16 Νοε 2015

Παγκράτιος Ιορδανίδης: ΑΞΟΝΕΣ και ΔΡΑΜΑ Μία νομική προσέγγιση

Αποτελεί κοινό τόπο ότι η Δράμα έχει μείνει αποκομμένη από το βασικό οδικό δίκτυο που διατρέχει την χώρα. Οι ευθύνες για την κατάσταση αυτή είναι διαχρονικές και βαρύνουν, τόσο την κεντρική εξουσία, όσο και τους εκάστοτε κρατούντες σε τοπικό επίπεδο.


Η περίπτωση του οδικού άξονα Ε61 (Ε22) είναι ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα. Το ζήτημα είχε αναδείξει το 2007 ο τότε επικεφαλής της αντιπολίτευσης στο άλλοτε Νομαρχιακό Συμβούλιο, κ. Χριστόφορος Κορυφίδης, όπως σωστά επεσήμανε ο πρώην Δήμαρχος Δράμας κ. Θωμάς Μαργαρίτης σε πρόσφατο άρθρο του (Εργασία-Συν, φύλλο 10.09.2015). Ο διευρωπαϊκός αυτός οδικός άξονας προβλεπόταν να ενώνει τις περιοχές των Σερρών, Δράμας και Καβάλας. Τότε όμως σε τοπικό επίπεδο οι περισσότεροι κρατούντες ισχυρίζονταν περίπου ότι ο σχεδιαζόμενος αυτός άξονας δεν...υπάρχει! Εξαιτίας της τοπικής αβελτηρίας, είχε δει το φως της δημοσιότητας ένας σχεδιασμός επί Υπουργίας Γεωργίου Σουφλιά (2008-9), με βάση τον οποίο προωθούνταν δρόμος που θα συνέδεε απευθείας τις Σέρρες με την Καβάλα, παρακάμπτοντας τη Δράμα.

Χάρη στις συνδυασμένες προσπάθειες της τότε τοπικής αντιπολίτευσης και την παρέμβαση του τότε Βουλευτή του ΠΑΣΟΚ και μετέπειτα Υπουργού, κ. Γιάννη Μαγκριώτη, επετεύχθη η αλλαγή της όδευσης και παγιώθηκε η χάραξη για τον Ε61 στη διαδρομή: Προμαχώνας – εξωτερικός περιφερειακός Σερρών – κόμβος Νέας Μπάφρας – περιφερειακός Δράμας – Καβάλα. Η θετική αυτή εξέλιξη οριστικοποιήθηκε με τον πιο επίσημο τρόπο, μετά την έκδοση από την Ευρωπαϊκή Ένωση του Κανονισμού 1315/2013 “για  την  ανάπτυξη  του  διευρωπαϊκού  δικτύου  μεταφορών” (Επίσημη Εφημερίδα Ε.Ε. L348/1 της 20.12.2013). Στο Παράρτημα Ι του Κανονισμού και συγκεκριμένα στο Χάρτη 10 αποτυπώνεται η οριστική όδευση του άξονα Ε61 στην ανωτέρω διαδρομή. Παραθέτουμε εδώ, προς διάλυση κάθε αμφιβολίας, αυτούσιο το Χάρτη 10 και απόσπασμά του σε λεπτομέρεια, καθώς και μια ηλεκτρονική απεικόνιση των αξόνων της περιοχής από το ηλεκτρονικό άρθρο της εφημερίδας “Βόρεια“  http://www.voria.gr/article/dromologeitai-i-kataskeui-tou-e61-me-nea-xaraxi   με ημ/νία 14.06.2010.

