11 Φεβ 2016

Παγκράτιος Ιορδανίδης: Ένα βήμα εμπρός, δύο πίσω στην οδική διασύνδεση της Δράμας (φωτό)

Δύο δυσάρεστες εξελίξεις είχαμε τον τελευταίο καιρό στο θέμα της σύνδεσης της Δράμας με το βασικό οδικό δίκτυο της χώρας μας. Και δυστυχώς οι εξελίξεις αυτές ακολούθησαν αμέσως μετά την ελπιδοφόρα, γνωμοδοτικού χαρακτήρα, απόφαση του Περιφερειακού Συμβουλίου Α.Μα.-Θ. αριθ. 173/17.12.2015 σχετικά.. 


...με το Χωροταξικό Σχεδιασμό, στην οποία είχαν περιληφθεί εκτεταμένες αναφορές για την προοπτική της οδικής διασύνδεσης της Δράμας, μέσω της κατασκευής του Ευρωπαϊκού Άξονα Ε61 (Σέρρες, Δράμα, Καβάλα) και της δυτικής σύνδεσης με την Εγνατία, μέσω δρόμου προς Αμφίπολη.

Πρώτη δυσάρεστη εξέλιξη ήταν η παράλειψη αναφοράς του άξονα Ε61 και οποιασδήποτε άλλης οδικής σύνδεσης της Δράμας, στην πρόσφατη Απόφαση του Υπουργού Υποδομών, Μεταφορών & Δικτύων κ. Σπίρτζη για τους υφιστάμενους και μελλοντικούς αυτοκινητόδρομους της χώρας (ΥΑ 5776/21.12.2015, ΦΕΚ Α.Α.Π. 253/21.12.2015). Στο θέμα έχει αναφερθεί αναλυτικά με άρθρο ο κ. Μ.Μουρατίδης (εφημ. Εργασία-Συν, φύλλο 14.01.2016). Η παράλειψη αυτή είναι εξίσου ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΚΗ για την περιοχή μας, όσο και η προ οκταετίας Υπουργική Απόφαση του κ. Σουφλιά (ΥΑ 7157/ε/1042/2008, ΦΕΚ Β2631/29.12.2008), με την οποία, όχι μόνο είχε παραλειφθεί οποιαδήποτε σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία, αλλά είχε αποτυπωθεί και πρόθεση κατασκευής του άξονα Ε61 (Ε22) με όδευση απευθείας Σέρρες – Ν.Μπάφρα – Καβάλα, αποκλείοντας τη Δράμα! Φαίνεται πλέον πως η κυβέρνηση ΣΥ.ΡΙΖ.Α. συναγωνίζεται τη Νέα Δημοκρατία στο ποιος θα συμβάλλει περισσότερο στη συγκοινωνιακή απομόνωση της περιοχής μας!

Η δεύτερη δυσάρεστη εξέλιξη ήταν η δημοσιοποίηση ενός σημειώματος από το γραφείο του κ. Σπίρτζη σχετικά με τη σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία Οδό, το οποίο εκδόθηκε σε συνέχεια συνάντησης του Υπουργού με τους Βουλευτές και ορισμένους αυτοδιοικητικούς παράγοντες του Νομού μας. Το σημείωμα αυτό δυστυχώς αναπαρήγαγε άκριτα ο Δήμος Δράμας με Δελτίο Τύπου και ακόμα πιο δυστυχώς θέλησε να εκμεταλλευτεί πολιτικά η Ν.Ε. ΣΥ.ΡΙΖ.Α. Δράμας, πιθανόν σε μια απόπειρα «φυγής προς τα εμπρός», εν μέσω ασφαλιστικού, φορολογικού και μαζικών απεργιακών κινητοποιήσεων.

Από το ανυπόγραφο και καταφανέστατα προχειρογραμμένο αυτό σημείωμα (βλ. αναλυτικά άρθρο του κ. Θ.Πολυμένη (εφημ. Πρωινός Τύπος, φύλλο 02.02.2016) δημιουργούνται περισσότερα ερωτήματα και προβλήματα, από ότι δίνονται λύσεις:

