16 Δεκ 2013

Δράσεις Κέντρου Διά Βίου Μάθησης Δήμου Δράμας

To Δημοτικό Κ.Δ.Β.Μ. Δράμας, ξεκινώντας από τις 16 Σεπτεμβρίου 2013, σε διάστημα μόλις 3 μηνών, έχει υλοποιήσει 102 τμήματα, πραγματοποιώντας μια σειρά δράσεων, με στόχο την εξωστρέφεια και τη διάχυση του Κ.Δ.Β.Μ.


Λειτουργώντας στις αρχές της εκπαίδευσης ενηλίκων, η παρεχόμενη εκπαίδευση έχει πρακτικό προσανατολισμό, με στόχο την κοινωνικοποίηση των εκπαιδευομένων, την ανάδειξη της δημιουργικότητάς τους και την προώθησή τους στη κοινωνία ως ενεργοί πολίτες.

Η μάθηση μέσα από την πράξη (learning by doing) αποτελεί την πεμπτουσία των εκπαιδευτικών προγραμμάτων του Κ.Δ.Β.Μ. Δράμας. Ο απώτερος σκοπός των εκπαιδευτικών προγραμμάτων δεν είναι καθαρά γνωστικός, αλλά βιωματικός και οι εκπαιδευτές αρκετές φορές καλούνται να αναλάβουν το ρόλο του καθοδηγητή και του διευκολυντή της μάθησης.

Παρακάτω παρατίθενται οι δράσεις και η πορεία ορισμένων ενδεικτικών τμημάτων του Κ.Δ.Β.Μ. Δράμας:

1) Το τμήμα θεατρικό εργαστήρι, με την πολύτιμη βοήθεια της εκπαιδεύτριας θα ανεβάσει την θεατρική παράσταση «Τα άγουρα χρόνια» από το παιδικό λογοτεχνικό έργο του Archibald. I. Cronin “The Green Years” (1944). Είναι η πρώτη θεατρική παράσταση του ΚΔΒΜ. Ηθοποιοί είναι οι εκπαιδευόμενοι του θεατρικού εργαστηρίου ΚΔΒΜ Δράμας.

Η συγγραφή, η θεατρική διασκευή και η σκηνοθεσία του έργου είναι της εκπαιδεύτριας. Το έργο εκτυλίσσεται στην Αγγλία στο γύρισμα του 19ου προς τον 20ο αι. Η φτώχεια κυριαρχεί παντού, κόβοντας τα φτερά των ανθρώπων για οποιαδήποτε πραγματοποιήσιμο όνειρο.

Η σημερινή οικονομική κρίση στην Ελλάδα αποθαρρύνει τους πάντες, ακόμη και τα παιδιά μας, που μεγαλώνουν σε μια πολύ δύσκολη εποχή, με ελάχιστες ελπίδες για το μέλλον τους. Ωστόσο, η ιστορία του μικρού Ρόμπι, η πίστη του στο Θεό και στο όνειρό του - που ποτέ δεν εγκαταλείπει - δίνει ένα θαυμάσιο ελπιδοφόρο μήνυμα στα παιδιά μας για να τον μιμηθούν μέσα στη δύσκολη εποχή μας. Η θεατρική αυτή παράσταση αγγίζει με τον καλύτερο τρόπο τις καρδιές των μικρών μας φίλων και όχι μόνο. 29 και 30 Δεκεμβρίου 2013, στις 19.00 στο Δημοτικό Ωδείο του δήμου Δράμας.

Ο στόχος της παράστασης είναι η εξοικείωση των εκπαιδευόμενων με τη θεατρική παραγωγή και την υλοποίηση μιας θεατρικής παράστασης και η καλλιέργεια της θεατρικής παιδείας και της αισθητικής κρίσης των εκπαιδευόμενων.

2 Το τμήμα δημιουργία ιστοσελίδας κατάφερε να δημιουργήσει ιστοσελίδα για το ΚΔΒΜ Δράμας στον ακόλουθο ιστότοπο:
www.kdvm-dramas.comxa.com Η εκπαιδεύτρια και οι εκπαιδευόμενοι του τμήματος εργάστηκαν εντατικά για το στήσιμο της ιστοσελίδας, με τη πολύτιμη βοήθεια ενός εκπαιδευόμενου που γνωρίζει από γραφιστική και σχέδιο.

