Ευκολότερη
θα γίνει η ζωή των χρηστών της Εγνατίας οδού, έστω και με μεγάλη καθυστέρηση,
αφού προχωρούν επιτέλους οι διαδικασίες για την κατασκευή σταθμών εξυπηρέτησης
αυτοκινητιστών. Αν όλα πάνε καλά, από το ερχόμενο καλοκαίρι τα βενζινάδικα θα
σταματήσουν να αποτελούν είδος... πολυτελείας.
Παράλληλα, μετατίθεται χρονικά η
λειτουργία ενός νέου σταθμού διοδίων. Πρόκειται για τα διόδια στο Παγγαίο του
νομού Καβάλας, που είχε προγραμματιστεί να λειτουργήσουν το πρώτο τρίμηνο του
2012.
Με
βάση τον προγραμματισμό της «Εγνατία Οδός ΑΕ», τρία και πλέον χρόνια μετά την
ολοκλήρωση της κατασκευής του πιο σύγχρονου αυτοκινητόδρομου της Ελλάδας, οι
χρήστες του οδικού άξονα θα μπορούν επιτέλους να προμηθεύονται βενζίνη κατά τη
διάρκεια του ταξιδιού τους.
Σε
δεύτερη φάση, θα κατασκευαστούν τα κτίρια τα οποία θα παρέχουν όλες τις ανέσεις
που χρειάζεται ένας ταξιδιώτης. Ετσι, οι σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών
(ΣΕΑ) θα παρέχουν τη δυνατότητα στάσης ή ολιγόωρης στάθμευσης, ενώ θα καλύπτουν
ανάγκες των ταξιδιωτών όπως εστίαση, χρήση τηλεφώνου, αγορές (μίνι μάρκετ),
χρήση χώρων υγιεινής. Ταυτόχρονα, οι χρήστες θα έχουν τη δυνατότητα να
καλύπτουν ανάγκες ανεφοδιασμού, συντήρησης ή οδικής βοήθειας του αυτοκινήτου
τους.
Οι θέσεις
Σήμερα,
βενζινάδικο αλλά και ΣΕΑ υπάρχει μόνο στον Πλάτανο Ημαθίας, ένας σε κάθε ρεύμα.
Ανάδοχος υπάρχει για ακόμα τρία ζευγάρια ΣΕΑ (ένας σε κάθε ρεύμα), στο
Ελευθεροχώρι Θεσπρωτίας, στο Σώστη Ροδόπης και στο Αρδάνιο του Εβρου.
Εξάλλου,
όπως σημειώνει ο αντιπρόεδρος και εντεταλμένος σύμβουλος της «Εγνατία Οδός ΑΕ»,
Γιάννης Τσακλίδης, η εταιρία είναι έτοιμη να ανακοινώσει ανάδοχο, κάτι που
αναμένεται να γίνει εντός της ερχόμενης εβδομάδας, αφού ολοκληρώθηκε
διαγωνισμός για τους υπόλοιπους σταθμούς που σχεδιάζονται.
Ετσι,
θα ανακοινωθεί ανάδοχος για την κατασκευή μονού ΣΕΑ, αριστερά, στη θέση
Περιστέρι του νομού Ιωαννίνων, για διπλό ΣΕΑ στη θέση Ταξιάρχης, επίσης του
νομού Ιωαννίνων, για μονό στη Σιάτιστα στα αριστερά, για μονό στον Πολύμυλο στα
δεξιά, για ζεύγος στο Ωραιόκαστρο της Θεσσαλονίκης και για μονό στον αριστερό
κλάδο στην Καρβάλη του νομού Καβάλας.
Στο... ταμείο
Οπως
εξηγεί ο κ. Τσακλίδης, η εταιρία έχει κάνει το διαγωνισμό και βρίσκεται στη
φάση ανακήρυξης του αναδόχου, ωστόσο αναμένει το «πράσινο φως» από το Ταμείο
Αποκρατικοποιήσεων, στο οποίο έχει μεταβιβαστεί το δικαίωμα ψήφου επί του 100%
των μετοχών της «Εγνατία Οδός ΑΕ».
«Ο,τι
κι αν συμβεί με την εταιρία, η κατασκευή των ΣΕΑ δεν πρέπει να καθυστερήσει
άλλο. Οι ταξιδιώτες πρέπει και βενζίνη να βρίσκουν, χωρίς να βγαίνουν από τον
άξονα, αλλά και, αν μη τι άλλο, να μπορούν να χρησιμοποιήσουν μια τουαλέτα»,
υπογραμμίζει ο κ. Τσακλίδης.
