17 Νοε 2011

Αναστήλωση της οικίας που γεννήθηκε ο Μάνος Χατζηδάκις στην Ξάνθη


Στο ΕΣΠΑ η αναστήλωση της οικίας που γεννήθηκε ο Μάνος Χατζηδάκις στην Ξάνθη.

Με απόφαση του Περιφερειάρχη ΑΜ-Θ Άρη Γιαννακίδη και μετά από συλλογική προσπάθεια ένα αίτημα της τοπικής κοινωνίας με υπερτοπική αλλά και πανελλήνια διάσταση, προχωρά προς υλοποίηση.


Πρόκειται για το έργο «ΑΝΑΣΤΗΛΩΣΗ ΦΡΟΥΡΑΡΧΕΙΟΥ ΞΑΝΘΗΣ-ΟΙΚΙΑ ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΗΔΑΚΙ – ΠΟΛΥΧΩΡΟΣ ΤΕΧΝΗΣ ΚΑΙ ΣΚΕΨΗΣ ΜΑΝΟΥ ΧΑΤΖΗΔΑΚΙΣ) το οποίο εντάσσεται στο ΠΕΠ «Μακεδονίας – Θράκης 2007 – 2013», αξ. Προτ. 9 «Αειφόρος Ανάπτυξη και Ποιότητα Ζωής στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης».




Το έργο έχει συνολικό προϋπολογισμό 4.170.363,15 ευρώ, δικαιούχος του είναι η Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης και η διάρκεια υλοποίησης του 46 μήνες.

Αντικείμενο του έργου είναι η αναστήλωση του κτιρίου, γνωστού ως «Φρουραρχείο Ξάνθης» (οικία Χατζιδάκι) το οποίο βρίσκεται στην παλιά πόλη της Ξάνθης, στη συμβολή των οδών Βενιζέλου και Κονίτσης και είναι χαρακτηρισμένο ως έργο τέχνης και ως ιστορικό διατηρητέο μνημείο με την αρ. ΥΠΠΟ/ΔΙΛΑΓ/Γ/218/9600 Απόφαση (ΦΕΚ 165 β'/10-3-1995 ) από το Υπουργείο Πολιτισμού.



Το κτίριο βρίσκεται σε οικόπεδο επιφάνειας 1317 τμ και είναι ιδιοκτησία της Περιφέρειας ΑΜ-Θ, αναπτύσσεται δε σε τέσσερις στάθμες: υπόγειο, υπερυψωμένο ισόγειο και δύο ορόφους. Η συνολική επιφάνειά του ειναι1.594,36τμ.



Στο κτίριο αυτό έζησε τα πρώτα χρόνια της ζωής του ένας από τους μεγαλύτερους μουσικοσυνθέτες της χώρας μας, ο Μάνος Χατζιδάκις, και σ’ αυτόν θα είναι αφιερωμένο το αναστηλωμένο κτίριο, που θα περιλαμβάνει τις παρακάτω χρήσεις :

Υπόγειο:

•  Χώρος ηχογράφησης μουσικών σχημάτων
•  Studio ηχογραφήσεων
•  Καθιστικό/έκθεση
• Αίθουσα πρόβας χορωδιών
• Γραφείο συλλόγων
• Χώροι υγιεινής
• Χώροι εγκατάστασης θέρμανσης/ψύξης/Η/Μ

Ισόγειο:

•  Κυρία είσοδος με χώρο πληροφοριών
•  Χώρος έκθεσης και συντήρησης μουσικών οργάνων/πωλητήριο
• Εργαστήριο δημιουργικής απασχόλησης με πατάρι (2 χώροι)
• Βόρεια είσοδος/καθιστικό
• Πληροφορίες
• Μουσική βιβλιοθήκη/Δισκοθήκη/ πωλητήριο
• Χώροι υγιεινής

1ος όροφος:

• Καφέ θέατρο (θα χρησιμοποιεί και τους εξώστες του 1ου και 2ου ορόφου)
• Χώροι υγιεινής

2ος όροφος:

•  Εκθεσιακός χώρος
•  Χώρος μνήμης Χατζιδάκι
• Αίθουσα πολλαπλών χρήσεων (συναυλίες- εκδηλώσεις)
• Διοίκηση
• Γραμματεία/Αναμονή
• Χώροι υγιεινής.

Να σημειωθεί ότι το κτήριο θα είναι προσβάσιμο σε άτομα με κινητικά προβλήματα.

