11 Απρ 2012

Αθήνα και Σόφια θα αποφασίσουν για το άνοιγμα του κάθετου άξονα


Αν θέλουμε ασφαλή δρόμο θα πρέπει να περιμένουμε τέλος καλοκαιριού. Τον Ιούνιο μέσω του δρόμου Πανδρόσου Καρυδιάς.

Την άποψη ότι το έργο του κάθετου άξονα δεν έχει τελματώσει αλλά εν αντιθέσει προχωρά εξέφρασε μιλώντας στο ραδιόφωνο του «Παρατηρητή» ο εκτελεστικός γραμματέας της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης Κώστας Κατσιμίγας.


Ο κ. Κατσιμίγας προχώρησε σε μια συνολική κατάθεση της εικόνας του έργου σήμερα και υποστήριξε ότι το δίλλημα που υπάρχει είναι αν θα πρέπει ο δρόμος να δοθεί σε κυκλοφορία αρχές Ιούνη χρησιμοποιώντας τριάμισι χιλιόμετρα από το κομμάτι του δρόμου Πανδρόσου Καρυδιάς, γεγονός που θα έχει ως αποτέλεσμα την έλευση Βουλγάρων τουριστών ή θα πρέπει να καθυστερήσει η κυκλοφορία μέχρι τέλος του καλοκαιριού για να υπάρξει μια ασφαλής σύνδεση. Υποστήριξε επίσης ότι τα οφέλη από το άνοιγμα θα είναι πολλαπλά για την περιοχή και διευκρίνισε ότι το θέμα του ανοίγματος του κάθετου άξονα είναι θέμα των κυβερνήσεων Αθήνας και Σόφιας.

Το έργο δεν είναι τελματωμένο

ΠτΘ: Το δελτίο τύπου της Περιφέρειας που αφορά στη συνάντηση του Περιφερειάρχη με τον αντιπρόεδρο της Βουλγαρικής κυβερνήσεωςδημιούργησε μια ευχάριστη διάθεση. Ποια είναι η εξέλιξη του συγκεκριμένου έργου; Όλοι έχουμε στο μυαλό μας ένα βαλτωμένο έργο που καθυστερεί με άγνωστο χρόνο αποπεράτωσής του.
Κ.Κ.: Την πρόοδο και την αποφασιστική δρομολόγηση των έργων διακρατικής σημασίας την έχει η κεντρική εξουσία και όχι η τοπική αυτοδιοίκηση, είτε πρώτου είτε δεύτερου βαθμού. Άλλωστε, όπως είναι γνωστό, και πρέπει να γίνει γνωστό σε όσους δεν το γνωρίζουν, το συγκεκριμένο έργο εκτελείται από ανάδοχο εταιρεία και ο κύριος του έργου είναι η Εγνατία Οδός, δηλαδή από πλευράς ελληνικού δημοσίου το έργο το παρακολουθεί η Εγνατία Οδός ως Ανώνυμη Εταιρεία και υπάρχει εργολάβος, ο οποίος με δημοπρασία έχει πάρει το έργο αυτό. Η Εγνατία Οδός το κάνει για λογαριασμό της Ελληνικής κυβέρνησης. Η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης και ο δήμος Κομοτηνής είναι απλά παρά παρατηρητές αυτής της ιστορίας. Δεν έχουν καμία αρμοδιότητα να παρέμβουν, ούτε στον εργολάβο ούτε στην Εγνατία Οδό. Βέβαια μας ενημερώνουν όλοι, γνωρίζουμε τι συμβαίνει αλλά τίποτε περισσότερο από αυτά.

