13 Μαΐ 2016

Θωμάς Μαργαρίτης: «ΖΗΣΕ ΜΑΥΡΕ ΜΟΥ ΝΑ ΦΑΣ ΤΡΙΦΥΛΛΙ…Νο 2»

ΜΕ ΑΦΟΡΜΗ ΤΟ ΝΕΟ ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ ΠΟΥ ΜΟΥ ΑΠΕΣΤΕΙΛΕ Η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΑΣ ΜΕ ΤΗΝ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ.

Του Θωμά Μαργαρίτη

Από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών μετά από συνάντηση των αιρετών εκπροσώπων μας με τον Υπουργό κ. Σπίρτζη στις 12 Ιανουαρίου 2016 εξεδόθη ένα ανυπόγραφο, χωρίς ημερομηνία ΜΕΜΟ δηλαδή το «ρεζουμέ» της συνάντησης το οποίο αναφερόμενο στην σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία οδό, ανέγραφε ότι η σύνδεσή μας είναι εφικτή  μέσω βελτιώσεων των


υφισταμένων Εθνικών οδών 12 και 59. Με δεδομένο ότι η εθνική οδός 12 είναι αυτή που ξεκινά από Καβάλα και διέρχεται από Δράμα-Αργυρούπολη-Σιταγροί-Αλιστράτη-Ν. Ζίχνη και διασταυρώνεται στην Ν.Ζίχνη με την εθνική οδό 59 που ξεκινά από Σέρρες και περνά από Ν.Ζίχνη-Μεσοράχη (Αθάνατο Νερό) –Αμφίπολη το «κουρελόχαρτο Σπίρτζη» προκάλεσε θύελλα  αντιδράσεων και πολλά ερωτηματικά, συσκότισε  αντί να διαφωτίσει τα πράγματα. Σχετική ήταν και η αρθρογραφία μου για το θέμα καθώς και άλλων ασχολουμένων με την υπόθεση συμπολιτών μας. Οι αντιδράσεις αυτές ώθησαν την Βουλευτή Δράμας του ΠΑΣΟΚ  Χαρά Κεφαλίδου να υποβάλλει στις 12-2-2016 ερώτηση στην Βουλή απευθυνόμενη στον Υπουργό.

Ο Υπουργός κ. Σπίρτζης απάντησε δια της κοινοποιήσεως εγγράφου της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» που ανέλαβε την εκπόνηση του συνόλου των μελετών των οδικών αξόνων (Το 2010 του Δράμα- Καβάλα και το 2013  του Δράμα-Αμφίπολη).

Δυστυχώς και στο έγγραφο της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» (αριθμ. πρωτ.21438/18-2-2016) αναγράφονταν τα ίδια που ανέγραφε και το πρώτο ΜΕΜΟ-μπακαλοτέφτερο Σπίρτζη και συγκεκριμένα: «Με την χρήση των υφισταμένων εθνικών οδών που διέρχονται μέσω οικισμών καθίσταται δυνατή η σύνδεση της Δράμας με τον Αξονα της Εγνατίας οδού, τόσο ανατολικά όσο και δυτικά της πόλης. Ειδικότερα  υπάρχει η δυνατότητα μέσω της υφισταμένης εθνικής οδού 12 προς Καβάλα στον κόμβο του Αγίου Σύλλα, ανατολικά της Δράμας και  με χρήση κατά σειρά των υφισταμένων εθνικών οδών 12 και 59 προς Αμφίπολη, με σύνδεση στον κόμβο του Στρυμόνα. Για την βελτίωση και αναβάθμιση των παραπάνω συνδέσεων εκπονούνται μελέτες ώστε οι συνδέσεις αυτές να αποκτήσουν χαρακτηριστικά αυτοκινητοδρόμου».