Για το έργο ο Αντιπεριφερειάρχης ΠΕ Ξάνθης Φώτης Καραλίδης έκανε την ακόλουθη δήλωση:



«Πρόκειται για ένα εξαιρετικά σημαντικό έργο ιστορικής αυτοσυνειδησίας και πολιτισμού. Με την ολοκλήρωση των εργασιών που θα γίνουν με απόλυτο σεβασμό στην ιστορία και στην μνήμη του κορυφαίου μουσικοσυνθέτη το έργο του οποίου ανήκει πλέον στον παγκόσμιο σύγχρονο πολιτισμό, η Ξάνθη, η Περιφέρεια ΑΜ-Θ θα διαθέτει έναν πολύτιμο χώρο προαγωγής τέχνης και πολιτισμού.

Δεσμευόμαστε ότι η χρήση του θα γίνει με μέτρο την αξία του Χατζηδάκι και φυσικά με κάθε εγγύηση ποιότητας που θα διασφαλιστεί από τον συλλογικό φορέα ο οποίος και θα το διαχειριστεί».

**********************************************************************************************************

Μάνος Χατζηδάκις
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΣΕ ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΣΩΠΟ

  
Γεννήθηκα στις 23 του Οκτώβρη του 1925 στην Ξάνθη τη διατηρητέα κι όχι την άλλη τη φριχτή που χτίστηκε μεταγενέστερα από τους εσωτερικούς της ενδοχώρας μετανάστες. Η συνύπαρξη εκείνο τον καιρό ενός αντιτύπου της μπελ-επόκ, με αυθεντικούς τούρκικους μιναρέδες, έδιναν χρώμα και περιεχόμενο σε μια κοινωνία-πανσπερμία απ' όλες τις γωνιές της Ελλαδικής γης, που συμπτωματικά βρέθηκε να ζει σε ακριτική περιοχή και να χορεύει τσάρλεστον στις δημόσιες πλατείες. 

Σαν άνοιξα τα μάτια μου είδα με απορία πολύ κόσμο να περιμένει την εμφάνισή μου (το ίδιο συνέχισα κι αργότερα να απορώ σαν με περίμεναν κάπου καθυστερημένα να φανώ). Η μητέρα μου ήταν από την Αδριανούπολη, κόρη του Κωνσταντίνου Αρβανιτίδη, και ο πατέρας μου απ' την Μύρθιο της Ρεθύμνου, απ' την Κρήτη. Είμαι ένα γέννημα δύο ανθρώπων που καθώς γνωρίζω δεν συνεργάστηκαν ποτέ, εκτός απ΄ την στιγμή που αποφάσισαν την κατασκευή μου. Γι' αυτό και περιέχω μέσα μου χιλιάδες αντιθέσεις κι όλες τις δυσκολίες του Θεού. Όμως η αστική μου συνείδηση, μαζί με τη θητεία μου την λεγόμενη «ευρωπαϊκή», φέραν ένα εντυπωσιακό αποτέλεσμα.    



Προσπάθησα όλον το καιρό που μέναμε στην Ξάνθη να γνωρίσω σε βάθος τους γονείς μου και να εξαφανίσω την αδελφή μου. Δεν τα κατάφερα και τα δύο. Έτσι μετακομίσαμε το '32 στην Αθήνα όπου δεν στάθηκε δυνατόν να λησμονήσω την αποτυχία μου.  

Άρχιζα να ζω και να εκπαιδεύομαι στην πρωτεύουσα ενώ παράλληλα σπούδαζα τον έρωτα και την ποιητική λειτουργία του καιρού μου. Έλαβα όμως την αττική παιδεία όταν στον τόπο μας υπήρχε και Αττική και Παιδεία. Μ' επηρεάσανε βαθιά ο Ερωτόκριτος, ο Στρατηγός Μακρυγιάννης, το Εργοστάσιο του Φιξ, ο Χαράλαμπος του «Βυζαντίου», το υγρό κλίμα της Θεσσαλονίκης και τα άγνωστα πρόσωπα που γνώριζα τυχαία και παρέμειναν άγνωστα σ' όλα τα χρόνια τα κατοπινά. 



Στην κατοχική περίοδο συνειδητοποίησα πόσο άχρηστα ήτανε τα μαθήματα της Μουσικής, μια και μ' απομάκρυναν ύπουλα απ' τους αρχικούς μου στόχους που ήταν να επικοινωνήσω, να διοχετευθώ και να εξαφανιστώ, γι' αυτό και τα σταμάτησα ευθύς μετά την Κατοχή. Έτσι δεν σπούδασα σε Ωδείο και συνεπώς εγλύτωσα απ' το να μοιάζω με τα μέλη του Πανελληνίου Μουσικού Συλλόγου. 