ΠτΘ: Ποια είναι η εικόνα που έχετε;
Κ.Κ.: Κατ’ αρχήν δεν θα συμφωνήσω ότι το έργο είναι τελματωμένο. Μια απλή επίσκεψη κάθε καλοπροαίρετου θα διαπιστώσει το εντελώς αντίθετο. Το έργο έχει σχεδόν τελειώσει από το μοναστήρι της Πανδρόσου μέχρι τα σύνορα. Υπολείπεται ένα κομμάτι περίπου 1500 μέτρων για ασφαλτόστρωση, από τη μεθόριο και προς την Ελλάδα, ωστόσο μέσα στο χειμώνα, περίπου στις αρχές του χρόνου, αρχές Γενάρη, είχαμε μια πολύ σημαντική και σοβαρή κατολίσθηση μήκους περίπου 200 μέτρων. Αυτή η κατολίσθηση έγινε σε ένα πολύ δύσκολο σημείο και μάλιστα σε σημείο που είχαν γίνει έργα αποτροπής κατολίσθησης, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι, αν και έχει γίνει ένα υποδειγματικό έργο εκεί, η φύση είναι πολύ ισχυρότερη από τον άνθρωπο. Το συγκεκριμένο σημείο είχε σκεπαστεί από χιόνι που έλιωσε πριν από 15 ημέρες και οι τεχνικοί της Εγνατίας Οδού εκτιμούν την κατάσταση και έχει αρχίσει ήδη η εκπόνηση μελέτης. Ωστόσο στο συγκεκριμένο σημείο θα μπορέσει να γίνει μια παράκαμψη, στενεύοντας το δρόμο, ούτως ώστε αυτό να μην αποτελέσει εμπόδιο για να δοθεί στην κυκλοφορία ο δρόμος, εφόσον αυτό είναι επιθυμητό.

Κοινή γνώμη και επιχειρηματίες απαιτούν να δοθεί ο δρόμος για κυκλοφορία

ΠτΘ: Είπατε εφόσον είναι επιθυμητό…
Κ.Κ.: Εφόσον θέλει ο κόσμος μπορούμε να δώσουμε κυκλοφορία, κάτω βέβαια από τις συνθήκες που θα προκύψουν από μια παράκαμψη. Αντιλαμβάνεσθε ότι οι παρακάμψεις δεν έχουν πάντα το πλάτος του δρόμου που είναι στην κυκλοφορία, θα υπάρχει μια μείωση της ταχύτητας, μια απώλεια του χρόνου της τάξης του ενός ή δύο λεπτών.

ΠτΘ: Το επιθυμητό για εσάς κ. Κατσιμίγα είναι να δοθεί έστω και με παράκαμψη ο δρόμος για κυκλοφορία;
Κ.Κ.: Θεωρώ πως ναι. Νομίζω ότι πλέον αυτό είναι απαιτητό και από την κοινή γνώμη, ότι δηλαδή κάποια στιγμή θα πρέπει να ανοίξει ο δρόμος να δοθεί στην κυκλοφορία. Υπάρχουν όμως και άλλα είδους προβλήματα. Φθάνουμε πλέον στο ύψος στο Μοναστήρι της Πανδρόσου, όπου έχει αρχίσει με έντονους ρυθμούς η κατασκευή του δρόμου, άλλα τέσσερα χιλιόμετρα από τη Μονή μέχρι το στρατιωτικό δρόμο, και υπολείπονται άλλα τέσσερα χιλιόμετρα από το στρατιωτικό δρόμο μέχρι τον ανατολικό κόμβο της Εγνατίας. Εάν ο δρόμος φθάσει μέχρι το στρατιωτικό δρόμο μπορούμε να μιλάμε για ασφαλή κυκλοφορία, διότι παρακάμπτεται η Καρυδιά και ο στενός δρόμος Καρυδιάς – Πανδρόσου.


