9 Αυγ 2011

Τι γίνεται με τις προσλήψεις στο δήμο Θάσου;


Νέα εισαγγελική έρευνα για παράνομες προσλήψεις στο Δήμο Θάσου προκάλεσε η ετήσια έκθεση του ΑΣΕΠ αλλά και το πόρισμα των Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης, για υποθέσεις που έλαβαν χώρα στην περσινή, προεκλογική χρονιά. 

Στο μεταξύ, παραγράφηκαν λόγω παρέλευσης 5ετίας και 10ετίας οι υποθέσεις παράνομων προσλήψεων που έγιναν σε προηγούμενη θητεία του πρώην δημάρχου Λευτέρη Μερέση. 
Η υπόθεση των παράνομων προσλήψεων του 2010 ήρθαν στην επιφάνεια μετά τη δημοσιοποίηση τής ετήσιας έκθεσης του ΑΣΕΠ για το περασμένο έτος, η οποία παραδόθηκε και στον πρόεδρο της Βουλής. 


Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει το ΑΣΕΠ στην ετήσια έκθεσή του, για το Δήμο Θάσου, η περίπτωση των παράνομων προσλήψεων εντοπίστηκε κατόπιν διαβίβασης μιας πορισματικής έκθεσης από το Σώμα Επιθεώρησης Ελεγκτών Δημόσιας Διοίκησης. Αντικείμενο της επιθεώρησης ήταν ο έλεγχος νομιμότητας της πρόσληψης προσωπικού με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ή με συμβάσεις μίσθωσης έργου. Οι προσλήψεις αυτές διέπονται από τους νόμους Ν. 2190/1994 (περί σύστασης ανεξάρτητης αρχής για την επιλογή προσωπικού και ρύθμιση θεμάτων διοίκησης) και Ν. 2527/1997 (τροποποίηση και συμπλήρωση του Ν. 2190/1994). 

Το πόρισμα του ΑΣΕΠ, κατόπιν ελέγχου της έκθεσης των Επιθεωρητών, είναι θετικό και περιλαμβάνει τόσο πειθαρχικά όσο και ποινικά παραπτώματα. Ένα αντίγραφο του συγκεκριμένου πορίσματος για τη Θάσο εστάλη από το ΑΣΕΠ στον υπουργό Εσωτερικών και ένα δεύτερο στον γενικό γραμματέα της Περιφέρειας ΑΜΘ, ώστε να αποδοθούν αρμοδίως οι πειθαρχικές ευθύνες. Ένα τρίτο αντίγραφο διαβιβάστηκε και στον αρμόδιο εισαγγελέα Πλημμελειοδικών Καβάλας, επειδή κρίθηκε ότι στοιχειοθετούνται αξιόποινες πράξεις. 

Μονιμοποίηση εποχιακού προσωπικού;

Οι επιθεωρήσεις που έγιναν κατά το ημερολογιακό έτος 2010 ήταν κατ' εφαρμογή των διατάξεων των άρθρων 8 και 21 του Ν. 2190/1994, σχετικά με προσωπικό με σχέση εργασίας ορισμένου χρόνου για την κάλυψη παροδικών αναγκών, και κατ’ εφαρμογή του άρθρου 32 του Ν. 2508/1997 που μεταξύ άλλων σχετίζεται με την μονιμοποίηση υπαλλήλων που εργάστηκαν με συμβάσεις ορισμένου χρόνου ή με συμβάσεις έργου. Το άρθρο αυτό ρυθμίζει και την κατάταξη των εν λόγω υπαλλήλων σε προσωποπαγείς θέσεις αορίστου χρόνου. 

Η περίπτωση του Δήμου Θάσου περιλαμβάνεται μέσα σε μία λίστα 27 συνολικά επιθεωρήσεων που έγιναν σε ισάριθμους φορείς μέσα στο 2010. Οι επιθεωρήσεις αυτές διενεργήθηκαν επί τη βάσει στοιχείων που προέκυψαν τόσο από τον αυτεπάγγελτο και κατ' ένσταση έλεγχο του ΑΣΕΠ όσο και από εκθέσεις επιθεώρησης ελεγκτών δημόσιας διοίκησης, από ερωτήματα εποπτευόντων φορέων και βουλευτών, πορίσματα ελεγκτικών οργάνων και καταγγελίες τρίτων.