3) To τμήμα κινηματογράφου σκηνοθέτησε και μαγνητοσκόπησε το τρέιλερ – βιντεάκι του ΚΔΒΜ Δράμας με τίτλο «Το πρώτο βήμα», στο οποίο απεικονίζεται σε διάστημα 6 λεπτών όλο το έργο του ΚΔΒΜ. Σε 25 μόνο ώρες, εκπαιδευόμενη του τμήματος κατάφερε να περιγράψει αναλυτικά τα ντεκουπάζ των πλάνων. Επιπλέον, στο πλαίσιο της ονειρούπολης έδειξε το αυθεντικό τρέιλερ της ταινίας "Χτυποκάρδια στα θρανία", σε 16 χιλ., στην πράξη της ταινίας "οι καταφερτζήδες", σε film 8 χιλ. σε 16 χιλ. και σε 35 χιλ. αλλά και σε διάφορες αυθεντικές  θήκες αρνητικών μιας άλλης εποχής όπως και σε αφίσες με το άγνωστο σε πολλούς splicer. Για τους λάτρεις του ξένου κινηματογράφου τα τρέιλερ των ταινιών tout va bien και  say you say me, αλλά και του ντοκιμαντέρ δυτικέ ακται σε 16 χιλ. σε πολυκάναλο ήχο DTS. Και όλα αυτά υπό τους ήχους του κλασσικού κινηματογράφου και της 1ης ταινίας που παίχτηκε παγκοσμίως των αδερφών Lumier.

4) Το τμήμα ηλεκτρονικής επιχειρηματικότητας e-επιχειρείν έχει επισκεφτεί ηλεκτρονικά καταστήματα στην πόλη της Δράμας τα οποία διατηρούν και "φυσικό" κατάστημα, καθώς επίσης και καταστήματα των εκπαιδευομένων που ενδιαφέρονται να προχωρήσουν σε ηλεκτρονικό κατάστημα. Οι εκπαιδευόμενοι έχουν επικοινωνήσει τηλεφωνικά με επαγγελματίες που δίνουν λύση στην προώθηση μιας τέτοιας επιχειρηματικής δράσης, πληροφορηθήκαμε από το Εμπορικό Επιμελητήριο της Δράμας για το πώς προωθούν την επιχειρηματικότητα και κατ' επέκταση την ηλεκτρονική επιχειρηματικότητα, την Αναπτυξιακή Δράμας και τον Ο.Α.Ε.Ε. όσο αφορά για τα "πρώτα" βήματα. Επιπλέον, πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις στην ώρα του μαθήματος ειδικών σε θέματα τηλεργασίας  (εργασία από το σπίτι), απαντώντας σε ερωτήματα των ενδιαφερομένων. Οι εκπαιδευόμενοι χωρίστηκαν σε ομάδες και δημιούργησαν ένα δικό τους ηλεκτρονικό κατάστημα μέσω του webnode (δωρεάν δημιουργία e-shop), δώσανε δωρεάν διαφήμιση στο aggeliopolis.gr. Επίσης, ετοίμασαν ένα τρίπτυχο οδηγό ηλεκτρονικού καταναλωτή με σκοπό την ενημέρωση του κοινού για ασφαλείς αγορές στο διαδίκτυο.

5) Το τμήμα κοινωνικής οικονομίας και κοινωνικής επιχειρηματικότητας παρουσίασε τη δράση του «πάρε – δώσε», ανταλλαγής παιχνιδιών και βιβλίων σε μικρά παιδιά, με σκοπό την ευαισθητοποίηση σε θέματα κοινωνικής οικονομίας και αλληλεγγύης. Η ομάδα του προγράμματος, εφαρμόζοντας αρχές της Κοινωνικής Οικονομίας για την αξιοποίηση των υπαρχόντων πόρων και αγαθών σε όφελος του συνόλου των ανθρώπων και  μέσα από διαχρονικές αξίες, ανέπτυξε τη δράση για παιδιά με στόχο την ανταλλαγή παιχνιδιών και βιβλίων. Απώτερος σκοπός είναι η ψυχαγωγία μέσω της κοινωνικής οικονομίας, η αξιοποίηση των πόρων, η χρησιμότητα, η χρηστικότητα, η αλληλεγγύη, η επαναχρησιμοποίηση και η ανάδειξη του ενεργού πολίτη. 