Με λίγα λόγια εάν επιθυμούμε να δώσουμε κυκλοφορία στο δρόμο για το Καλοκαίρι τότε μπορούμε με μία παραλλαγή από το Μοναστήρι μέχρι την Πάνδροσο να μπορέσουμε να ανοίξουμε το δρόμο αλλά θα έχουμε για όλο το καλοκαίρι όλη την κυκλοφορία να περνά από το δρόμο Πανδρόσου – Καρυδιάς με ό,τι αυτό σημαίνει. Εάν δεν θέλουμε να ανοίξει ο δρόμος το καλοκαίρι τότε θα περιμένουμε να τελειώσει ο δρόμος που κατασκευάζεται ήδη μέχρι το στρατιωτικό δρόμο που σημαίνει ότι θα πιάσουμε τέλος Αυγούστου αρχές Σεπτεμβρίου και θα χάσουμε το Καλοκαίρι.

Η ασφαλής κυκλοφορία θα γίνει, εφόσον το θέλουμε, τέλος του καλοκαιριού

ΠτΘ: Αν κατάλαβα καλά βρίσκεστε μπροστά σε ένα δίλημμα;
Κ.Κ.: Δεν είμαστε εμείς δίλημμα. Εμείς, εξ όσων μας λένε από την Εγνατία και από την ανάδοχο εταιρεία, έχουμε να κάνουμε με δύο επιλογές: Είτε επιλέγουμε να ανοίξουμε αρχές Ιουνίου το δρόμο χρησιμοποιώντας τριάμισι χιλιόμετρα το κομμάτι του δρόμου Πανδρόσου Καρυδιάς, το υφιστάμενο και άκρως επικίνδυνο, αλλά έχουμε το πλεονέκτημα ότι θα έχουμε έλευση Βούλγαρων τουριστών ή θα περιμένουμε τέλος του καλοκαιριού για να έχουμε μια ασφαλή σύνδεση με το στρατιωτικό δρόμο. Για να φθάσουμε μέχρι τον κόμβο της Εγνατίας θεωρώ ότι πρέπει να μιλάμε για τέλος του χρόνου, ενδεχομένως και αρχές το 2013, αλλά η ασφαλής κυκλοφορία θα γίνει, εφόσον το θέλουμε, τέλος του καλοκαιριού.

ΠτΘ: Οι Βούλγαροι τι θέλουν;
Κ.Κ.: Οι Βούλγαροι θέλουν να ανοίξει χθες. Αλλά θα σας πω και κάποιες παρατηρήσεις. Ο δρόμος αυτός συνδέει την Ελλάδα και την περιφέρειά μας και όχι την Κομοτηνή…

Ο δρόμος αυτός θα συνδέσει την Περιφέρεια με πέντε μεγάλα αστικά κέντρα της Βουλγαρίας

ΠτΘ: Με την Ευρωπαϊκή Ένωση…
Κ.Κ.: Όχι μόνο με την Ευρωπαϊκή Ένωση. για να αποτελέσει ένα ουσιαστικό άξονα εισροής προϊόντων και εξαγωγής προς την Βαλκανική ενδοχώρα σημαίνει ότι πρέπει να ολοκληρωθεί όλος ο άξονας από την Κομοτηνή μέχρι το Ρούσε, μέχρι το Δούναβη, που είναι 380 χιλιόμετρα.

Εκεί υπάρχουν κομμάτια που είναι σε καλή κατάσταση και κομμάτια που είναι σε κακή. Ωστόσο εάν ανοίξει σε επίπεδο, όπως επαναλαμβάνω και δεν είναι τυχαίο ο όρος που μιλάω, ασφαλούς κυκλοφορίας, από την Κομοτηνή μέχρι το Κίρτζαλι, -αν τελειώσει αυτός ο δρόμος, γιατί και μεταξύ Κοσκόβα και Κίρτζαλι ο δρόμος τριάντα χιλιομέτων δεν είναι εξαιρετικός, ωστόσο κατασκευάζεται από τη βουλγαρική πλευρά, -τότε έχουμε ενώσει την Εγνατία με μια περιοχή της Βουλγαρίας όπου υπάρχουν πέντε μεγάλα αστικά κέντρα, η Φιλιππούπολη, το Κίρτζαλι, το Χάσκοβο, η Στάρα Ζαγόρα το Βέλικο Τέρνοβο, η Νόβα Ζαγόρα, δευτερευόντως το Χάρμανλι μεγάλες πόλεις. Η Φιλιππούπολη για παράδειγμα είναι 380000 κάτοικοι και είναι μόνο 150 χιλιόμετρα από την Κομοτηνή.