Και ενώ αυτά ισχύουν σε εθνικό-ευρωπαϊκό επίπεδο, εμφανίζεται και πάλι ο κίνδυνος σε τοπικό επίπεδο να επαναφερθεί η απομόνωση της Δράμας, γυρίζοντας τα πράγματα σχεδόν δέκα χρόνια πίσω. Με ευθύνη και τοπικών παραγόντων, “ανακαλύφθηκε” το ψευδοδίλημμα της επιλογής κατασκευής, είτε του άξονα Δράμα-Καβάλα, είτε του άξονα Δράμα-Αμφίπολη και μάλιστα κάποιοι έσπευσαν να επιλέξουν κιόλας! Τούτο όμως θα ήταν καταστροφικό για τα συμφέροντα της Δράμας. Ήδη το επανασχεδιαζόμενο Χωροταξικό Πλαίσιο της Περιφέρειας ΑΜαΘ φαίνεται να αφήνει και πάλι τη Δράμα εκτός σύνδεσης με τους Διευρωπαϊκούς Οδικούς Άξονες, όπως ορθά επεσήμανε σε άρθρο του ο κ. Μάκης Μουρατίδης (Εργασία-Συν, φύλλο 03.09.2015), αφού ο Ε61 προτείνεται και πάλι να συνδέσει απευθείας τις Σέρρες με την Καβάλα! Αλήθεια, τι συμφέρον έχει η Περιφέρεια ΑΜΑΘ να προωθήσει μια όδευση που εξυπηρετεί μόνο τις Σέρρες;

Ωστόσο, αυτοί που κάνουν ασκήσεις επί χάρτου, θα πρέπει να έχουν κατά νου ότι τα πράγματα δεν προσφέρονται πλέον για πειραματισμούς. Στους αποφασίζοντες για την τύχη του τόπου μας, υπενθυμίζουμε ότι η ισχύς του Κανονισμού 1315/2013, με τον οποίο έχει οριστικοποιηθεί η χάραξη του άξονα Ε61, δεν μπορεί να παραβλεφθεί ή να παραβιαστεί έτσι απλά. Ο Κανονισμός είναι Νόμος της Ευρωπαϊκής Ένωσης και αποτελεί αυτόματα εσωτερικό δίκαιο της χώρας μας. Πρόκειται για κανονιστική πράξη που ορίζεται από το άρθρο 288 της Συνθήκης για τη λειτουργία της Ε.Έ. και είναι δεσμευτικός, τόσο για τα όργανα της Ένωσης, όσο και για τα κράτη-μέλη και για τους ιδιώτες στους οποίους απευθύνεται. Έχει γενική ισχύ και ισχύει άμεσα σε κάθε κράτος-μέλος. Δεν μπορεί να εφαρμοστεί με ελλιπή, επιλεκτικό ή μερικό τρόπο. Ειδικά, μάλιστα, ο Κανονισμός 1315/2013 υπόκειται σε προγραμματισμένη αναθεώρηση μόλις το 2023, προκειμένου να λάβει υπόψη τις τότε συγκοινωνιακές συνθήκες.




Όλα αυτά συνεπάγονται ότι, οποιαδήποτε αυθαίρετη χάραξη των αξόνων που προβλέπονται για την περιοχή, σημαίνει αυτόματα και παραβίαση του Κανονισμού, με όλες τις έννομες συνέπειες. Μάλιστα, έννομο συμφέρον να καταγγείλει κάθε τυχόν παραβίαση έχει κάθε ενδιαφερόμενος πολίτης. Και βεβαίως, κάθε ζημία που τυχόν προκύπτει από την παραβίαση του Κανονισμού, βαρύνει όσους εμπλέκονται, με τις πράξεις (π.χ. αποφάσεις) ή παραλείψεις τους, σε αυτή την παραβίαση.

Αντιθέτως, η πιστή εφαρμογή του Κανονισμού 1315/2013 και των χαράξεων που αυτός προβλέπει, πέρα από αυτονόητη εφαρμογή της ισχύουσας νομοθεσίας, είναι και ο μόνος δρόμος για να εξασφαλιστεί η απαραίτητη χρηματοδότηση της κατασκευής του άξονα από Ευρωπαϊκούς πόρους (νέο ΕΣΠΑ). Από εκεί και πέρα, εάν κάποιος επιθυμεί να προωθήσει τη χάραξη και κατασκευή ΚΑΙ άλλου δρόμου, ας εξασφαλίσει τη χρηματοδότηση και ας το πράξει…

Στα ψευδοδιλήμματά τους, λοιπόν, περί αξόνων, εμείς πρέπει να απαντήσουμε:
Απλά ΕΦΑΡΜΟΣΤΕ ΤΟ ΝΟΜΟ!


Παγκράτιος Ιορδανίδης
Δικηγόρος

Μέλος Ν.Ε. ΠΑΣΟΚ Δράμας