Τα παραπάνω που σε καμία περίπτωση δεν αποτύπωναν το πάγιο αίτημά μας για την σύνδεσή μας με την Καβάλα (ανατολικά) και την έξοδό μας από την Αμφίπολη μέσω Μαυρολεύκης-Παλαιοκώμης-Αμφίπολης με οδήγησαν στην δημοσίευση σχετικού άρθρου με το τίτλο «ΖΗΣΕ ΜΑΥΡΕ ΜΟΥ ΝΑ ΦΑΣ ΤΡΙΦΥΛΛΙ» στον τοπικό τύπο το οποίο απέστειλα και στους αρμόδιους-υπεύθυνους της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.», κ. Δώδο και κ.Κατσαβέλη με τους οποίους και τηλεφωνικά επανειλημμένα  συνομίλησα. ΖΗΤΗΣΑ ΔΙΕΥΚΡΙΝΙΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΟ ΘΕΜΑ, τονίζοντας ότι ουδεμία σχέση έχουν οι εθνικοί οδοί 12 και 59 με την σύνδεση που εμείς επιδιώκουμε χρόνια, δηλαδή έξοδο στην Αμφίπολη μέσω της επαρχιακής οδού Δράμα-Μαυρολεύκη-Παλαιοκώμ-Αμφίπολη. ΤΑΥΤΟΧΡΟΝΑ ΖΗΤΗΣΑ ΕΠΑΚΡΙΒΩΣ ΝΑ ΜΟΥ ΑΝΑΦΕΡΟΥΝ ΠΟΙΕΣ ΜΕΛΕΤΕΣ ΕΚΠΟΝΟΥΝΤΑΙ ΚΑΙ ΣΕ ΠΟΙΟ ΣΤΑΔΙΟ ΒΡΙΣΚΕΤΑΙ Η ΚΑΘΕ ΜΙΑ.

Οι παραπάνω υπεύθυνοι παραδέχθηκαν: Α) ότι εσφαλμένα ανεγράφησαν τα περί Ε12 και Ε59 και η αναφορά των οδών αυτών έγινε  μόνο για να διαφανεί πώς συνδέεται σήμερα η Δράμα μέσω εθνικών οδών με την Εγνατία προς Καβάλα και προς Αμφίπολη, Β) ότι εκπονούνται μελέτες για τον επαρχιακό άξονα Δράμα-Καβάλα και Δράμα-Μαυρολεύκη-Παλαιοκώμη¨-Αμφίπολη, το οποίο διεκδικεί ο Νομός μας, Γ) δεσμεύθηκαν μάλιστα ότι θα μου αποστείλουν και σχετικό ενημερωτικό σημείωμα ώστε να αποκατασταθούν τα πράγματα, να μην ακούγονται αναλήθειες και ανακρίβειες, να γνωρίζουμε όλοι μας που βρισκόμαστε πότε θα τελειώσουν, αν τελειώσουν ποτέ οι περιβόητες μελέτες, τα χρήματα που απαιτούνται για την ολοκλήρωσή τους, ώστε να μιλάμε μελλοντικά για έναρξη κατασκευής, εάν και εφόσον βρεθούν χρήματα για κατασκευή και ολοκλήρωση των αξόνων.

Πράγματι την περασμένη Τετάρτη μου απεστάλη από την «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟ Α.Ε.» ενημερωτικό σημείωμα για το όλο θέμα το οποίο παραθέτω αυτούσιο:

«Κύριε Μαργαρίτη,
Μετά και τη πρόσφατη τηλεφωνική σας επικοινωνία με τη Διευθύντρια Μελετών κα Κατσαβέλη σας διαβιβάζω Ενημερωτικό για τις μελέτες που εκπονεί η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.».

Ελπίζω να αποσαφηνίζουμε πλήρως τα όποια θολά σημεία υπάρχουν.

ΣΥΝΔΕΣΕΙΣ ΔΡΑΜΑΣ  ΜΕ ΕΓΝΑΤΙΑ  ΟΔΟ
ΕΝΗΜΕΡΩΤΙΚΟ ΣΗΜΕΙΩΜΑ

Η σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία οδό σήμερα γίνεται μέσω της υφιστάμενης Εθνικής οδού 12 προς Καβάλα και μέσω των υφιστάμενων εθνικών οδών 12 και 59 προς Αμφίπολη. Και οι δύο οδοί διέρχονται μέσω οικισμών.

1. ΚΑΘΕΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ «ΣΕΡΡΕΣ  ΔΡΑΜΑ – ΚΑΒΑΛΑ », Τμήμα Δράμα – Καβάλα

Με την ΚΥΑ Δ1/ο/3145/01-09-2010 εκχωρήθηκε και μεταβιβάσθηκε στην «ΕΓΝΑΤΙΑ   ΟΔΟΣ Α.Ε.» η αρμοδιότητα για την μελέτη και κατασκευή, την  προώθηση του συνόλου των διαδικασιών ένταξης σε χρηματοδότηση, καθώς και τη διοίκηση της κατασκευής έργων υποδομών στην Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας -Θράκης, μεταξύ των οποίων και του τμήματος «Όρια Ν. Σερρών- Καβάλα» του άξονα  «Σέρρες - Δράμα – Καβάλα».

