14 Ιαν 2012

Καβάλα - Λήμνος... συμμαχία!

Το πρόβλημα στις ακτοπλοϊκές γραμμές -όπως αναδείχθηκε για μια ακόμη φορά με το ζήτημα του Aqua Maria- φέρνει και πάλι στο προσκήνιο την κοινή πορεία ανάπτυξης που φαίνεται πως ενώνει Καβάλα και Λήμνο, με μόνη διαφορά ότι τώρα, κάποιοι είναι έτοιμοι να αναλάβουν δράση για να εμπεδωθεί ότι οι δύο περιοχές θα έχουν πολλά περισσότερα οφέλη αν συμπορευτούν...

Το πρόβλημα στις ακτοπλοϊκές γραμμές -όπως αναδείχθηκε για μια ακόμη φορά με το ζήτημα του Aqua Maria- φέρνει και πάλι στο προσκήνιο την κοινή πορεία ανάπτυξης που φαίνεται πως ενώνει Καβάλα και Λήμνο, με μόνη διαφορά ότι τώρα, κάποιοι είναι έτοιμοι να αναλάβουν δράση για να εμπεδωθεί ότι οι δύο περιοχές θα έχουν πολλά περισσότερα οφέλη αν συμπορευτούν.

Χθες, μίλησαν στο Studio 7 για τα θέματα αυτά ο δήμαρχος του νησιού Αντώνης Χατζηδιαμαντής και η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου και μέλος του Επιμελητηρίου Φωτεινή Στεφανιδάκη. Η τελευταία μάλιστα συνομιλώντας στα ερτζιανά με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Καβάλας Άγγελο Τσατσούλη, ανέλαβαν από κοινού να οργανώσουν συνάντηση των φορέων από τις δύο περιοχές για να θέσουν επί τάπητος όλα αυτά τα θέματα.

Χατζηδιαμαντής: «υπάρχει τεχνητός διαχωρισμός κι υποβάθμιση»

«Η Καβάλα είναι ο ανερχόμενος προορισμός και χώρος άφιξης για μας, γιατί η σχέση των δύο περιοχών συνεχώς διευρύνεται και ενδυναμώνεται. Ήταν από παλιά αλλά ενισχύεται τα τελευταία χρόνια», λέει ο δήμαρχος του νησιού και μιλά για το λιμάνι της Καβάλας το οποίο «για μας έχει αποκτήσει πολύ μεγάλη σημασία τα τελευταία χρόνια: ο αριθμός των επιβατών και των οχημάτων που διακινούνται μέσω Καβάλας είναι πλέον μεγαλύτερος από ότι προς το Λαύριο κι αυτό σημαίνει έναν μακροχρόνια σταθερό αναπροσανατολισμό του νησιού μας.

Το νησί πια «βλέπει» προς τη Βόρεια Ελλάδα και θεωρώ ότι σιγά – σιγά και η Βόρεια Ελλάδα βλέπει τη Λήμνο σαν ένα πολύ σοβαρό προορισμό αλλά και οικονομικό και εμπορικό εταίρο, ειδικότερα η Καβάλα».

Ο κ. Χατζηδιαμαντής μάλιστα έστειλε προ ημερών επιστολή στον Κωστή Σιμιτσή με την οποία ζητά την συμπαράσταση του δήμου Καβάλας «στον αγώνα που κάνουμε για να βελτιώσουμε τις ακτοπλοϊκές συνδέσεις, θεωρώντας ότι η αναβάθμισή τους θα είναι σε όφελος όλων μας. Το ΒΑ Αιγαίο ήταν και είναι πολλά χρόνια παραμελημένο. Είναι αποκομμένο.

Τα νησιά δε συνδέονται μεταξύ τους, η Σαμοθράκη με μας, η Θάσος με τη Σαμοθράκη και τη Λήμνο. Υπάρχει ένας τεχνητός διαχωρισμός, ένα κενό που πρέπει να καλύψουμε. Είμαστε ένας ενιαίος οικονομικός χώρος ή μπορούμε εύκολα να γίνουμε ένας σοβαρός υπολογίσιμος ενιαίος οικονομικός χώρος και αυτή είναι η στόχευσή μας».

Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η κινητοποίηση για την αναβάθμιση των ακτοπλοϊκών συγκοινωνιών που ξεκίνησαν τις τελευταίες μέρες με αποκορύφωμα χθες που δεν άφησαν το Aqua Maria να προσεγγίσει το λιμάνι. Είχαν πληροφορήσει από πριν για την ενέργειά τους, κι έτσι το πλοίο έφυγε στις 7 και πέντε χθες το πρωί από την Καβάλα δίχως επιβάτες και οχήματα με κατάληξη το Λαύριο.

«Τα τελευταία χρόνια αντί για αναβάθμιση έχουμε υποβάθμιση», λέει ο κ. Χατζηδιαμαντής και προσθέτει ότι «έγιναν διαγωνισμοί για τις άγονες γραμμές, πληρώνει ο λαός από το υστέρημά του ενίσχυση των άγονων γραμμών, όμως αυτή η ενίσχυση δεν έχει ουσιαστικό αντίκρισμα στην ποιότητα, ταχύτητα, ασφάλεια κι αξιοπιστία των πλοίων.

Όσοι μπαίνουν σε αυτό το πλοίο, αποφεύγουν να μετακινηθούν ξανά με το ίδιο. Η εταιρεία κέρδισε το διαγωνισμό για τις άγονες γραμμές με άλλα πλοία, το «Θεόφιλος» και το «Ταξιάρχης». Με την ανοχή του υπουργείου αντικατέστησε προσωρινά τα πλοία με το Aqua Maria. Όχι ότι τα άλλα είναι πλοία που αξίζει να ταξιδεύει κανείς. Είναι 37 ετών σκαριά. Δεν μπορούν πλέον να κυκλοφορούν στο Βόρειο Αιγαίο!».

Αναφορικά με τις απαντήσεις του υπουργείου περί μακροχρόνιων συμβάσεων που αν διαλυθούν θα πρέπει να πληρωθούν ρήτρες, ο δήμαρχος της Λήμνου λέει ότι «αυτά τα ακούμε βερεσέ! Αν πρόκειται για την ασφάλεια, οικονομική ανάπτυξη, εξυπηρέτηση του κόσμου, αν έκαναν λάθος στις συμβάσεις ας τις αλλάξουν κι αν πρέπει, ας πληρώσουν και ρήτρες.

Όταν το ακούμε αγανακτούμε. Και το ακούσαμε δια στόματος Άδωνι Γεωργιάδη και γι αυτό αποφασίσαμε να μην αφήσουμε το καράβι να πιάσει στο λιμάνι της Μύρινας».

Καταλήγοντας ο κ. Χατζηδιαμαντής εξέφρασε την ελπίδα για «συμπαράσταση των Καβαλιωτών, διότι κατανοούν όλοι ότι αν έχουμε αξιοπρεπείς και γρήγορες συγκοινωνίες θα είναι σε όφελος όλης της περιοχής μας».

Στεφανιδάκη: «ακόμη και οι γάμοι, γίνονται με προϊόντα της Καβάλας»

«Δεν είναι μόνο πρόβλημα της Λήμνου, αλλά συνολικό. Όλα έχουν να κάνουν με την ανάπτυξη της περιφέρειας που μονίμως είναι υποβαθμισμένη. Δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη της περιφέρειας με τέτοιου είδους συγκοινωνίες. Η Καβάλα είναι για μας η πύλη για να βγει ακόμη και στο εξωτερικό αν θέλει κάποιος. Δε μπορεί όμως η ανάπτυξη να γίνει με αυτά τα πλοία».

Αυτό λέει η πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου του νησιού κα Στεφανιδάκη μεταφέροντας μάλιστα και την πικρή της εμπειρία από το ταξίδι με το Aqua Maria προ μηνός: «έκανε μισή ώρα να δέσει στο λιμάνι της Καβάλας! Αυτό σημαίνει ότι δεν ανταποκρίνονται τα πηδάλια και οι μηχανές του».

Μιλώντας για τους εμπορικούς δεσμούς των δύο περιοχών φέρνει ως χαρακτηριστικό παράδειγμα τους μελλόνυμφους Λήμνιους: «πολλά από τα είδη που δεν βρίσκονται στην αγορά της Λήμνου τα εξυπηρετεί η Καβάλα.

Τα τελευταία χρόνια οι περισσότεροι γάμοι γίνονται στην Καβάλα, δηλαδή αγορές προϊόντων, από τα νυφικά μέχρι και τα είδη για το σπίτι! Αν αυτό μετρηθεί ως εισόδημα για την Καβάλα είναι πολύ μεγάλο. Δεν ξέρω όμως αν υπάρχει η δυνατότητα να μετρηθεί αυτό. Επίσης ένας μεγάλος αριθμός Λημνιών επιλέγουν το ΤΕΙ Καβάλας για να φοιτήσουν. Η πόλη είναι χώρος πολύ οικείος για μας».