Η ιδέα της ανταλλαγής των αγαθών έχει πολιτισμικό χαρακτήρα και είναι διαχρονική, καταρρίπτοντας νοοτροπίες και προκαταλήψεις για την ανταλλαγή αγαθών τύπου «δεν θέλω πράγματα από δεύτερο ή τρίτο χέρι». Είναι οικονομία αφού κάθε αγαθό είναι και πόρος ενώ χωρίς τη μεσολάβηση του χρήματος θα αποκτηθούν νέα αγαθά. Είναι αλληλεγγύη γιατί δίνει δύναμη στους ανθρώπους. Κυρίως είναι αγάπη για όσα έχουμε ζήσει μ’ αυτά και ενώ δεν θέλουμε ούτε να τα παραγκωνίσουμε, ούτε να τα πετάξουμε ανταλλάσοντας συνεχίζουμε να δίνουμε και να παίρνουμε ζωή και χαρά μέσα από αυτά. Σε αυτό το πνεύμα γεννήθηκε η ιδέα του «Πάρε.. Δώσε..», της ανταλλαγής των παιχνιδιών και των βιβλίων με πρωταγωνιστές τα παιδιά ηλικίας 2 έως 15 ετών.

6) Το τμήμα οικολογικές λύσεις για το σπίτι συμμετείχε στην Ονειρούπολη με την παρουσίαση κατασκευών (χριστουγεννιάτικων και μη), από ανακυκλώσιμα υλικά που δημιουργήθηκαν από τους εκπαιδευόμενους των τμημάτων Κ.Α.Π.Η. Χωριστής και Ξηροποτάμου. Επίσης παρουσιάστηκαν οικολογικά καθαριστικά για το σπίτι και αλοιφές από κερί, φιλικά προς το περιβάλλον και τον άνθρωπο. Στα πλαίσια της ενημέρωσης, δημιουργήθηκαν επί τόπου (κυρίως από παιδιά που επισκέφθηκαν το σπιτάκι του Κ.Δ.Β.Μ.) κάποιες απλές κατασκευές με ανακυκλώσιμα υλικά, με την καθοδήγηση των εκπαιδευτών των τμημάτων.

7) Το τμήμα επαγγελματική ενεργοποίηση ανέργων γυναικών θέλοντας να μοιραστεί τις γνώσεις και τις εμπειρίες που αποκόμισε κατά τη διάρκεια του εκπαιδευτικού προγράμματος  και με αφορμή την Ονειρούπολη αποφάσισε να δημιουργήσει ένα τρίπτυχο ενημερωτικό φυλλάδιο, με πρακτικές συμβουλές βιογραφικού και συνέντευξης. Η δράση στοχεύει  στην ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των ανέργων συμπολιτών μας μέσω της διανομής των τριπτύχων εντύπων και μέσω της επεξήγησης περισσότερων λεπτομερειών που θα χρειάζονται οι επισκέπτες του περιπτέρου. Τέλος, θα προβληθούν κάποια βίντεο που αποτελούν παράδειγμα καλής πρακτικής επιχειρηματικότητας και μεταβιβάσιμων δεξιοτήτων στην προσπάθεια ενίσχυσης του πνεύματος επιχειρηματικότητας και τόνωσης της αυτοπεποίθησης των ανέργων.

8) Το τμήμα ιστορία της τέχνης, που λειτούργησε από τον Σεπτέμβριο έως τον Δεκέμβριο του 2013,  διαπραγματεύτηκε τις Τέχνες, από το Απαρχές της εμφάνισης του «Homo arte» έως και την Αρχαϊκή Ελληνική Τέχνη (Παλαιολιθική εποχή έως τον 5ο πΧ αι.). Κατά την διάρκεια των εκπαιδευτικών συναντήσεων  συζητήθηκε ανά εποχή το ιστορικό πλαίσιο, τα χαρακτηριστικά στοιχεία της Τέχνης και έγινε ανάλυση και σύγκριση έργων.

