28 Φεβ 2014

Ευρωπαϊκή Ημέρα Λογοθεραπείας 2014 - Το δίγλωσσο παιδί




Σύμφωνα με πρόσφατες μελέτες, τα δίγλωσσα παιδιά:

Έχουν καλύτερες επιδόσεις σε ορισμένους τομείς σε σχέση με τα παιδιά που μιλούν μία γλώσσα (π.χ. εργασίες που απαιτούν έλεγχο προσοχής).
Έχουν εξίσου καλές επιδόσεις με τα παιδιά που μιλούν μόνο μία γλώσσα και σε άλλους τομείς (π.χ. εργασίες που απαιτούν ανάλυση της αναπαράστασης).
Μπορεί το λεξιλόγιό τους σε μία από τις δύο ή και τις δύο γλώσσες που μιλούν να είναι λιγότερο αναπτυγμένο, σε σχέση με τα παιδιά που μιλούν μόνο μία γλώσσα.


Μπορεί η εκμάθηση δύο γλωσσών να προκαλέσει διαταραχές στη γλώσσα και την ομιλία του παιδιού;
Όχι. Τα δίγλωσσα παιδιά κατακτούν τη Γλώσσα με τον ίδιο τρόπο που την κατακτούν και τα άλλα παιδιά.

Τι πρέπει να γνωρίζω όταν το παιδί μου μαθαίνει περισσότερες από μία γλώσσες;
Κάθε δίγλωσσο παιδί είναι μοναδικό. Η καλή ανάπτυξη και των δύο γλωσσών εξαρτάται από την ποιότητα και την ποσότητα χρήσης τους από το παιδί. Σε γενικές γραμμές:

Τα δίγλωσσα παιδιά λένε την πρώτη τους λέξη σε ηλικία περίπου 1 έτους (π.χ. μαμά) και συχνά μέχρι την ηλικία των 2 φτιάχνουν πια προτάσεις με δύο λέξεις. Από τα ίδια ακριβώς στάδια περνούν και τα παιδιά που μαθαίνουν μόνο μία γλώσσα.
Ένα δίγλωσσο παιδί μπορεί να μπερδεύει τους γραμματικούς κανόνες ή να χρησιμοποιεί λέξεις  κι απ’ τις δύο γλώσσες στην ίδια πρόταση, κάτι που είναι φυσιολογικό σε ένα παιδί που μαθαίνει δύο γλώσσες.
Μερικές φορές, όταν «μπει» μια δεύτερη γλώσσα στη ζωή του, το παιδί ίσως πάψει να μιλά ή ίσως δε μιλά πολύ. Αυτή η «σιωπηλή περίοδος» μπορεί και να διαρκέσει αρκετούς μήνες, αλλά με τον καιρό το παιδί θα μιλήσει ξανά.

Αν το παιδί μου έχει δυσκολίες στην επικοινωνία πρέπει να χρησιμοποιούμε μόνο μία γλώσσα;
Το καλύτερο είναι να μιλάτε με το παιδί σας στη γλώσσα που είναι ευκολότερη, ακόμα και στο σχολείο. Πάντως αν κάνετε άποια αλλαγή στη γλώσσα που του μιλάτε, φροντίστε να μη γίνει απότομα γιατί μπορεί να του δημιουργήσει άγχος.

Εάν το παιδί σας αντιμετωπίζει δυσκολίες και στις δύο γλώσσες, απευθυνθείτε σε λογοθεραπευτή.

Θέματα Γλώσσας και Πολιτιστικής Κληρονομιάς

Κάποια δίγλωσσα παιδιά ανήκουν και σε δύο κουλτούρες (μία στο σπίτι και μία στην ευρύτερη κοινότητα). Αργότερα στη ζωή τους ίσως επιλέξουν μόνο τη μία, ίσως απορρίψουν και τις δύο. Οι γονείς θα ήταν καλό να περνούν χρόνο με τα παιδιά τους και ιδίως στην εφηβεία, βοηθώντας να συμβιβαστούν με τη διπολιτισμική τους ταυτότητα.    

Οι άνθρωποι με διπολιτισμική ταυτότητα είναι ανεκτίμητα μέλη της κοινωνίας, καθώς γεφυρώνουν το χάσμα μεταξύ των κουλτούρων στις οποίες ανήκουν.