ΠτΘ: Ο Πύργος είναι πολύ εγγύτερα της Θεσσαλονίκης.
Κ.Κ.: Βεβαίως και με δρόμο αποδεκτό όχι κατσικόδρομο, το Χάσκοβο είναι στα εκατό χιλιόμετρα το Κίρτζαλι εξήντα περίπου, η Στάρα Ζαγόρα 130 χιλιόμετρα.

Αρκετά υποτίμασαμε τους Βουλγάρους

ΠτΘ: Έχουμε δηλαδή ένα ολόκληρο κόσμο που για εμάς ήταν άγνωστος, που ανακαλύπτεται τώρα ξαφνικά μπροστά μας.
Κ.Κ.: Βεβαίως. Και πρέπει να παρατηρήσουν οι συμπολίτες μας ότι, πραγματικά η αγοραστική δύναμη των Βουλγάρων είναι μικρή, ωστόσο όμως έχει διαμορφωθεί μια αστική τάξη που δεν είναι ευκαταφρόνητη, η οποία έχει την αγοραστική δύναμη να ρθει και να περάσει ένα Σαββατοκύριακο ή μια εβδομάδα διακοπές στην Ελλάδα.

Μη ξεχνάμε ότι πέρσι το καλοκαίρι η Χαλκιδική και η Θάσος δούλεψαν κυρίως με Βούλγαρους. Υπάρχει κόσμος που μπορεί να ανταποκριθεί στις δικές μας αγορές και εμείς είμαστε σε θέση να παρέχουμε αυτές τις υπηρεσίες. Εάν έρθουν στη Ροδόπη ένα Σαββατοκύριακο 2000 Βούλγαροι από αυτές τις πόλεις που έχουν τη δυνατότητα να έρθουν έχουμε 1800 κρεβάτια στο νομό μας. Σας ρωτώ εάν έρθουν ξαφνικά στην Κομοτηνή μια Κυριακή μεσημέρι 1200 άτομα έχουμε τη δυνατότητα να τα ταΐσουμε;

ΠτΘ: Νομίζω ότι αυτά θα αναπτυχθούν στη βάση της προσφοράς και της ζήτησης.
Κ.Κ.: Σαφέστατα και έτσι είναι. Αλλά τουλάχιστον πρέπει να κάνουμε από τώρα υποδομές, να έχουμε στο μυαλό μας την οργάνωση υποδομών. Νομίζω ότι αρκετά τους έχουμε υποτιμήσει τους Βούλγαρους, θεωρούμε ότι αν ανοίξουν τα σύνορα θα έρθουν μόνο φτωχοδιάβολοι που θα επαιτούν και θα παίζουν ακορντεόν. Αυτός ο κόσμος ο οποίος έρχεται για επαιτεία, ή για να βγάλει ένα μεροκάματο, είναι ήδη εδώ, δεν περιμένει να ανοίξουν τα σύνορα. Αυτοί που θα έρθουν όταν ανοίξουν τα σύνορα είναι αυτοί που μπορούν να ξοδέψουν.

