Το Επιμελητήριο Δράμας ενημερώνει τα μέλη του ότι απέστειλε στον Υπουργό Οικονομικών κ. Ευάγγελο Βενιζέλο επιστολή, σχετικά με το Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων Δομημένων Επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε), του άρθρου 53 του ν. 4021/2011 και τη διακοπή παροχής ρεύματος σε περίπτωση μη καταβολής του.
Στην επιστολή κατατίθεται η άποψη της αντισυνταγματικότητας τόσο του μέτρου, όσο και της διακοπής του ηλεκτρικού ρεύματος σε όσους αδυνατούν να καταβάλλουν τη (Drama-tika.blogspot.com) φορολογική αυτή επιβάρυνση. Το Επιμελητήριο, έχοντας την υποχρέωση να προστατεύσει τα δικαιώματα των μελών του, ζητά την άμεση κατάργηση του μέτρου αυτού, που η εφαρμογή του πλήττει το ήδη αποδυναμωμένο κοινωνικό σύνολο.
Για το Επιμελητήριο Δράμας
Ο Πρόεδρος
Γεωργιάδης Α. Στέφανος
Η επιστολή του Επιμελητήριου προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Ευάγγελο Βενιζέλο.
Δράμα, 24 Νοεμβρίου 2011
Αρ. Πρωτ. 8232
Προς τον Υπουργό Οικονομικών κ. Ευάγγελο Βενιζέλο
Κοινοποίηση:
- Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος
- Επιμελητήρια Χώρας
- Περιφερειάρχη ΑΜ-Θ, κ. Αριστείδη Γιαννακίδη
- Δήμους Περιφερειακής Ενότητας Δράμας
- Διευθύνων Σύμβουλο Δ.Ε.Η. Α.Ε., κ. Αρθούρο Ζερβό
- Δικηγορικό Σύλλογο Δράμας
ΘΕΜΑ: "Αντισυνταγματικότητα του Έκτακτου Ειδικού Τέλους Ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.) του άρθρου 53 του ν. 4021/2011 και της διακοπής παροχής ρεύματος σε περίπτωση μη καταβολής του"
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,
έχοντας την υποχρέωση να προστατεύσω τα δικαιώματα των μελών του Επιμελητηρίου Δράμας, μιας περιοχής που πάντοτε βρισκόταν στο περιθώριο του εθνικού οικονομικού σχεδιασμού, και σήμερα, υπό το φως της τρέχουσας συγκυρίας, έχει περιέλθει σε αδιέξοδο άνευ προηγουμένου, σας αποστέλλω την παρούσα επιστολή.
Η θέσπιση επαχθών οικονομικών μέτρων μεταξύ των οποίων και το εν θέματι, καθώς και οι νομοθετικές επιλογές που αφορούν το περιβάλλον, εντός του οποίου θα χωρήσει η εφαρμογή των μέτρων, αναδεικνύουν τη διάβρωση του νομικού πολιτισμού και των δικαιοπολιτικών αρχών που όριζαν μέχρι σήμερα τον προσανατολισμό του. Ποτέ όσο σήμερα στην ιστορία της μεταπολίτευσης δεν παρατηρήθηκε τέτοιος αμείλικτος εγκλωβισμός μιας ολόκληρης κοινωνίας στον κυκεώνα σωρείας αντισυνταγματικών ρυθμίσεων.
Το φοροεισπρακτικό μέτρο που τυποποιείται στο άρθρο 53 του ν. 4021/2011, προκρίνεται ως αντισυνταγματικό διφυώς, ήτοι τόσο ως προς τον χαρακτήρα του μέτρου, όσο και ως προς τις συνέπειες για τον πολίτη που δεν θα καταβάλει το εκεί θεσπιζόμενο Έκτακτο Ειδικό Τέλος Ηλεκτροδοτούμενων δομημένων επιφανειών (Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.).
Ειδικότερα:
Α. Ως προς την αντισυνταγματικότητα του μέτρου:
Στο άρθρο 4 § 5 του Συντάγματος ορίζεται ότι "Οι Έλληνες πολίτες συνεισφέρουν χωρίς διακρίσεις στα δημόσια βάρη, ανάλογα με τις δυνάμεις τους", στο δε άρθρο 78 § 1 του Συντάγματος ορίζεται ότι "Κανένας φόρος δεν επιβάλλεται ούτε (Drama-tika.blogspot.com) εισπράττεται χωρίς τυπικό νόμο που καθορίζει το υποκείμενο της φορολογίας και το εισόδημα, το είδος της περιουσίας, τις δαπάνες και τις συναλλαγές ή τις κατηγορίες τους, στις οποίες αναφέρεται ο φόρος". Από τις διατάξεις αυτές προκύπτει ότι ο νομοθέτης περιορίζεται από ορισμένες γενικές αρχές, με τις οποίες επιδιώκεται από το συνταγματικό νομοθέτη η πραγμάτωση των κανόνων της φορολογικής δικαιοσύνης και του κράτους δικαίου γενικότερα.
