8 Δεκ 2011

Μαργαρίτης Τζίμας:Τουριστική κατοικία στο νομό Δράμας


ΜΙΑ ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΚΑΙ ΕΦΑΡΜΟΓΗ

ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ ΚΑΤΟΙΚΙΑ στη ΔΡΑΜΑ

Του Τζίμα Μαργαρίτη, βουλευτή νομού Δράμας της ΝΔ

Με την ψήφιση στη Βουλή του νόμου για την τουριστική κατοικία, τον περασμένο Αύγουστο, δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για μια ολοκληρωμένη προσέγγιση εκμετάλλευσης και διάθεσης του περιφερειακού τουριστικού προϊόντος…


Οι περιφερειακές και δημοτικές αρχές του Νομού Δράμας οφείλουν να εξετάσουν προσεχτικά τις κείμενες διατάξεις και να αναζητήσουν τρόπους ώστε ο Νομός μας να ενταχθεί στον τουριστικό χάρτη ως εναλλακτικός προορισμός μοναδικού φυσικού κάλλους, ανοιχτός στον οργανωμένο και όχι μόνο τουρισμό. 

Η παρέμβαση μου αυτή γίνεται για να ανοίξει ο διάλογος στο νομό μας για τις νέες δυνατότητες που παρέχονται εντός του  ψηφισθέντος νομοθετικού πλαισίου.

Στόχος αυτής της πρωτοβουλίας για το νομό Δράμας είναι να πετύχουμε τα επόμενα χρόνια ο νομός μας να γίνει τουριστικός προορισμός για τους 12 μήνες του χρόνου.

Ας δούμε όμως πρώτα τι κατάσταση υπάρχει σήμερα.

• Το 52% των αφίξεων στη χώρα µας επικεντρώνεται στο 3ο τρίµηνο του έτους, ενώ το µερίδιο του 1ου και του 2ου τριµήνου είναι στο 7% και 15% αντίστοιχα.
• Άµεσα ανταγωνίστριες χώρες (Ιταλία,Τουρκία) παρουσιάζουν πολύ µικρότερη εποχικότητα, ενώ η Αίγυπτος έχει ισοµερή καταµερισµό των αφίξεων στη διάρκεια του έτους.
• Χαµηλή δαπάνη ανά επισκέπτη. Η Ελλάδα έχει χαµηλή συνολική µέση δαπάνη ανά επισκέπτη (χαµηλότερη από Ιταλία, Ισπανία και Τουρκία), αλλά την υψηλότερη στη κατηγορία «διαµονή - διατροφή».
• Μικρός αριθµός ξενοδοχείων υψηλής ποιότητας υπηρεσιών και υποδοµών.
• Το ποσοστό των ξενοδοχείων 4*και 5* ανέρχεται µόνο στο 15% του συνόλου των ξενοδοχείων (3*=23%, 2*=46%, 1*=16%).
• Χαµηλή διείσδυση διεθνών αλυσίδων επώνυµων ξενοδοχείων (brands). Η διείσδυση των ξενοδοχείων αυτών στην Ελλάδα ανέρχεται µόλις στο 4% των µονάδων και στο 19% των κλινών, σε σύγκριση µε 25% και 40% αντιστοίχως σε άλλες Ευρωπαϊκές χώρες.

Στο επίκεντρο των νέων διατάξεων βρίσκεται

• η άμεση σύνδεση της ανάπτυξης τουριστικών κατοικιών με ξενοδοχειακές μονάδες πέντε αστέρων.
• Οι τουριστικές κατοικίες θα είναι επίσης πολυτελείας (5 αστέρων) και θα μπορούν να κατασκευάζονται σε εκτάσεις τουλάχιστον 150 στρεμμάτων,
• ο συντελεστής δόμησης για όλο το ξενοδοχειακό συγκρότημα θα είναι στο 0,15 της συνολικής επιφάνειας της έκτασης.
• Το ελάχιστο επιτρεπόμενο εμβαδόν κάθε τουριστικής κατοικίας που θα βρίσκεται εντός των συγκροτημάτων ορίζεται σε 100 τετραγωνικά μέτρα.

Ο νόμος προβλέπει πως τα συγκροτήματα παραθεριστικών κατοικιών για να ενταχθούν στις σχετικές ρυθμίσεις πρέπει να είναι τουριστικά προϊόντα ξενοδοχειακού χαρακτήρα και να μην έχουν σχέση με συμβατικές (οικιστικές ή άλλες) αναπτύξεις. Δηλαδή, πρέπει να υπάρχει και ξενοδοχειακός όμιλος που λειτουργεί ένα τέτοιο συγκρότημα.

Δεν μπορούν να ενταχθούν στις προβλέψεις του νόμου επενδύσεις σε συγκροτήματα κατοικιών στα οποία πωλούνται ή ενοικιάζονται σπίτια, χωρίς να βρίσκονται υπό τη διαχείριση τουριστικών ομίλων.

Οι επενδυτές έχουν τη δυνατότητα να πωλούν τμήμα των τουριστικών κατοικιών που περιλαμβάνονται σε ένα συγκρότημα, με στόχο να εξασφαλίζουν π. χ. τμήμα της χρηματοδότησης για το συνολικό έργο.

