Αφορμή
για αυτό το άρθρο είναι συνέντευξη σε γνωστό τοπικό ραδιόφωνο του Δημάρχου
Αλεξανδρούπολης για το λιμάνι της πόλης. Με λίγα λόγια ο Δήμαρχος της πόλης,
ανήγγειλε το έργο της σύνδεσης του σιδηροδρόμου με το λιμάνι που γίνεται εδώ
και 30 χρόνια και φυσικά ότι τελειώνει και την παραχώρηση του σε ιδιώτη και
μάλιστα λέγοντας, ας το κάνει ότι θέλει.
Βέβαια
το όλο θέμα αφορά τον Ο.Λ.Α και φυσικά δεν φτάνει ο σιδηρόδρομος αλλά και η
εκβάθυνση πρέπει να προχωρήσει και να τελειώσει ..που και αυτή γίνεται εδώ και
40 χρόνια.
Η
σύνδεση βέβαια που αφορά τον Δήμο και την περιφέρεια για τον περιφερειακό της
Αλεξανδρούπολης που θα συνδέει την Εγνατία και τον κάθετο άξονα με το Λιμάνι
…παραμένει ακόμα στα χαρτιά, ενώ ο κύριος υπουργός προχθές μας έταξε λαγούς και
πετραχήλια ..αλλά πολλούς λαγούς δεν βλέπουμε, ενώ τα κονδύλια
(πετραχήλια) είναι άφαντα….
Και
αν υποθέσουμε ότι μπαίνουμε σε προεκλογική περίοδο ….μετά …όλα γίνονται λαγός.
Γράψαμε
πολλές φορές για το λιμάνι. Ένα λιμάνι που θα μπορούσε να ήτανε το κομβικό Ευρωπαϊκό
σημείο μετακίνησης και διακίνησης προϊόντων μεταξύ Μαύρης Θάλασσας και
Μεσογείου. Τα στενά των Δαρδανελίων είναι φορτωμένα με πολλά καράβια και ο
χρόνος διέλευσης πολλές ημέρες κάπου 3-4.
Αν
λοιπόν γινότανε, η σιδηροδρομική σύνδεση Μπουργκάς- Βάρνα (Βουλγαρία)
–Αλεξανδρούπολη, είμαι από τους πρώτους που έγραψα για αυτό από το 2008,
παρακάμπτουμε τα στενά και παίρνουμε το διεθνές εμπόριο στα χέρια μας. Και
μάλιστα με έναν σύγχρονο σιδηρόδρομο η διαδρομή θα είναι 5-6 ώρες, έως το
λιμάνι. Η σύνδεση με την Εγνατία θα φέρει και τις μετακινήσεις με φορτάμαξες
στο λιμάνι.
Επίσης η τόνωση της παραγωγικής δραστηριότητας της Θράκης, της
τεράστιας πεδιάδας που κοιμάται στην αγρανάπαυση θα ήταν ένας μοχλός
ξαναξυπνήματος για την επανεκκίνηση της παραγωγικής πρωτόγεννους δραστηριότητας
και φυσικά της δευτερογενούς παραγωγής, αυτό της μεταποίησης που άφησε όλα τα
εργοστάσια κλειστά στην περιοχή. Αν είχαμε και την σιδηροδρομική Εγνατία, με
σύνδεση και των λιμανιών της Καβάλας, Θεσσαλονίκης και Ηγουμενίτσας, τότε η Ελλάδα
θα ήτανε ο πρώτος διακομιστηκός και εμπορικός παράγοντας, μεταξύ χωρών της
Μαύρης Θάλασσας και Μεσογείου.
Το
λιμάνι αφού γίνει λοιπόν η σύνδεση με τον σιδηρόδρομο και την Εγνατία, θα δοθεί
δε ιδιώτη, προς εκμετάλλευση και ας το κάνει ότι θέλει …ήτανε τα λόγια.