Στα πλαίσια της παραπάνω αρμοδιότητας η ΕΟΑΕ προκήρυξε διεθνείς διαγωνισμούς, για την εκπόνηση μελετών του τμήματος Δράμα-Καβάλα. Ειδικότερα, οι μελέτες του τμήματος Δράμα-Καβάλα είναι ενταγμένες για χρηματοδότηση στο Επιχειρησιακό πρόγραμμα «Μακεδονίας-Θράκης 2007-2013» σύμφωνα με την απόφαση 1543/12.03.2012 (1η τροποποίηση-1305/14.03.2013) της ΕΥΔ ΠΑΜΘ.

Βάσει των μελετών προβλέπεται νέα χάραξη, μήκους 28 χλμ. περίπου, διαχωρισμένα οδοστρώματα με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, χωρίς Λ.Ε.Α δηλαδή διατομή πλάτους 17,0μ./21,0μ., με Α/Κ και παράπλευρο δίκτυο. Ταχύτητα μελέτης 100χλμ/ώρα.

Ο Άξονας μελετητικά διαχωρίσθηκε σε τρία τμήματα:

1ο τμήμα «Δράμα – Άγιος Αθανάσιος», μήκους 11χλμ.

2ο τμήμα «Άγιος Αθανάσιος – Κρηνίδες», μήκους 9χλμ.

3ο τμήμα «Κρηνίδες – Αγ. Σύλλας επί της Εγνατίας οδού», μήκους 8 χλμ.

Για τα δύο πρώτα τμήματα έχουν υποβληθεί τοπογραφικές μελέτες, οριστικές μελέτες οδοποιίας, σήμανσης-ασφάλισης και υδραυλικών, οριστική γεωλογική, γεωτεχνικές μελέτες κατόπιν εκτέλεσης των γεωτεχνικών ερευνών, προκαταρκτικές τεχνικών και Η/Μ των Ανισόπεδων κόμβων.

Στο τρίτο τμήμα δεν έχουν εκτελεσθεί γεωτεχνικές έρευνες και επομένως δεν υποβλήθηκαν γεωτεχνικές- γεωλογικές μελέτες καθώς και προκαταρκτικές τεχνικών, λόγω της εμπλοκής των 2 τελευταίων χιλιομέτρων με το αισθητικό δάσος Καβάλας.

2. ΚΑΘΕΤΟΣ ΑΞΟΝΑΣ «ΔΡΑΜΑ – ΑΜΦΙΠΟΛΗ»

H Εθνική Οδός Δράμας- Αμφίπολης, μήκους 52 χλμ. περίπου, συνδέεται με την Εθνική οδό (αριθ. 2) Θεσσαλονίκης - Αλεξανδρούπολης, στην περιοχή του αρχαιολογικού χώρου της Αμφίπολης. Διέρχεται εντός του Ν. Δράμας και του Ν. Σερρών, δια μέσου διαφόρων οικισμών,  με μειωμένα γεωμετρικά χαρακτηριστικά, κυρίως όσον αφορά την οριζοντιογραφία της. Το πλάτος του ασφαλτικού οδοστρώματος ποικίλει, από οκτώ έως δέκα μέτρα.

Στα πρώτα 23 χλμ. διέρχεται δια μέσου πεδινής περιοχής και στο υπόλοιπο τμήμα της, 29 χλμ., στις υπώρειες του Παγγαίου όρους.

Τα  τελευταία 10 χιλιόμετρα, συμπίπτουν με την Εθνική οδό (αριθ.59), Σέρρες-Ν Ζίχνη- Μεσοράχη – Αμφίπολη, η οποία διασχίζει τον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης.

Αναλυτικά η εξέλιξη των μελετών ή των έργων στα τμήματα του Άξονα, που υλοποιούνται από 4 φορείς,  παρουσιάζεται παρακάτω και αφορά νέα χάραξη στο σύνολο του Άξονα:

Α. Παράκαμψη Δράμας (μήκους 12 χλμ. )

Έχει κατασκευασθεί από την Περιφέρεια Ανατολικής Μακεδονίας – Θράκης (πρώην Νομαρχία Δράμας) με διατομή 11μ. Σημειώνεται ότι δεν έχουν εκπονηθεί μελέτες για την σύνδεση του Άξονα «Δράμα- Αμφίπολη» με την Παράκαμψη Δράμας.

Β. Παράκαμψη Δράμας- Μαυρολεύκη (μήκους 9 χλμ.)

Στο τμήμα αυτό εκπονούνται μελέτες σε στάδιο οριστικής από την Περιφέρεια ΑΜΘ με διατομή 17μ. Υπολείπονται μελέτες Σήμανσης-Ασφάλισης, ΗΜ, κτηματολογίου , τεχνικών και συμπληρωματικών γεωτεχνικών ερευνών.

