19 Φεβ 2012

Ευκαιρίες για Ελλάδα στην αγορά βιολογικών προϊόντων της Γερμανίας

Οι εισαγωγές βιολογικών προϊόντων στη Γερμανία, αυξάνονται δυναμικά τα τελευταία χρόνια, αλλά η χώρα μας αν και έχει τις δυνατότητες, απουσιάζει από αυτή την ενδιαφέρουσα αγορά.

Η εγχώρια γερμανική παραγωγή δεν επαρκεί για να καλύψει την αυξημένη ζήτηση και εκτιμάται ότι την τριετία 2008 - 2010 οι εισαγωγές βιολογικών προϊόντων διπλασιάσθηκαν (πχ. των σιτηρών αυξήθηκαν κατά 65% και των φρέσκων φρούτων κατά 100%).


Σύμφωνα με όσα αναφέρονται σε έκθεση που υπογράφει η σύμβουλος Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της πρεσβείας μας Χριστίνα Στεφανίδου, οι σημαντικότερες χώρες προέλευσης βιολογικών προϊόντων για τη Γερμανία, είναι η Αίγυπτος, η Ιταλία και το Ισραήλ για τις πατάτες με αυξητική τάση κυρίως από την Αίγυπτο. Το 50% των βιολογικών καρότων είναι εισαγόμενο κυρίως από την Ολλανδία και το Ισραήλ. Βιολογικά προϊόντα εισάγονται, επίσης, από τη Δανία, Αυστρία, Πορτογαλία, Ισπανία και Αργεντινή.

Η Γερμανία σύμφωνα με τα στοιχεία παρουσίασε, μεταξύ των ευρωπαϊκών χωρών, τον υψηλότερο κύκλο πωλήσεων βιολογικών προϊόντων το 2009 (5,9 δισ. ευρώ), ακολουθούμενη από τη Γαλλία με 3,04 δισ. ευρώ, την Αγγλία με 2,07 δισ. ευρώ και την Ιταλία με 1,5 δισ. ευρώ. Συνολικά η βιολογική αγορά της Ε.Ε. εκτιμάται σε 18,4 δισ. ευρώ. Η υψηλότερη κατά κεφαλή κατανάλωση παρουσιάζεται όμως στην Ελβετία με 139 ευρώ, στη Δανία με 132 ευρώ, στην Αυστρία με 104 ευρώ, ενώ στη Γερμανία το αντίστοιχο νούμερο ανέρχεται σε 71 ευρώ.

Στην Ελλάδα με στοιχεία για το 2008, ο κύκλος πωλήσεων ανήλθε σε 58 εκ. ευρώ και η κατά κεφαλή κατανάλωση σε 5,2 ευρώ.

Το μερίδιο αγοράς των βιολογικών προϊόντων έναντι της συνολικής αγοράς τροφίμων, ανέρχεται στη Γερμανία σε 3,4%, στη Δανία σε 7,2%, στην Αυστρία σε 6% και στην Ελβετία σε 4,9%.

Συμπερασματικά, η αγορά βιολογικών προϊόντων εκτιμάται ότι θα συνεχίσει να αυξάνεται με συγκρατημένο ρυθμό έναντι του 2009. Τα καταστήματα χαμηλών τιμών (Discounter) επηρεάζουν το ρυθμό ανάπτυξης της αγοράς, εξαιτίας της πολιτικής χαμηλών τιμών που εφαρμόζουν για βιολογικά προϊόντα ευρείας κατανάλωσης (πατάτες και καρότα), ενώ η αύξηση προέρχεται κυρίως από τα εξειδικευμένα καταστήματα.

Ο Γερμανός καταναλωτής, όπως σημειώνεται στην έκθεση της πρεσβείας μας, είναι διατεθειμένος, σύμφωνα με έρευνες, να πληρώσει υψηλότερη τιμή, εφόσον πεισθεί για την αυθεντικότητα, την τοπική προέλευση, τη σήμανση του προϊόντος με τo χαρακτηριστικό «Fairness», τη προστασία του περιβάλλοντος, τη φροντισμένη εκτροφή του ζώου, τη γεύση, φρεσκάδα και τη συμβολή του βιολογικού προϊόντος στην υγεία του. Για όλα τα παραπάνω απαιτείται επισταμένη, συνεχής και έγκυρη παροχή συμβουλευτικών πληροφοριών, εκ μέρους των παραγωγών, για την ταυτότητα του προϊόντος.

«Τα παραπάνω στοιχεία σε συνδυασμό με τη γενικότερη τάση αποστροφής που διαφαίνεται προς τη βιομηχανοποιημένη γεωργία δημιουργούν παράθυρο ευκαιρίας για την Ελλάδα. Τα εκ φύσεως χαρακτηριστικά των βιολογικών προϊόντων είναι συνδεδεμένα με τις επικρατούσες κλιματολογικές και γεωργικές συνθήκες παραγωγής στην Ελλάδα, η οποία διαθέτει το απαιτούμενο υπόβαθρο κατάλληλων προδιαγραφών για συστηματική παραγωγή βιολογικών προϊόντων, προσανατολισμένα για εξαγωγή σε συγκεκριμένες αγορές - στόχους, με καταναλωτές υψηλού διαθέσιμου εισοδήματος, διατεθειμένους να καταβάλλουν υψηλότερο τίμημα» καταλήγει η έκθεση της πρεσβείας μας.


Καθημερινή