Τα διόδια
Στο
μεταξύ, μετατίθεται χρονικά η έναρξη λειτουργίας σταθμού διοδίων στο Παγγαίο
του νομού Καβάλας και μάλιστα υπάρχει ανοιχτό το ενδεχόμενο να μη λειτουργήσουν
καθόλου διόδια στην περιοχή!
«Προς
το παρόν εξετάζουμε ποια είναι η καλύτερη θέση για τη δημιουργία του σταθμού.
Υπάρχουν μια δυο λύσεις, αλλά δεν έχουμε καταλήξει ακόμα. Επιπλέον, λαμβάνουμε
υπόψη τις γενικές οικονομικές συνθήκες που επικρατούν και έτσι δε βιαζόμαστε
πολύ να λειτουργήσουμε τα διόδια», σημειώνει ο κ. Τσακλίδης.
Ο
ίδιος υπογραμμίζει ότι η δημιουργία ενός σταθμού συνεπάγεται δαπάνες και ότι
στόχος της εταιρίας είναι σε ένα χρόνο από σήμερα να καταργηθούν όλοι οι
συμβατικοί σταθμοί, προκειμένου να λειτουργήσουν ηλεκτρονικά διόδια. Ετσι, αν ο
χρόνος μεταξύ της δημιουργίας συμβατικού σταθμού διοδίων και της λειτουργίας
των ηλεκτρονικών είναι μικρός, δε θα κατασκευαστεί ο σταθμός.
Στα
ηλεκτρονικά διόδια η χρέωση θα γίνεται αυτομάτως, ανάλογα με τα χιλιόμετρα που
θα διανύει κάποιος εντός της Εγνατίας οδού. Το μεγαλύτερο όφελος, πέρα από το
ότι θα σταματήσει η ταλαιπωρία του σταμάτα, ξεκίνα στους σταθμούς διοδίων,
είναι η αναλογικότητα που θα υπάρχει στις χρεώσεις.
Οι τιμές
Σήμερα
κατά μήκος της Εγνατίας οδού λειτουργούν πέντε συν ένας σταθμοί διοδίων: στα
Τύρια Θεσπρωτίας, το Μαλακάσι Ιωαννίνων, τον Πολύμυλο Κοζάνης, την Ανάληψη
Θεσσαλονίκης και τον Ιασμο Κομοτηνής. Ωστόσο, όσοι διασχίζουν την Εγνατία οδό
περνούν και από τα διόδια που βρίσκονται στα Μάλγαρα, τα οποία είναι κοινά και
για τους χρήστες της Εγνατίας οδού και για τους χρήστες του ΠΑΘΕ.
Το
κόστος των διοδίων, με εξαίρεση τα Μάλγαρα που υπάγονται στο Ταμείο Εθνικής
Οδοποιίας, είναι κοινό σε όλους τους σταθμούς. Για τα αυτοκίνητα ανέρχεται σε 2
ευρώ, για τα δίκυκλα και τρίκυκλα σε 1,40 ευρώ, για τα φορτηγά και τα λεωφορεία
σε 5 ευρώ και για τις νταλίκες σε 7 ευρώ.
Οι
τιμές στα Μάλγαρα είναι διαμορφωμένες ως εξής: μοτοσικλέτες 1,20 ευρώ, ΙΧ
επιβατικά αυτοκίνητα 2,40 ευρώ, φορτηγά και λεωφορεία 5,20 ευρώ και νταλίκες 6
ευρώ.
Στους
πέντε σταθμούς που ανήκουν αμιγώς στην Εγνατία οδό οι τιμές πρόκειται να
αυξηθούν, σε ποσοστό 20%, όπως τουλάχιστον προβλέπεται σε σχετική διυπουργική
απόφαση για τη λειτουργία τους. Από τον Απρίλιο, λοιπόν, η διέλευση για τα ΙΧ
θα φτάσει στα 2,40 ευρώ, για τα δίκυκλα στα 1,68 ευρώ, για τα φορτηγά στα 6
ευρώ και για τις νταλίκες στα 8,40 ευρώ.
ΡΕΠΟΡΤΑΖ
ΝΤΟΝΙΑ ΚΑΝΙΤΣΑΚΗ
Πηγή:
www.agelioforos.gr
0 ΣΧΟΛΙΑ:
Δημοσίευση σχολίου