Το 30% της συνολικής δομούμενης επιφάνειας του τουριστικού συγκροτήματος μπορεί να πωληθεί ή να μισθωθεί με δεκαετείς συμβάσεις. Οι ιδιοκτήτες αυτών των τουριστικών κατοικιών μπορούν να τις πωλούν ή να τις επινοικιάζουν, υπό όρους και προϋποθέσεις, και μετά την ολοκλήρωση των εργασιών στο τουριστικό συγκρότημα.

Συγκροτήματα τουριστικών κατοικιών μπορούν να δημιουργούνται και εντός εγκαταλελειμμένων οικισμών προ του 1923 ή κάτω των 2.000 κατοίκων, σε συνδυασμό με την ανάπλαση τμήματος ή του συνόλου του οικισμού.

Επιπλέον, καθορίζονται και οι όροι για τις ΠΟΤΑ (Περιοχές Ολοκληρωμένης Τουριστικής Ανάπτυξης) που θα πρέπει να αναπτύσσονται σε έκταση άνω των 800 στρεμμάτων και η οριοθέτησή τους θα γίνεται πλέον με προεδρικό διάταγμα, το περιεχόμενο του οποίου προσδιορίζεται με σαφήνεια στον νόμο, ενώ παραλλήλως προβλέπεται ότι ο καθορισμός περιοχής ως ΠΟΤΑ πρέπει να αποτελεί οπωσδήποτε αντικείμενο προηγούμενης Στρατηγικής Περιβαλλοντικής Εκτίμησης (ΣΠΕ).

Όσον αφορά το ακόμα πιο κρίσιμο ζήτημα των αδειοδοτήσεων, που μέχρι σήμερα έχει οδηγήσει σε αδιέξοδα πολλών ετών δεκάδες μεγάλης κλίμακας τουριστικές επενδύσεις, ο νέος νόμος προβλέπει κατ' αρχάς την ίδρυση Ειδικής Υπηρεσίας Προώθησης Τουριστικών Επενδύσεων στον ΕΟΤ, που θα λειτουργεί ως «υπηρεσία μιας στάσεως» για τη διευκόλυνση των τουριστικών επενδύσεων. Επιπλέον, προβλέπεται η ίδρυση αυτοτελούς πολεοδομικού γραφείου στον ΕΟΤ, το οποίο θα επιλαμβάνεται της έκδοσης και αναθεώρησης των οικοδομικών αδειών για τις μεγάλες ή σύνθετες τουριστικές επενδύσεις και δρομολογείται η σύσταση Κεντρικής Συντονιστικής Ομάδας για τις τουριστικές επενδύσεις με εκπροσώπους των υπουργείων Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής και Πολιτισμού και Τουρισμού.

Εντάσσοντας το νόμο για την τουριστική κατοικία στο νέο αυτοδιοικητικό πλαίσιο που δημιούργησε ο «Καλλικράτης» μπορεί κανείς να δει σημαντικές αναπτυξιακές δυνατότητες.

Οι διευρυμένοι δήμοι με αρμοδιότητα σε ευρύτερες γεωγραφικές περιοχές ταυτίζονται ευκολότερα στην χωρική έννοια του «τουριστικού προορισμού» και κατά συνέπεια θα μπορούν με μεγαλύτερη ευκολία, και το σημαντικότερο, με ενιαίο τρόπο να ορίσουν συντονισμένες πολιτικές και πρακτικές σε χώρους που παλαιότερα εφαρμόζονταν αντιφατικές και πολλές φορές αλληλοσυγκρουόμενες τουριστικές πρακτικές από διαφορετικές τοπικές αρχές.

Σε επίπεδο περιφερειών θα πρέπει να υπάρχει ένας συντονιστικός, στρατηγικός, αλλά και εποπτικός ρόλος, ώστε οι επιμέρους στρατηγικές κατευθύνσεις των προορισμών να έχουν μια συμπληρωματική αλλά και προς την ίδια κατεύθυνση στόχευση και να αποτελούν αρμονικά μέρη μιας ευρύτερης εικόνας και ενός ενιαίου ελκυστικού και ποιοτικού προφίλ. Ως κεντρικό όργανο, οι περιφερειακοί φορείς τουρισμού θα πρέπει να διασφαλίζουν τη συντονισμένη και ισόρροπη τουριστική στρατηγική του κάθε δήμου, ώστε να μην παρατηρούνται αλληλοεπικαλύψεις, αλλά και κακοδιαχείριση αξιοποιήσιμων πόρων.

Φυσικά όλα αυτά προϋποθέτουν απόλυτο σεβασμό στο περιβάλλον και την κληρονομιά μας.

Ο νομός Δράμας, ίσως ,με τις απαραίτητες ενέργειες των τοπικών φορέων να μπορέσει να αξιοποιήσει τις προκλήσεις της ισχύουσας νομοθεσίας για την ανάπτυξη τουριστικής κατοικίας.

Οι τοπικές αρχές να πάψουν να ασχολούνται με την εκπλήρωση συμβατικών τους υποχρεώσεων και ας μελετήσουν το νέο νόμο.

Χρειάζεται να γίνουν συγκεκριμένες ενέργειες από την πλευρά τους ώστε να μη χαθεί και αυτή η ευκαιρία για το νομό μας.

Drama-tika.blogspot.com, Πολιτικά Νέα της Δράμας