Έγραψα ποιήματα και πολλά τραγούδια, και ασκήθηκα ιδιαίτερα στο να επιβάλλω τις απόψεις μου με δημοκρατικές διαδικασίες, πράγμα που άλλωστε με ωφέλησε τα μέγιστα σαν έγινα υπάλληλος τα τελευταία χρόνια. Απέφυγα μετά περίσσιας βδελυγμίας ότι τραυμάτιζε το ερωτικό μου αίσθημα και την προσωπική μου ευαισθησία. 
   
Ταξίδεψα πολύ και αυτό με βοήθησε ν' αντιληφθώ πώς η βλακεία δεν ήταν αποκλειστικόν του τόπου μας προϊόν, όπως περήφανα ισχυρίζονται κι αποδεικνύουν συνεχώς οι έλληνες σωβινιστές και της εθνικοφροσύνης οι εραστές. Παράλληλα ανακάλυψα ότι τα πρόσωπα που μ' ενδιαφέρανε έπρεπε να ομιλούν απαραιτήτως ελληνικά, γιατί σε ξένη γλώσσα η επικοινωνία γινότανε οδυνηρή και εξαφάνιζε το μισό μου πρόσωπο.  

Το '66 βρέθηκα στην Αμερική. Έμεινα κι έζησα εκεί κάπου έξι χρόνια, τα χρόνια της δικτατορίας, για λόγους καθαρά εφοριακούς - ανεκαλύφθη πως χρωστούσα τρεισήμισι περίπου εκατομμύρια στο δημόσιο. Όταν εξόφλησα το χρέος μου επέστρεψα περίπου το '72 και ίδρυσα ένα καφενείο που το ονομάσαμε Πολύτροπον, ίσαμε τη μεταπολίτευση του '74, όπου και τόκλεισα γιατί άρχιζε η εποχή των γηπέδων και των μεγάλων λαϊκών εκτονώσεων. Κράτησα την ψυχραιμία μου και δεν εχόρεψα εθνικούς και αντιστασιακούς χορούς στα γυμναστήρια και στα γεμάτα από νέους γήπεδα. Κλείνοντας το Πολύτροπο είχα ένα παθητικό πάλι της τάξεως περίπου των τρεισήμισι εκατομμυρίων - μοιραίος αριθμός, φαίνεται, για την προσωπική μου ζωή.    

Από το '75 αρχίζει μια διάσημη εποχή μου που θα την λέγαμε, για να την ξεχωρίσουμε, υπαλληλική, που μ' έκανε ιδιαίτερα γνωστό σ' ένα μεγάλο και απληροφόρητο κοινό, βεβαίως ελληνικό, σαν άσπονδο εχθρό της ελληνικής μουσικής, των ελλήνων μουσικών και της εξίσου ελληνικής κουλτούρας. 



Μέσα σ' αυτή την περίοδο και ύστερα από ένα ανεπιτυχές έμφραγμα στην καρδιά, προσπάθησα πάλι, ανεπιτυχώς είναι αλήθεια, να πραγματοποιήσω τις ακριβές καφενειακές μου ιδέες πότε στην ΕΡΤ και πότε στο Υπουργείο Πολιτισμού , εννοώντας να επιβάλω τις απόψεις μου με δημοκρατικές διαδικασίες. Και οι δύο όμως τούτοι οργανισμοί σαθροί και διαβρωμένοι από τη γέννησή τους κατάφεραν να αντισταθούν επιτυχώς και, καθώς λεν, να με νικήσουν «κατά κράτος». Παρ΄ όλα αυτά, μέσα σε τούτον τον καιρό γεννήθηκε το Τρίτο κι επιβλήθηκε στη χώρα.   

Και τώρα καταστάλαγμα του βίου μου μέχρι στιγμής είναι :

Α δ ι α φ ο ρ ώ για την δόξα. Με φυλακίζει μες στα πλαίσια που καθορίζει εκείνη κι όχι εγώ.

Π ι σ τ ε ύ ω στο τραγούδι που μας αποκαλύπτει και μας εκφράζει εκ βαθέων, κι όχι σ' αυτό που κολακεύει τις επιπόλαιες και βιαίως αποκτηθείσες συνήθειές μας.

Π ε ρ ι φ ρ ο ν ώ αυτούς που δεν στοχεύουν στην αναθεώρηση και στην πνευματική νεότητα, τους εύκολα «επώνυμους» πολιτικούς και καλλιτέχνες, τους εφησυχασμένους συνομήλικους, την σκοτεινή και ύποπτη δημοσιογραφία καθώς και την κάθε λογής χυδαιότητα.   
     
Έτσι κατάφερα να ολοκληρώσω την τραυματισμένη από την παιδική μου ηλικία προσωπικότητα, καταλήγοντας να πουλώ «λαχεία στον ουρανό» και προκαλώντας τον σεβασμό των νεωτέρων μου μια και παρέμεινα ένας γνήσιος Έλληνας και Μεγάλος Ερωτικός.