Και
εδώ, ας πούμε ότι όλα έγιναν. Όταν έχεις ένα τέτοιο διαμάντι, το δίνεις και λες
ας το κάνει ότι θέλει. Μάλλον για ξεπούλημα της μεγαλύτερης περιουσίας
πρόκειται.
Δηλαδή
θα δώσουμε χρήματα από τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή δικά μας χρήματα, για
σύνδεση με Εγνατία μέσω περιφερειακού, όποτε και αν γίνει τελικά. Θα δώσουμε
κρατικά χρήματα για τους σταθμούς εμπορευματοκιβωτίων, για την σύνδεση με τον
σιδηρόδρομο, θα εκσυγχρονίσουμε τον σιδηρόδρομο με κρατικά λεφτά, ενώ κόβονται
μισθοί και συντάξεις, επιχειρήσεις κλείνουν από την υπέρμετρη φορολογία και
κάποιος θα τα πάρει έτοιμα, για να κάνει το αυτονόητο, την επινοικίαση. Και από
εκεί τα δις ευρώ. Και το ωραίο της υπόθεσης, θα δοθεί, για 30 χρόνια …..όσο
δηλαδή και χρόνος για να θέλει ξαναεκβάθυνση, που θα το παρατήσει ..έτσι απλά
για να το ξαναπάρει το κράτος για τα αυτονόητα ..τα έξοδα.
Και
εμείς στην χώρα μας για 300-400 ευρώ μεροκάματο.
Θα
ήθελα να μου πουν σε ποια από τις χώρες μοντέλο που μας προτείνουν γίνονται
αυτά τα πράγματα; Ναι στις άλλες χώρες παραχωρούνται ζώνες σε διάφορους, προς
ενοικίαση, για την μεταφορά. Μάλιστα σε πολλές χώρες, μόνο για την
φορτοεκφόρτωση παραχωρούνται οι σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων.
Το
αυτονόητο θα ήτανε ο Οργανισμός Λιμένος Αλεξανδρούπολης, να νοίκιαζε σε διάφορες
εταιρίες χώρους αποθήκευσης και στάθμευσης εμπορευματοκιβωτίων ..στα Ελληνικά
κοντέινερ ….και να εκμεταλλευόταν την όλη κατάσταση. Να εκμεταλλευόταν το
λιμάνι προς όφελος των πολιτών της πόλης, αλλά και του Ελληνικού κράτους. Εδώ
μιλάμε για παραχώρηση σε ιδιώτη και μετά καλά κρασιά.. Και τι θα κάνει ο
ιδιώτης θα το επινοικιάσει και θα κερδίζει τα μάλα ..όπως λέγαμε και εμείς θα είμαστε υπερήφανοι ..ότι, έχουμε
δικό μας λιμάνι. Ναι, να μπούνε ιδιώτες, σαν επινοικιαστές χώρων στάθμευσης και
μεταφοράς, αλλά το κουμάντο στον Ο.Λ.Α.
Αλλά,
μας προτείνουνε μοντέλα που ούτε στην Ουγκάντα δεν υπάρχουνε, και μετά σου λένε
η Γερμανία ..απλά η Γερμανία έχει όλα τα λιμάνια της Γερμανικά, όπως και τον
ΟΤΕ της κρατικό, η Ντοιτς Τελεκομ, που αγόρασε τον ΟΤΕ, όπως και την Ντοιστσε
Βέλε, ενώ εμείς κλείσαμε την ΕΡΤ. Πως γίνεται να πουλάς την ποιο κερδοφόρα
Ελληνική επιχείρηση, για να την αποκρατικοποιήσεις σε έναν κρατικό οργανισμό
όπως η Ντόιτς Τελεκομ, που τότε ήτανε παθητικός.
Βέβαια
μιλάμε με μελλοντολογία, γιατί για να γίνουνε όλα αυτά, θέλει καμιά πενταετία.