Η ίδια αναφέρει πως με τον Εμπορικό Σύλλογο της Καβάλας δεν υπήρξε μέχρι σήμερα κάποια συνεργασία όμως λέει ότι «ίσως αυτή να είναι η αρχή για να το κάνουμε».

Η κα Στεφανιδάκη αφού αναφέρει ότι η σχέση με τη Μυτιλήνη εδώ και χρόνια έχει διασπαστεί, επιβεβαιώνει ότι «υπάρχει κίνημα στη Λήμνο ανθρώπων που επιμένουν ότι εφόσον είναι κοντινότερο σημείο η Καβάλα, γιατί να μην είμαστε τελικά μέρος της Καβάλας και διοικητικά.

Πολλές φορές το έχουμε συζητήσει και θεωρούμε ότι θα βοηθήσει στην ανάπτυξη της Λήμνου να ανήκουμε διοικητικά στην Καβάλα. Η φωνή μας να ενωθεί με της Καβάλας και τους υπόλοιπους φορείς να υποστηρίζουν τα αιτήματα μας, να γίνουν συνεργασίες, να το συζητήσουμε μέσα από ένα συνέδριο. Να συσπειρωθούμε και να δουλέψουμε όλοι μαζί».

Από την πλευρά του ο κ. Τσατσούλης που άκουσε τις προτάσεις της κας Στεφανιδάκη υπογράμμισε πως «στο κομμάτι συμπαράστασης νομίζω ό,τι ζητηθεί θα το κάνουμε και θα είμαστε εκεί», παραδεχόμενος ότι «όλοι μπορούμε να επωφεληθούμε. Είμαστε στη διάθεση των τοπικών φορέων να οργανώσουμε μια συνάντηση και την άλλη εβδομάδα μπορεί να έχουμε και νεώτερα επ’ αυτού».

Εριφυλλίδης: «επιζητούν να έρθουν στην Καβάλα»

Για το θέμα αυτό ο Στάθης Εριφυλλίδης θυμάται ότι και επί ημερών του στη διοίκηση του δήμου «και ο τότε νομάρχης Λέσβου όπου ανήκει η Λήμνος και οι τότε κοινοτάρχες και δήμαρχοι ζητούσαν να προσαρτηθεί στο νομό Καβάλας. Στην αγορά, η εμπορική σχέση που έχει αναπτυχθεί τα τελευταία χρόνια με τη Λήμνο είναι τεράστια.

Είναι πολύ περισσότερη από τη Θάσο. Το θέλουν και σε όσες συνεδριάσεις τοπικών τους φορέων συμμετείχα το έθεταν εμμέσως πλην σαφώς παραδεχόμενοι ότι τους συμφέρει να είναι τμήμα του νομού Καβάλας. Έχουν περισσότερα οφέλη».

Κουνάκος: «είχα κάνει πρόταση για ενιαίο νησιωτικό τμήμα»

Παρέμβαση για το θέμα αυτό έκανε και ο πρώην δημοτικός σύμβουλος Κώστας Κουνάκος που υπενθύμισε πως όταν συζητιόνταν η ενιαία περιφέρεια «η πρόταση μου ήταν επειδή η Λήμνος είναι πιο κοντά στο ηπειρωτικό κομμάτι και από εδώ τους εξυπηρετεί, να αποτελέσουν ένα σύμπλεγμα με Θάσο και Σαμοθράκη.

Να μπορέσουν ως μια ενότητα με κοινά χαρακτηριστικά και προβληματισμούς να αναπτυχθούν μέσα από περιφερειακά προγράμματα. Πιστεύω ότι ένας από τους βασικούς πυλώνες ανάπτυξης της περιοχής μας είναι και ο νησιωτικός τουρισμός. Αυτό θα μπορούσε πιο οργανωμένα και σωστά να εκμεταλλευτεί η περιοχή μας. Είναι ευκαιρία οι τοπικοί φορείς να το αναδείξουν. Οι Λήμνιοι «βλέπουν» προς τα εδώ…».

Βασιλική ΛΙΟΤΑΚΗ

Πηγή: http://evdomi.gr