Η Αθήνα και η Σόφια θα αποφασίσουν πότε θα ανοίξει ο κάθετος

ΠτΘ: Θα κάνω δύο παρατηρήσεις. Ο αντίστοιχος δρόμος που άνοιξε πρόπερσι το χειμώνα στην Ξάνθη είναι πολύ χειρότερος από αυτόν εδώ, δεν έχει καμία επαφή με Ξάνθη, είναι πολύ μακριά, πολλά χιλιόμετρα μέσα στον Ορεινό Όγκο, και παρόλα αυτά λειτούργησε και δεύτερον εάν έχετε διευκρινίσει τις προθέσεις της Εγνατίας Α.Ε. κατά πόσο δηλαδή θα λειτουργήσει αυτός ο δρόμος αρχές καλοκαιριού έστω και δια της οδού Πανδρόσου Καρυδιάς, με ό,τι αυτό συνεπάγεται, ή αν τελικά θα πάμε σε μια απόφαση που θα λέει προς το τέλος καλοκαιριού με τη διασύνδεση κατ’ αρχάς με το στρατιωτικό δρόμο;

Κ.Κ.: Αυτά τα σενάρια εξετάζονται όλα από την Εγνατία Οδό. Η περίπτωση της Ξάνθης είναι διαφορετική. Δεν είναι δρόμος, αλλά πρόκειται για ένα μονοπάτι που έχει ασφαλτοστρωθεί αλλά στο κάτω- κάτω εκεί υπάρχει μόνο ένα αστικό κέντρο, το Σμόλιαν, το οποίο έχει 30000 κατοίκους περίπου και ο κάτοικος της Φιλιππούπολης δεν θα διανύσει 150 χιλιόμετρα με 40 χιλιόμετρα την ώρα για να έρθει στη Θράκη και κυρίως από το Σμόλιαν, το οποίο απέχει από την Ξάνθη δύο ώρες αυτή τη στιγμή. Είναι μια διαδρομή τοπικής σημασίας για την ώρα. Βέβαια ήδη έχει ενταχθεί και εκπονείται μελέτη για τον άξονα της Ξάνθης. Υπάρχουν και εκεί παραλλαγές της χάραξης αλλά δρομολογήθηκε και εκεί μια ιστορία η οποία αφορά τα επόμενα χρόνια. Όσον αφορά το συγκεκριμένο θέμα εμείς αυτό που γνωρίζουμε και με τη συνεργασία που έχουμε με την Εγνατία είναι το τι δυνατότητες υπάρχουν, οι ανθρωπίνως δυνατές.

Από εκεί και πέρα δεν πρέπει να ξεχνούμε ποτέ, και αυτό το είπαμε με κάθε τρόπο άλλωστε και το κατάλαβε και ο αντιπρόεδρος της Βουλγαρικής κυβέρνησης, που είναι ένας πολύ αξιόλογος άνθρωπος, είναι ένας τραπεζίτης που ήρθε από τις ΗΠΑ, δεν είναι πολιτικό πρόσωπο, αλλά ένας τεχνοκράτης, νέος, 42 ετών, που εργαζόταν σε Διεθνή Τράπεζα με μεγάλη εμπειρία στις κρίσεις και είπε πολύ καλά λόγια για την Ελλάδα. Είπαμε και εμείς και οι Βούλγαροι ότι η υπόθεση για το πότε θα ανοίξει ο κάθετος άξονας είναι κάτι που θα το αποφασίσει η Αθήνα και η Σόφια εννοώντας ότι θα αποφασισθεί σε κεντρικό επίπεδο.

Πάντως σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ανοίξει δρόμος και να δοθεί σε κυκλοφορία πριν τον Ιούνιο, εάν μιλάμε για μέσω Πανδρόσου, και σε καμία περίπτωση δεν μπορεί να ανοίξει δρόμος με ασφαλή κυκλοφορία μέχρι το στρατιωτικό δρόμο μέχρι το Σεπτέμβριο. Αυτή είναι η εικόνα που υπάρχει μέχρι σήμερα. Το αν θα ανοίξει δρόμος τον Ιούνιο είναι θέμα που θα αποφασισθεί από την Αθήνα και τη Σόφια και όπως αντιλαμβάνεσθε στη σημερινή κατάσταση που βρίσκεται η Ελλάδα, με την πολιτική ρευστότητα και με μια κυβέρνηση απερχόμενη και με μια κυβέρνηση που θα έρθει και δεν γνωρίζουμε ποια θα είναι, δεν μπορούμε να κάνουμε καμία απολύτως πρόβλεψη, γιατί δεν γνωρίζουμε ποια θα είναι η βούληση της κυβέρνησης που θα προκύψει.