Να τελειώσει η σύνδεση του σιδηροδρόμου, αν γίνει πριν τις εκλογές κάτι μπορεί
να τελειώσει, γιατί για μετά χλωμό το βλέπω με την υπάρχουσα κατάσταση, να
γίνει η σύνδεση της Εγνατίας, που οι επαΐοντες βρήκαν κονδύλια για τις
απαλλοτριώσεις αλλά όχι για το έργο, δηλαδή θα βλέπουμε τα απαλλοτριωμένα
χωράφια …και δεν θα έχουνε λεφτά για να κάνουν τον δρόμο, να γίνει η εκβάθυνση,
να τελειώσει ο κάθετος άξονας Μάνδρα-Διδυμότειχο, που είναι 30χιλιομετρα και
γίνεται εδώ και 30 χρόνια, να, να ….να γίνουν εκλογές και να τα ξεχάσουμε όλα
…για την επόμενη φορά.
Αλλά
η διαφορά είναι αυτή. Όταν ξεκινάς με λάθος κριτήρια, δεν μπορείς να έχεις
σωστά αποτελέσματα.
Και
μετά, η φράση ας το κάνουν ότι θέλουν.
Επειδή
τυγχάνει να έχω και μερικά ακίνητα και φυσικά από μικρός ασχολούμουν με το
άθλημα των επιχειρήσεων, γνωρίζω ότι για τα επαγγελματικά συμβόλαια, το
Ευαγγέλιο όπως θα λέγαμε είναι η χρήση του ακινήτου. Ρητά αναφέρεται.
Απαγορεύεται κάθε αλλαγή χρήσης εκτός της συμφωνηθέντος, όπως και κάθε
επινοικίαση και εκχώρηση.
Εδώ
λέμε …ας το κάνει ότι θέλει.
Και
όπως αναφέραμε, το λιμάνι, αν υπήρχε κοινός νους σήμερα θα ήταν κομβικό λιμάνι
και τα Δαρδανέλια περιφερειακός απλά δρόμος δευτέρας διαλογής.
Αλλά
όταν από την περιοχή σου περνά ένας αγωγός φυσικού αερίου, θα περάσει ο ΤΑP,
και είναι στα σκαριά και ο LNG και στην πόλη σου δεν έχεις κάνει πρόβλεψη, ούτε
για ένα αντισταθμιστικό όφελος, ούτε την υποχρέωση των επενδυτών για δίκτυο
φυσικού αερίου στην περιοχή και πανηγυρίζεις, ότι αυτοί θα πουλάν, και εσύ θα
βλέπεις, τότε καταλαβαίνω γιατί το λιμάνι, που είναι το διαμάντι μας το
βλέπουμε σαν άνθρακα, γιατί την ανάπτυξη θα την βλέπουμε με τα κιάλια,, όπως
βλέπουνε και οι Νιγηριανοί τα διαμάντια σε άλλες τσέπες και αυτοί στις βάρκες μετανάστες,
με τα μποφόρ στην πλάτη και τον θάνατο, ξοπίσω. Καταλαβαίνω, γιατί ο μισθός των
300 ευρώ θα είναι μάννα εξ ουρανού και ας πεθαίνεις από πείνα. Με τέτοια
νοοτροπία και μυαλά …το διαμάντι το ξεπουλάς σαν κοπριά.
Και
εδώ ακόμα χειρότερα. Θα βάλουμε εμείς τα λεφτά, θα γίνουν όλα και θα έρθει ο
ευεργέτης, επενδυτής να τα πάρει όλα έτοιμα. Ωσαννά, Ωσαννά, να του φωναξουνε.
Τουλάχιστον στην Νιγηρία, τους δίνουνε το μέρος και αυτοί σκάβουνε. Εμείς, τους
δίνουμε το μέρος, τα σκαφτικά μηχανήματα, τους τζάμπα μισθούς και αυτό το λένε
ανάπτυξη …..και τρένο της ανάπτυξης ….ίσως τρένο της συμφοράς και τα μυαλά στα
κάγκελα …ή αν είχαν μυαλά ….θα υπήρχε και ανάπτυξη,.
e-mail: panosmandalos@yahoo.gr
0 ΣΧΟΛΙΑ:
Δημοσίευση σχολίου