Οι αρχές αυτές είναι η καθολικότητα της επιβάρυνσης και η ισότητα αυτής έναντι των βαρυνόμενων, εξειδικευόμενη με τον, κατ` αρχήν, βάσει ορισμένης φοροδοτικής ικανότητας, καθορισμό του φορολογικού βάρους, το οποίο, πάντως, επιβάλλεται επί συγκεκριμένης και εξ αντικειμένου οριζόμενης φορολογητέας (Drama-tika.blogspot.com) ύλης, όπως είναι το εισόδημα, η περιουσία, οι δαπάνες ή οι συναλλαγές. Κατά την έννοια όμως των ίδιων ως άνω συνταγματικών διατάξεων, ο φόρος δεν αποκλείεται να βαρύνει ορισμένο μόνο κύκλο προσώπων ή πραγμάτων, εφόσον πλήττει ορισμένη φορολογητέα ύλη, η οποία, κατ` αυτό τον τρόπο, επιτρέπει την επιβάρυνση του συγκεκριμένου αυτού κύκλου φορολογουμένων βάσει γενικών και αντικειμενικών κριτηρίων που τελούν σε συνάφεια με το ρυθμιζόμενο θέμα (Σ.τ.Ε. 2469- 2471/2008 Ολομ., Θανάση Καλαμπάση, Η αντισυνταγματικότητα του Ε.Ε.Τ.Η.Δ.Ε.).
Στην προκείμενη περίπτωση, η επιβολή ειδικού τέλους στις ηλεκτροδοτούμενες δομημένες επιφάνειες με οικιστική ή εμπορική χρήση παραβιάζει την αρχή της ισότητας αυτής έναντι των βαρυνόμενων αφού το τέλος αυτό δεν υπολογίζεται επί της αξίας της ακίνητης περιουσίας συνολικά, ούτε αφορά στα πάσης φύσεως ακίνητα και στα κάθε είδους κτίσματα (όπως συμβαίνει με το ΤΑΠ), αλλά γίνεται αδικαιολόγητη διάκριση μεταξύ ηλεκτροδοτούμενων και μη ακινήτων.
Ειδικότερα, το τέλος επιβάλλεται αδιακρίτως σε όλους τους ιδιοκτήτες, ανεξαρτήτως (Drama-tika.blogspot.com) της αληθινής φοροδοτικής τους ικανότητας και αποτελεί τη δεύτερη φορολογική επιβάρυνση της κατοχής ακίνητης περιουσίας μέσα στο 2011, αφού όσοι έχουν ακίνητη περιουσία άνω των 200.000 ευρώ επιβαρύνονται και με τον ΦΑΠ. Επιπλέον, εκχωρείται στη ΔΕΗ, κατά παράβαση του Συντάγματος, άσκηση δημόσιας εξουσίας και κρατικής κυριαρχίας, όπως είναι η βεβαίωση και η είσπραξη φόρου, ενώ προσβάλλεται και το δικαίωμα στην ιδιοκτησία, που προστατεύεται από την ΕΣΔΑ, καθώς ο φορολογούμενος εξαναγκάζεται να εκποιήσει την περιουσία του, ώστε να ανταπεξέλθει στην καταβολή των φόρων.
Είναι δε προφανής ο λόγος χαρακτηρισμού του θεσπιζόμενου ειδικού φόρου ως τέλους, καθώς τούτο γίνεται για να αμβλυνθεί τεχνηέντως ο αντισυνταγματικός του χαρακτήρας. Είναι εξόφθαλμη, ωστόσο, η φυσιογνωμία του μέτρου ως φόρου και σε επίπεδο δικαιοδοτικής αξιολόγησής του δεν θα προκύψει αντίθετος χαρακτηρισμός.
2. Αντισυνταγματικότητα των θεσπιζόμενων εννόμων συνεπειών ως προς την εφαρμογή του μέτρου:
Μέσω του μηχανισμού της διακοπής του ηλεκτρικού ρεύματος σε όσους αδυνατούν να καταβάλουν την επαχθέστατη φορολογική επιβάρυνση, προσβάλλεται (Drama-tika.blogspot.com) ευθέως η αξία του ανθρώπου (άρθρο 2 του Συντάγματος), καθώς τίθεται προ του κινδύνου να στερηθεί ένα ζωτικής σημασίας αγαθό, απαραίτητο για τη διαβίωσή του. Άλλως, υποβαθμίζεται το επίπεδό του κάτω των ορίων του στοιχειωδώς ανεκτού και τίθεται σε κίνδυνο ακόμη και η υγεία, αλλά και η ίδια η επιβίωσή του. Πρόκειται για μία κατάφωρη εκποίηση της ανθρώπινης αξιοπρέπειας.
Θεωρώ ότι υπό το φως των ανωτέρω και αφουγκραζόμενος την ανάγκη να προασπίσετε την πληττόμενη κοινωνική βάση, θα πρέπει να προχωρήσετε άμεσα στην κατάργηση του άνω αντισυνταγματικού μέτρου.
Με τιμή,
Για το Επιμελητήριο Δράμας
Ο Πρόεδρος
Στέφανος Α. Γεωργιάδης
Drama-tika.blogspot.com, Ειδήσεις της Δράμας
0 ΣΧΟΛΙΑ:
Δημοσίευση σχολίου