Με τον αντιπρόεδρο της Βουλγαρικής κυβέρνησης συναντήθηκε ο Περιφερειάρχης Α.Μ.-Θ

Η πορεία εργασιών του κάθετου άξονα Κομοτηνή – Νυμφαία – Μάκαζα – Κίρτζαλι, αποτέλεσε το βασικό αντικείμενο του ενδιαφέροντος του νέου Υπουργού Οικονομικών και Αντιπροέδρου της Βουλγαρικής Κυβέρνησης Simeon Diankov, ο οποίος επισκέφθηκε ανεπίσημα την Παρασκευή 6 Απριλίου 2012 την ΠΕ Ροδόπης και συναντήθηκε με τον Περιφερειάρχη ΑΜ-Θ Άρη Γιαννακίδη.

Ο κ. Αντιπρόεδρος συνοδευόταν από τις Sveta Karajantcheva, βουλευτή του Βουλγαρικού Κοινοβουλίου, Ivanka Taushanova, Νομάρχη Κίρτζαλι, τον Γενικό Πρόξενο της Βουλγαρίας στη Θεσσαλονίκη Vassil Valtcev και τον υποπρόξενο Harizan Harizanov.

Την Βουλγαρική Αντιπροσωπεία υποδέχτηκε στη συνοριακή διάβαση οι υποδομές της οποίες είναι πλέον έτοιμες να λειτουργήσουν, ο Εκτελεστικός Γραμματέας της Περιφέρειας ΑΜ-Θ Κώστας Κατσιμίγας, ο οποίος και ενημέρωσε τον κ. Diankov για την πορεία των εργασιών και τα χρονοδιαγράμματα ολοκλήρωσής τους προκειμένου ο δρόμος να δοθεί με ασφάλεια στην κυκλοφορία.

Κατά την διάρκεια της συνάντησης εργασίας που ακολούθησε με τον Περιφερειάρχη Άρη Γιαννακίδη, συζητήθηκαν ζητήματα που σχετίζονται με τους κάθετους άξονες που θα διασυνδέουν την περιφέρεια με τη Βουλγαρία, την προώθηση συνεργασιών που θα συνδέονται σαφώς με το αναπτυξιακό πρόγραμμα της Περιφέρειας για μετατροπή του σε κόμβο μεταφορών και ενέργειας καθώς και σε ζητήματα που σχετίζονται με την οικονομική συνεργασία και τον τουρισμό.

 Ο κ. Γιαννακίδης δε, ευχαρίστησε την Βουλγαρική κυβέρνηση για την βοήθεια που παρείχε στην χώρα μας κατά την δύσκολη συγκυρία των πρόσφατων πλημμυρικών φαινομένων στον Έβρο συγκροτώντας τα μεγάλες ποσότητες υδάτων στα φράγματά της.

Ο κ. Αντιπρόεδρος ο οποίος ενημέρωσε επί τόπου για τις εξελίξεις τον ίδιο τον Βούλγαρο Πρωθυπουργό Μπόικο Μπορίσοφ ευχαρίστησε τον Περιφερειάρχη για την φιλοξενία δεσμευόμενος για αγαστή συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση προκειμένου σύντομα να προσχωρήσουν τα έργα κοινού αναπτυξιακού ενδιαφέροντος.
Στον Βούλγαρο αξιωματούχο και στη συνοδεία του επεδώθησαν αναμνηστικά της Περιφέρειας ΑΜ-Θ.

Συντάκτης: Δάμωνας Δαμιανός