9) Το τμήμα ιταλικών δημιούργησε ένα κολλάζ,  στο  κέντρο του οποίου είναι ο χάρτης της Ιταλίας και γύρω του  υπάρχουν κείμενα σχετικά με τις δέκα πιο σημαντικές πόλεις και φωτογραφικό υλικό από αυτές (μνημεία, τοποθεσίες, έργα τέχνης). Κάθε εκπαιδευόμενος ανέλαβε την επιμέλεια του ελληνικού κειμένου με πληροφορίες από το διαδίκτυο καθώς και την εύρεση εικόνων και η επιμέλεια του ιταλικού κειμένου έγινε με βοήθεια της εκπαιδεύτριας. Το συγκεκριμένο κολλάζ αναρτήθηκε στους χώρους του ΚΔΒΜ και της Ονειρούπολης.

10) Το τμήμα εικαστικό εργαστήρι ετοίμασε  στολίδια χριστουγεννιάτικα με αλατοζύμι και πηλό, πρωτοχρονιάτικα ημερολόγια του 2014 με πηλό , βαμμένα με ακρυλικά χρώματα και εορταστικές κατασκευές από γκοφρέ χαρτί.

11) Το τμήμα φωτογραφίας  ετοίμασε έκθεση από φωτογραφίες των εκπαιδευόμενων.

12) Το τμήμα αγωγής υγείας – πρώτες βοήθειες  παρουσίασε το φαρμακείο του και πρόσφερε τα φάρμακα που αγόρασαν οι εκπαιδευόμενοι στο κοινωνικό ιατρείο της Δράμας.

13) Το τμήμα μουσικό εργαστήρι δημιούργησε χορωδία, με την καθοδήγηση και βοήθεια της εκπαιδεύτριας που γνωρίζει κιθάρα.

14) Το τμήμα τοπικής ιστορίας είχε καθαρά βιωματικό χαρακτήρα, ανατροφοδοτώντας την τοπική ταυτότητα των εκπαιδευομένων, με επισκέψεις σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία της Δράμας. 

Συγκεκριμένα, πραγματοποιήθηκαν επισκέψεις στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δράμας, στον Αρχαιολογικό χώρο της οδού Τροίας, στον Ιερό Ναό Αγίας Σοφίας, στο Μουσείο του Ο.Σ.Ε., στο Σπίτι του Αράπη και στην Δημόσια Κεντρική Βιβλιοθήκη Δράμας.

15) Το τμήμα ηλεκτρονικής εφημερίδας δημιούργησε τις δικές του σχολικές εφημερίδες στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο δουλεύοντας ομαδικά και θα συνεχίσει με τη δημιουργία ατομικών μπλοκ από τους εκπαιδευόμενους με θέματα της επιλογής τους.

16) Το τμήμα αστικοί λαχανόκηποι ασχολήθηκε με την τεχνική καλλιέργειας των κυριότερων λαχανοκομικών φυτών, τη λίπανση και την άρδευσή τους, τον τρόπο πολλαπλασιασμού τους και τη σημασία των αστικών λαχανόκηπων. Πραγματοποιήθηκε επίσκεψη των εκπαιδευομένων στους αστικούς λαχανόκηπους Δράμας και τέλος εγκαταστάθηκε ένας λαχανόκηπος στο προαύλιο του Κ.Δ.Β.Μ Δράμας.


Το ΚΔΒΜ αποτελεί το κατάλληλο πλαίσιο για δημιουργία και καινοτομία μέσα από το έργο των εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Οι Υπεύθυνοι Εκπαίδευσης πρέπει να παρακινήσουν και να προτρέπουν τους εκπαιδευτές και τους εκπαιδευόμενους να παράγουν έργο. Πολύτιμος αρωγός στη προσπάθεια αυτή, είναι το Iνστιτούτο Νεολαίας και Διά Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ), ο σπουδαιότερος συμπράττων φορέας του εν λόγω έργου, που με την ουσιαστική βοήθειά του στέκεται δίπλα σε κάθε προσπάθεια.

Το Δημοτικό ΚΔΒΜ Δράμας εντάσσεται στο επιχειρησιακό πρόγραμμα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων «Εκπαίδευση και Διά Βίου Μάθηση» με τίτλο πράξεων «Κέντρα Διά Βίου Μάθησης - Προγράμματα Εθνικής Εμβέλειας» και «Κέντρα Διά Βίου Μάθησης - Προγράμματα Τοπικής Εμβέλειας» Α.Π. 7 και συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (Ε.Κ.Τ.) και το ελληνικό δημόσιο.


ΑΠΟ ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