Γ. Μαυρολεύκη-Παλαιοκώμη (μήκους 30 χλμ.)

Εκπονούνται μελέτες από την ΔΜΕΟ του Υπουργείου σε στάδιο οριστικής οδοποιίας, με διατομή 22,25μ. Υπολείπονται μελέτες Σήμανσης-Ασφάλισης , ΗΜ και ορισμένων τεχνικών.

Δ. Παλαιοκώμη- Αμφίπολη (μήκους 10 χλμ.)

Το τμήμα τελεί υπό κατασκευή από την Περιφέρεια. Κ. Μ. με διατομή 11μ. Λόγω της γειτνίασης με τον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης δεν είναι εφικτή η δυνατότητα μεγαλύτερης διατομής στην υφιστάμενη χάραξη.

ΕΝΕΡΓΕΙΕΣ  ΤΗΣ «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.»

Τον  Οκτώβριο του 2013  με τις Κ.Υ.Α. Δ1/ο/3303 και 3306 / ΦΕΚ 2577/11-10-2014, μεταβιβάσθηκε στην «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.», η αρμοδιότητα για την μελέτη και κατασκευή του άξονα «Δράμα – Αμφίπολη» και έκτοτε έγιναν τα κάτωθι:

•Για το τμήμα «Παράκαμψη Δράμας» εκπονήθηκαν και εγκρίθηκαν προκαταρκτικές  μελέτες Ανισόπεδων Κόμβων και παράπλευρου οδικού δικτύου για την σύνδεση της παράκαμψης Δράμας  με τους Άξονες «Δράμα-Αμφίπολη» και «Δράμα-Καβάλα» αντίστοιχα, μέσω Συμφωνίας-Πλαίσιο.

•Για το τμήμα «Παράκαμψη Δράμας- Μαυρολεύκη – Παλαιοκώμη» του εν λόγω άξονα αναμένουμε τις μελέτες που εκπονούνται από άλλους φορείς ώστε να ανατεθούν υπολειπόμενες μελέτες με δεδομένη την ένταξη σε χρηματοδοτικό πρόγραμμα.  

•Σχετικά με το τελευταίο τμήμα «Παλαιοκώμη-Αμφίπολη», αν εξασφαλισθεί χρηματοδότηση, θα ανατεθεί   μέσω Συμφωνίας-Πλαίσιο  Αναγνωριστική μελέτη οδοποιίας που θα αφορά σε νέα χάραξη ανατολικότερα της υφιστάμενης οδού, δηλαδή  προς τις υπώρειες του όρους Παγγαίου, ώστε να υλοποιηθεί ομογενοποίηση της διατομής και των υπολοίπων χαρακτηριστικών του με το προηγούμενο τμήμα του Άξονα.

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΗ
Σημειώνεται ότι το τμήμα Ν. Μπάφρα-Δράμα του Άξονα «Σέρρες- Δράμα –Καβάλα» ταυτίζεται με το αντίστοιχο τμήμα του Άξονα Δράμα Αμφίπολη.

Για την εκπόνηση των υπολειπόμενων μελετών του Άξονα Σέρρες- Δράμα-Καβάλα στον οποίον συμπεριλαμβάνεται και το κοινό τμήμα Μπάφρα-Δράμα, προεκτιμώμενης αμοιβής 3 εκ. ευρώ περίπου, η ΕΟΑΕ είχε προτείνει την ένταξη της χρηματοδότησης των μελετών αυτών στο πλαίσιο του Μονοετούς Προγράμματος Εργασιών 2014 της Διευκόλυνσης «Συνδέοντας της Ευρώπη» (C.E.F. Connecting Europe Facility 2014-2020) με το έγγραφο με Αρ. Πρωτ. ΕΟΑΕ Ζ30/088.8.1/367/id1636/24.02.2015. Ωστόσο, το Υπουργείο Οικονομίας, Ανάπτυξης & Τουρισμού δεν προώθησε την αίτηση της ΕΟΑΕ στην αρμόδια υπηρεσία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής».

