23 Οκτ 2012

Πιο λιτός ο εορτασμός της εθνικής επετείου



Ακόμα μεγαλύτερες περικοπές στις δαπάνες για τη στρατιωτική παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου προβλέπονται εφέτος, καθώς η συνεχιζόμενη και εντεινόμενη οικονομική κρίση επιβάλλει επιπλέον «ψαλίδι» στις Eνοπλες Δυνάμεις.


Ετσι, το κόστος της φετινής παρέλασης θα είναι αρκετά μικρότερο από την παρέλαση που έγινε πέρυσι και δεν έχει καμιά σχέση με το κόστος των παρελάσεων μέχρι πριν από μερικά χρόνια. Σύμφωνα με τον προϋπολογισμό που έχει γίνει από το ΓΕΕΘΑ και τα τρία Γενικά Επιτελεία, αρχικά προβλεπόταν το κόστος της παρέλασης για την 28η Οκτωβρίου, στη Θεσσαλονίκη, να ανέλθει στις 300.000 ευρώ. Υπολογίζεται ότι, τελικά, δεν θα υπερβεί τις 230.000 ευρώ, καθώς αποφασίσθηκε το Πολεμικό Ναυτικό να συμμετέχει στις εορταστικές εκδηλώσεις στη συμπρωτεύουσα με δύο αρματαγωγά και να μην αποσταλεί στη Θεσσαλονίκη και μία φρεγάτα, όπως αρχικά είχε προγραμματισθεί.

Και στη στρατιωτική παρέλαση της επόμενης Κυριακής θα λάβουν μέρος μόνο πεζοπόρα τμήματα. Δεν θα παρελάσουν μηχανοκίνητες μονάδες ούτε θα πραγματοποιηθούν συνοδευτικές πτήσεις πολεμικών αεροσκαφών. Ετσι, το Γενικό Επιτελείο Αεροπορίας καταγράφει μηδενική συμμετοχή στο κόστος της παρέλασης. Μάλιστα, εφέτος αποφασίσθηκε η μεταφορά των πεζοπόρων τμημάτων που θα παρελάσουν να γίνει προς τη Θεσσαλονίκη με λεωφορεία.

Πέρυσι, η μεταφορά είχε γίνει με C-130 της Πολεμικής Αεροπορίας. Η απόφαση να μη χρησιμοποιηθούν καθόλου ιπτάμενα μέσα για τη μεταφορά των στρατιωτικών που θα παρελάσουν, μείωσε το συνολικό κόστος κατά 92.000 ευρώ.

Σε αυτό το ύψος είχε ανέλθει πέρυσι η δαπάνη για τη χρήση του μεταγωγικού αεροσκάφους της Πολεμικής Aεροπορίας, προκειμένου να φθάσουν στη Θεσσαλονίκη τα πεζοπόρα τμήματα της παρέλασης.

Συνολικά για τις δύο στρατιωτικές παρελάσεις εφέτος, το κόστος έχει προϋπολογισθεί στις 320.000 ευρώ, μειωμένο κατά 115.000 ευρώ σε σχέση με το 2011, όταν δαπανήθηκαν για τις παρελάσεις της 28ης Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη και της 25ης Μαρτίου στην Αθήνα, συνολικά 435.000 ευρώ.

Η διαφορά με τη δαπάνη, μέχρι πριν από δύο χρόνια, όταν συμμετείχαν μηχανοκίνητα και εναέρια μέσα στις παρελάσεις, είναι πολύ μεγαλύτερη. Το κόστος έχει πλέον περιορισθεί σχεδόν στο 1/10. Ο ετήσιος προϋπολογισμός των παρελάσεων με συμμετοχή μηχανοκίνητων και εναέριων μέσων τον όχι και τόσο παλαιό καλό καιρό, ξεπερνούσε τα 3 εκατ. ευρώ.

Η στρατιωτική παρέλαση για τον εορτασμό της 25ης Μαρτίου στην Αθήνα, σύμφωνα με τα στοιχεία του ΓΕΕΘΑ, στοίχιζε: στο ΓΕΣ 750.000 ευρώ, στο ΓΕΝ 308.000 ευρώ και στο ΓΕΑ 695.000 ευρώ. Σύνολο 1.753.000 ευρώ.

Για τη στρατιωτική παρέλαση της 28ης Οκτωβρίου στη Θεσσαλονίκη, το κόστος είχε ως εξής: για το ΓΕΣ 430.000 ευρώ, για το ΓΕΝ 468.000 ευρώ και για το ΓΕΑ 415.000 ευρώ. Σύνολο και για τα τρία Οπλα 1.313.000 ευρώ. Αθροιστικά και οι δύο στρατιωτικές παρελάσεις στοίχιζαν 3.066.000 ευρώ.

Τα όσα συνέβησαν πέρυσι στην παρέλαση της Θεσσαλονίκης, με την εντολή προς τα στρατιωτικά τμήματα να αποχωρήσουν, στην οποία αρνήθηκαν να υπακούσουν οι Ευέλπιδες, προκαλούν προβληματισμό. Από τη στρατιωτική ηγεσία έχουν δοθεί σαφείς οδηγίες προς όλα τα τμήματα που θα παρελάσουν ότι θα πρέπει να ακολουθήσουν τις αποφάσεις του επικεφαλής της παρέλασης και να μην υπάρξουν παρασπονδίες.

Από το ΓΕΕΘΑ, απαντώντας στη σχετική φημολογία των τελευταίων ημερών για το ενδεχόμενο να συμμετέχει στην παρέλαση της συμπρωτεύουσας και κάποιο άγημα των ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων, αναφέρουν ότι ουδέποτε υπήρξε αίτημα από ρωσικής πλευράς για συμμετοχή στην παρέλαση. Η μοναδική ρωσική «νότα» στους εορτασμούς στη συμπρωτεύουσα θα είναι το πολεμικό πλοίο Novocherkassk του στόλου της Μαύρης Θάλασσας, το οποίο βρίσκεται σε εθιμοτυπική επίσκεψη στην Ελλάδα και από 26-29 Οκτωβρίου θα δέσει στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης, αφού προηγουμένως επισκεφθεί τον Πειραιά.

Πάντως, το πνεύμα λιτότητας στις στρατιωτικές παρελάσεις δείχνει να εξαπλώνεται στις πληγείσες από την κρίση χώρες του ευρωπαϊκού Νότου. Μόλις προ ημερών, στην Ισπανία, ο εορτασμός της εθνικής εορτής έγινε με σημαντικές περικοπές στο κόστος της στρατιωτικής παρέλασης, το οποίο ανήλθε στις 900.000 ευρώ, έναντι 2,8 εκατ. ευρώ το 2011. Ο περιορισμός του κόστους επιτεύχθηκε κυρίως μέσω της ελαχιστοποίησης της συμμετοχής εναέριων μέσων.