικτύου Ψηφιακών Πόλεων, είναι η γεφύρωση του χάσματος μεταξύ πολιτών και πολιτικών, σε μια προσπάθεια όχι μόνο καλύτερης και ταχύτερης εξυπηρέτησης των πολιτών αλλά και σε μια προσπάθεια δημιουργίας ενός μοντέλου συμμετοχής των πολιτών στην πολιτική ζωή του τόπου.

ΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΩΝ ΨΗΦΙΑΚΩΝ ΠΟΛΕΩΝ
Σε γενικότερο πλαίσιο, η ιδέα των Ψηφιακών Πόλεων θέτει πολλούς και διαφορετικούς στόχους όπως:
           
• Παροχή Πληροφοριών για την πραγματική πόλη που αντικατοπτρίζει η ψηφιακή έκδοσή της.
• Πληροφόρηση των πολιτών πάνω στα δικαιώματά τους.
• Υποστήριξη των πολιτών και των κοινωνικών οργανώσεων που θέλουν να προσφέρουν πληροφορίες μέσω του Διαδικτύου.
• Αύξηση της συμμετοχής των πολιτών σε θέματα που αφορούν την πόλη τους ή την κοινότητά τους.
• Παρακίνηση για δημόσιο διάλογο ανάμεσα στους πολίτες.
• Προώθηση της κοινωνικής συνοχής.
• Γεφύρωση του χάσματος μεταξύ των πολιτών και των πολιτικών.
• Εξοικείωση των πολιτών με τις Νέες Τεχνολογίες.
• Οικονομική ανάπτυξη.
• Δημιουργία επαφών με άλλα διεθνή δίκτυα.


Οι τοπικές κοινωνίες είναι το πρώτο επίπεδο κοινωνικής δομής και οργάνωσης με το οποίο έρχεται καθημερινά ο πολίτης σε επαφή, τόσο σε επίπεδο υπηρεσιών όσο και σε επίπεδο κοινωνικοποίησής του. Δεδομένου, λοιπόν, ότι η κοινότητα ή η πόλη στην οποία ζούμε αποτελεί την αφετηρία της κοινωνικής δραστηριότητας μας, τότε μπορούμε να δεχτούμε και το γεγονός ότι οι τοπικές κοινωνίες θα παίξουν πρωταγωνιστικό ρόλο και στη σύγκλιση των Νέων Τεχνολογιών με τους πολιτικούς θεσμούς. Άλλωστε οι ισχυρές πιέσεις που δέχεται η Τοπική Ανάπτυξη από την Παγκοσμιοποίηση της Οικονομίας καθιστούν όλο και πιο απαραίτητη την χρήση των Νέων Τεχνολογιών σε Τοπικό επίπεδο.

Από τις εφαρμογές αυτές, προκύπτει ότι οι Νέες Τεχνολογίες και δη, το Ίντερνετ μπορούν να αυξήσουν την συμμετοχή των πολιτών στα κοινά, τουλάχιστον σε τοπικό επίπεδο, καθώς και να βελτιώσουν την μεταξύ τους επικοινωνία.

Ψηφιακή Ζωή στην πόλη – Στην Πράξη
Έχουμε ως στόχο την ελαχιστοποίηση της επαφής του πολίτη με το προσωπικό και την αιρετή ηγεσία του δήμου.  Οι δημότες και οι επιχειρήσεις θα μπορούν να υποβάλουν αιτήσεις, να λαμβάνουν βεβαιώσεις και να πραγματοποιούν πληρωμές με ηλεκτρονικό τρόπο από προσωπικούς υπολογιστές και έξυπνα κινητά. Για το σκοπό αυτό οι δημότες και οι επιχειρήσεις θα αποκτήσουν κωδικούς πρόσβασης στο πληροφοριακό σύστημα του Δήμου.

Οι δημότες και οι επιχειρήσεις θα έχουν επίσης τη δυνατότητα να υποβάλουν ηλεκτρονικά παράπονα ή αιτήματα για αποκατάσταση βλαβών (φωτισμός, λακκούβες κ.λπ.), αλλά και να αξιολογούν τις υπηρεσίες του δήμου σε ετήσια βάση. Τα στοιχεία αυτά θα βοηθήσουν στην αμεσότερη αντιμετώπιση των προβλημάτων, αλλά και την αξιολόγηση των Υπηρεσιών του Δήμου.


Προς αυτή την κατεύθυνση, και σε μια γενικότερη προσπάθεια ψηφιοποίησης των δεδομένων στο Δήμο Δράμας, το Project Δράμα 2020 προτείνει:

• Δημιουργία πόρταλ (Διαδικτυακής Πύλης) με χάρτη των συνοικιών και όλα τα τρέχοντα θέματα ανά συνοικία μαζί με κάποια δημογραφικά στοιχεία ανά συνοικία.
• Καταγραφή όλων των εσόδων και εξόδων με μηνιαία ενημέρωση σε μια δικτυακή εφαρμογή ως εργαλείο για μια δίκαιη πολιτική εσόδων-εξόδων
• Δημιουργία βάσης δικτύωσης Δραμινών της διασποράς που μπορούν να προσφέρουν Stage (Εργασιακή Εμπειρία) σε Δραμινούς μαθητές, φοιτητές, ανέργους και εργαζομένους σε επιχειρήσεις ή και πανεπιστήμια του εξωτερικού για την απόκτηση εμπειρίας.
• Δημιουργία βάσης δεδομένων επαγγελματικών δεξιοτήτων για την καταγραφή του δυναμικού όλης της πόλης από πρωτοετείς φοιτητές και σπουδαστές ως 50 χρονών.
• Δημιουργία βάσης δεδομένων εθελοντών δήμου και των προσόντων τους
• Χαρτογράφηση των επαγγελματικών προσόντων των πολιτών ώστε να είναι δυνατή η χάραξη πολιτικών για την εργασία. Γνωρίζοντας ότι αυτή η πόλη έχει δέκα τεχνίτες του ξύλου ή του μαρμάρου σε αναζήτηση εργασίας σου επιτρέπει να στοχεύσεις σε δράσεις όπως επικοινωνία με πιθανούς επενδυτές κλπ.

Κλήμης Κεραμιτσόπουλος,
Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος Project ΔΡΑΜΑ 2020