Παραγράφηκαν οι ευθύνες για το παλιό «πάρτυ» των προσλήψεων. 

Υπενθυμίζεται ότι περιπτώσεις παράνομων προσλήψεων στο Δήμο Θάσου είχαν διαπιστώσει ξανά οι Επιθεωρητές Δημόσιας Διοίκησης, όπως καταγράφηκε σε πορισματική έκθεση του 2009. Η έκθεση αυτή είχε ως αποτέλεσμα να ασκηθεί ποινική δίωξη στον τότε δήμαρχο Θάσου, Λευτέρη Μερέση, ένα χρόνο αργότερα, αφού προηγουμένως το Σώμα Επιθεωρητών παρέδωσε το πόρισμα στις εισαγγελικές αρχές. 

Για τη σύνταξη του πορίσματος, δύο επιθεωρητές είχαν κάνει φύλλο-φτερό τα αρχεία του Δήμου Θάσου, που αφορούσαν την 4ετία Μερέση 1999-2002. Τα ευρήματα εκείνα αφορούσαν κυρίως το χρονικό διάστημα από το 2000 έως το 2002 αφού διαπιστωνόταν ότι ο Δήμος Θάσου απασχόλησε προσωπικό με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ή σύμβαση έργου χωρίς να τηρηθεί απολύτως καμία από τις διαδικασίες που προβλέπει η σχετική νομοθεσία. 

Οι προσλήψεις ουδέποτε πέρασαν από το Δημοτικό Συμβούλιο ή από άλλη επιτροπή του Δήμου και ουδέποτε δημοσιεύθηκαν στον τοπικό Τύπο ενώ για τη διενέργειά τους δεν υπήρχαν οι αναγκαίες πιστώσεις. Μάλιστα δεν κρατήθηκε κανένα έγγραφο από το οποίο να είναι δυνατός ο έλεγχος της πραγματικής απασχόλησης. 

Το πιο σοβαρό στοιχείο που εντόπισαν οι ελεγκτές τότε ήταν ότι ο δήμαρχος Θάσου, Λευτέρης Μερέσης, έχοντας χάσει τις εκλογές του φθινοπώρου του 2002, υπέγραψε σωρηδόν βεβαιώσεις δημάρχου την τελευταία εβδομάδα της θητείας του, τον Δεκέμβριο του 2002, λίγο πριν παραδώσει τη διοίκηση στον Κώστα Καπόλλα. Από αυτές τις βεβαιώσεις, οι εμφανιζόμενοι ως απασχοληθέντες στο Δήμο Θάσου διεκδίκησαν και δικαστικά τα (φαινόμενα τουλάχιστον ως) δεδουλευμένα τους. Οι παράνομες βεβαιώσεις δημάρχου είχαν ημερομηνία 23 και 27 Δεκεμβρίου 2002. 

Το Σώμα Επιθεωρητών, μη μπορώντας να βρει στα αρχεία του Δήμου πολλά από τα έγγραφα που έψαχνε, απέστειλε έγγραφο στον τότε δήμαρχο Λευτέρη Μερέση με το οποίο του ζητούσε επισήμως να ενημερώσει το Σώμα Επιθεωρητών για τις απόψεις του σχετικά με τις αρχικές διαπιστώσεις που προέκυψαν από τους ελέγχους.

«Ο δήμαρχος δεν μας απάντησε έως την ολοκλήρωση της έρευνας, αν και οι διαπιστώσεις μας αφορούσαν περίοδο κατά την οποία ήταν ο ίδιος δήμαρχος Θάσου» σημείωναν οι ελεγκτές στο τελικό πόρισμά τους. Τελικά, αν και εντοπίστηκαν παρανομίες στο πόρισμα εκείνο, οι περιπτώσεις των παράνομων προσλήψεων παραγράφηκαν αφού μεσολάβησαν από 7 έως και 10 χρόνια.

Πηγή: evdomi