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ:

1) Η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» ασχολήθηκε καθυστερημένα με το θέμα των μελετών μόλις το  2010 για το Δράμα - Καβάλα και το 2013 για το Δράμα - Αμφίπολη  και μόνο μετά την πίεση που ασκήθηκε από τον Δήμο Δράμας το έτος 2009 όταν εγώ ως Δήμαρχος και το Δημοτικό Συμβούλιο ομόφωνα δυνάμει της υπ’ αριθμ. 145/2009 αποφάσεώς του ζητήσαμε  την εμπλοκή της «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» στο θέμα των μελετών και της μελλοντικής κατασκευής του έργου καθώς και του διευρωπαϊκού άξονα Ε61 (Σέρρες-Δράμα-Καβάλα). Δυστυχώς μέχρι τότε η «ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε.» ήταν αμέτοχη αφού δεν επιδιώχθηκε ποτέ η εμπλοκή της  μέχρι τότε. Σημειώνεται ότι όπως αναφέρεται στο υπ’ αριθμ. πρωτ.21438/18-2-2016 πρώτο έγγραφό της η ίδια εταιρία λέει ότι: «η πόλη της Δράμας δεν έχει σήμερα άμεση πρόσβαση στην Εγνατία επιπέδου ταχείας κυκλοφορίας, δεδομένου ότι στο αρχικό πρόγραμμα των καθέτων αξόνων δεν υπήρχε σχετική πρόβλεψη». Δηλαδή με λίγα λόγια και την όδευση της Εγνατίας μετέφεραν πάνω από το Παγγαίο και καμία πρόβλεψη για κάθετο άξονα υπήρξε μετά την μεταφορά αυτή.

2) Οι έτοιμες δήθεν μελέτες και η επικείμενη έναρξη των εργασιών που ακούγονταν από επίσημα τοπικά χείλη που μας εκπροσωπούσαν χρόνια και μάλιστα πριν το 2010 που ενεπλάκη η Εγνατία κατά τα ανωτέρω, ήταν δυστυχώς κούφια λόγια. Λέγονταν μόνο για να ξεγελιέται ο Δραμινός λαός και να ζει με την πίστη και την ελπίδα ότι βρισκόμαστε λίγο πριν την δημοπράτηση της συνολικής κατασκευής της σύνδεσης της Δράμας με την Εγνατία. Δυστυχώς οι πολιτικάντηδες που διοίκησαν τον τόπο, που έστηναν πολιτικές καριέρες έπαιζαν πολιτικά παιχνίδια στις πλάτες του κοσμάκη «εν γνώσει της αναληθείας τους», χαρακτηρίσθηκαν πολιτικές αυθεντίες, πολιτικές «γάτες» και «Δραμάρχες».

3) Από τα έγγραφα της «ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ Α.Ε.» ενισχύονται οι προβληματισμοί μας και πίπτουν στο κενό οι πρόσφατοι  πανηγυρισμοί τοπικών κυβερνητικών και άλλων θεσμικών εκπροσώπων  μας για δήθεν ολοκλήρωση των μελετών και επικείμενη άμεση δημοπράτηση της κατασκευής της όλης σύνδεσής μας με την Εγνατία οδό. Δυστυχώς προκύπτει σαφέστατα ότι άλλα τμήματα μελετώνται χωρίς οι μελέτες να έχουν ολοκληρωθεί, για άλλα τμήματα δεν ξεκίνησαν ακόμη οι μελέτες. Ταυτόχρονα απαιτούνται χρήματα που δεν υπάρχουν ενώ η κυβέρνηση δεν προώθησε την αίτηση της «ΕΓΝΑΤΙΑΣ ΟΔΟΥ Α.Ε.» για ένταξη της χρηματοδότησης των μελετών από την Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω του προγράμματος «Συνδέοντας την Ευρώπη». Έτσι χάθηκαν τα 3 εκατομμύρια ευρώ που απαιτούνται για την ολοκλήρωση όλων των μελετών.

Αν όλα τα παραπάνω κάποιους στη Δράμα τους κάνουν αισιόδοξους ας βγάλουν πάλι δελτίο τύπου «περί της επόμενης μέρας που έφτασε» και ας καλέσουν τον κ. Σπίρτζη να κάνει την σχετική εξαγγελία από την Δράμα, περί ενάρξεων των εργασιών κατασκευής. Αλλωστε τον περιμένουμε από τον περασμένο Φεβρουάριο.

Εγώ πάντως  και πιστεύω κάθε υποψιασμένος και όχι ευκολόπιστος πλέον Δραμινός, θα εξακολουθεί να αναφέρεται στην παροιμία «ΖΗΣΕ ΜΑΥΡΕ ΜΟΥ ΝΑ ΦΑΣ ΤΡΙΦΥΛΛΙ» που ήταν και ο τίτλος προηγούμενου, για το θέμα, άρθρου μου.



Του Θωμά Μαργαρίτη, Δικηγόρου, τ. Δημάρχου και τ. Προέδρου του Δικηγορικού  Συλλόγου Δράμας