17 Ιουλ 2012

Τα δικαιώματά μας στη διαμονή των διακοπών


Το Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών (ΚΕ.Π.ΚΑ.) επισημαίνει τι πρέπει να προσέξουμε κατά τη διαμονή μας στα ξενοδοχεία και στα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα. Αναφέρεται στο δικαίωμα ακύρωσης της κράτησης, στο κόστος της διαμονής, στην καταβολή της προκαταβολής καθώς και στη σωστή ενημέρωση μέσω των ιστοσελίδων.


Οι τιμές των δωματίων στα ξενοδοχεία και στα ενοικιαζόμενα διαμερίσματα διαμορφώνονται ελεύθερα. Καθορίζονται από κάθε επιχείρηση δύο κατώτατα όρια τιμών, και δύο ανώτατα, που αντιστοιχούν, στη χαμηλή περίοδο και στην υψηλή. Οι ξενοδόχοι μπορούν να κάνουν έκπτωση και στις κατώτερες τιμές. Επίσης, οι ξενοδόχοι αποφασίζουν τα χρονικά διαστήματα, που θα εντάξουν, στη χαμηλή και στην υψηλή περίοδο.

Εφόσον δίκλινο δωμάτιο ξενοδοχείου 2 αστέρων και άνω, διατεθεί, σε ένα άτομο, θα εισπράττεται το 80% της τιμής του δίκλινου. Η τιμή, που θα προκύπτει, όμως δε μπορεί να είναι μικρότερη της τιμής του μονόκλινου. Ο ξενοδόχος μπορεί να ορίζει διαφορετικές τιμές, στα διαφορετικά δωμάτια (π.χ. με θέα τη θάλασσα κ.λπ.). Αν ο πελάτης ζητήσει προσθήκη κρεβατιού, τότε η εγκεκριμένη τιμή αυξάνεται, κατά 10% - 20%.

Οι ξενοδόχοι υποχρεούνται να αναρτούν τιμοκαταλόγους, σε κάθε δωμάτιο, στους οποίους πρέπει να αναγράφεται η τιμή του δωματίου. Επίσης, όλες οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις πρέπει να είναι εφοδιασμένες, με το ειδικό σήμα του ΕΟΤ και να τηρούν τους κανόνες υγιεινής.

Ο ξενοδόχος δεν πρέπει να ζητά προκαταβολή, πάνω από 25% του συνολικού κόστους διαμονής, για όλο το χρονικό διάστημα της διαμονής. Η προκαταβολή δε μπορεί να είναι μικρότερη, από το αντίτιμο της τιμής, για μια μέρα.

Εάν κάνουμε κράτηση και δεν χρησιμοποιήσουμε το δωμάτιο, οφείλουμε αποζημίωση, στον ξενοδόχο, το μισό της συμφωνημένης τιμής. Απαλλασσόμαστε, όμως, από κάθε υποχρέωση αποζημίωσης, εάν προειδοποιήσουμε τον ξενοδόχο 21 ημέρες, πριν την έναρξη της ενοικίασης, ή για λόγους ανωτέρας βίας που αποδεικνύονται. Υπάρχει περίπτωση ο ξενοδόχος να ορίσει μικρότερα χρονικά διαστήματα, για την ακύρωση της κράτησης, χωρίς ποινή, για τον καταναλωτή. Πριν «κλείσουμε», λοιπόν, ένα κατάλυμα, ζητάμε να μάθουμε τους όρους ακύρωσης.

Όταν κάνουμε την κράτησή μας, πρέπει να γνωρίζουμε, με λεπτομέρειες, ποιες υπηρεσίες περιλαμβάνονται, στην τιμή, που μας ζητάει ο ιδιοκτήτης του καταλύματος. Πολλές φορές το πρωινό, η χρήση του κλιματιστικού και διάφορες άλλες υπηρεσίες μπορεί να χρεώνονται, χωριστά, επιπλέον της τιμής, που μας αναφέρει ο ξενοδόχος.

Εάν ο ξενοδόχος αθετήσει τη συμφωνία του, μαζί μας, υποχρεούται να επιστρέψει την προκαταβολή, έντοκα. Η αθέτηση της συμφωνίας επισύρει αυστηρές διοικητικές κυρώσεις, από τον Ε.Ο.Τ.

Σε κάθε δωμάτιο, πρέπει να υπάρχει πινακίδα θεωρημένη, από την Αστυνομία, στην οποία αναγράφονται η τιμή του δωματίου, οι σχετικές προσαυξήσεις, η συνολική τιμή, η τιμή του πρωινού, η τιμή του γεύματος (εφόσον παρέχονται) κ.λπ.

Από έρευνα, στο διαδίκτυο, που πραγματοποιεί το ΚΕ.Π.ΚΑ. κάθε χρόνο από το 2006, διαπιστώσαμε ότι σε αρκετές ιστοσελίδες, δεν αναφέρεται η τιμή του καταλύματος. Ζητείται, από τον καταναλωτή, να επικοινωνήσει, με τους ιδιοκτήτες των καταλυμάτων, είτε ηλεκτρονικά, είτε τηλεφωνικά διότι αυτή η πρακτική παραβιάζει το δικαίωμα των καταναλωτών, στην πληροφόρηση. Πόσα email θα στείλει κάποιος και πόσα τηλεφωνήματα θα κάνει, για να μάθει τη χρέωση; Ελάχιστα… Επειδή, παρά τις συστάσεις και τις διαμαρτυρίες, η κατάσταση βελτιώνεται μεν, αλλά δε διορθώνεται, το ΚΕ.Π.ΚΑ. καλεί τους καταναλωτές να μην προτιμούν ξενοδοχεία και καταλύματα, που δεν αναγράφουν τις τιμές τους, στις ιστοσελίδες τους.

Επίσης, διαφημίζονται πολλές εκπτώσεις, στις τιμές των καταλυμάτων. Οι καταναλωτές, όμως, πρέπει να είμαστε, ιδιαίτερα, προσεκτικοί. Συχνά, οι εκπτωτικές τιμές ισχύουν, χωρίς κάποιες παροχές (π.χ. πρωινό) ή χωρίς δικαίωμα ακύρωσης της κράτησης (όρος καταχρηστικός).

Τέλος, πρέπει να γνωρίζουμε ότι οι σχέσεις ξενοδόχων και πελατών ρυθμίζονται, με κανονισμό, που έχει ισχύ νόμου και τον οποίο μπορούμε να διαβάσουμε, στη διεύθυνση

http://www.grhotels.gr/Documents/sxeseis.pdf

Για καταγγελίες ή περισσότερες πληροφορίες, ας απευθυνθούμε στο ΚΕ.Π.ΚΑ., τηλ. 2310-233333.