1.         Κατ’ αρχάς αναφέρεται εκεί ότι η σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία θα γίνει, ανατολικά μεν μέσω της ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΗΣ Εθνικής Οδού 12 (Δράμα – Καβάλα), ενώ αντιστοίχως δυτικά θα γίνει μέσω -κατά σειρά- των ΥΦΙΣΤΑΜΕΝΩΝ Εθνικών Οδών 12 (Δράμα, Αλιστράτη, Ν.Ζίχνη) και 59 (Μεσορράχη – Αμφίπολη). Αναφέρεται επίσης ότι οι Εθνικές Οδοί 12 και 59 πρόκειται να «αναβαθμιστούν» ώστε να αποκτήσουν χαρακτηριστικά αυτοκινητοδρόμου. Τούτο σημαίνει, είτε ότι εγκαταλείπεται οποιοσδήποτε σχεδιασμός για νέες χαράξεις οδών και κατασκευή νέων αξόνων (Ε61) προς σύνδεση της Δράμας, είτε ότι απλά αυτός που εξέδωσε την ανακοίνωση δεν γνωρίζει τα στοιχειώδη για το υφιστάμενο και σχεδιαζόμενο οδικό δίκτυο της περιοχής μας, ούτε τις ήδη εκπονούμενες σχετικώς μελέτες! Σημειωτέον ότι η οποιαδήποτε απλή «αναβάθμιση» υφιστάμενων οδών (στην οποία μας…υποβαθμίζει ο Υπουργός), είναι και πρακτικά αδύνατη, αφοί οι Εθνικές Οδοί 12 και 59 είναι απομεινάρια μιας άλλης εποχής συγκοινωνιακών συνθηκών (δεκαετία ’50), όπου οι δρόμοι περνούσαν μέσα από χωριά, οικισμούς, λόγγους και…ραχούλες! Είναι αντιφατικό λοιπόν και ανεφάρμοστο να «αναβαθμιστούν» οι συγκεκριμένες Εθνικές Οδοί σε αυτοκινητόδρομους, αλλά να παραμείνουν οι ίδιες χαράξεις, πράγμα που θα καταλάβαινε και ο πιο αδαής, αρκεί να γνώριζε στοιχειωδώς κατά που πέφτει η Δράμα!

2.         Η πραγματικότητα των οδικών συνδέσεων για τη Δράμα είναι εντελώς διαφορετική και πρέπει επιτέλους κάποιος να το πει στον Υπουργό κ. Σπίρτζη και σε όποιους συντάσσονται με τις απόψεις του. Η σύνδεση της Δράμας ανατολικά με την Καβάλα είναι εφικτή, όχι μέσω της Εθνικής Οδού 12, αλλά μέσω του Διερωπαϊκού Άξονα Ε61 (Κανονισμός Ε.Ε. 1315/2013), με χαρακτηριστικά αυτοκινητοδρόμου, ο οποίος τελεί υπό την επίβλεψη της Εγνατίας Α.Ε. και ΈΧΕΙ ΟΛΟΚΛΗΡΩΘΕΙ Η ΜΕΛΕΤΗ του τμήματος Δράμα – Καβάλα και η παράκαμψη Δράμας, όπως ΔΙΑΒΕΒΑΙΩΣΕ τον περασμένο Δεκέμβρη ο Υφυπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων στη Βουλή κ. Π. Σγουρίδης, απαντώντας αναλυτικά σε επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή Δράμας κ. Δ. Κυριαζίδη (βλ. εφημ. Χρονικά, φύλλο 09.12.2015).

3.         Η σύνδεση της Δράμας προς δυσμάς με την Αμφίπολη βρίσκεται στο στάδιο της εκπόνησης μελετών, οι οποίες χωρίζονται σε τρία τμήματα. Το πρώτο τμήμα ΤΑΥΤΙΖΕΤΑΙ με τον Άξονα Ε61 και άρα θα ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΘΕΙ από τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα, όπως διαβεβαίωσε επίσης στη Βουλή ο Υφυπουργός κ. Σγουρίδης «για να αποκτήσει η Δράμα την Εγνατία της», όπως είπε (περί της όδευσης του Ε61 βλ. αναλυτικά άρθρο «Άξονες και Δράμα» του γράφοντος, στην εφημ. Εργασία-Συν, φύλλο 19.11.2015 και διαδικτυακά σε: dramanow.gr, news.makedonias.gr, dramini.gr). Το δεύτερο τμήμα, μήκους 30 χλμ. φτάνει μέχρι Παλαιοκώμη και η μελέτη αναμένεται να ολοκληρωθεί Μάρτιο ή Ιούλιο του 2016, όπως ανέφερε ο Υφυπουργός. Για το τρίτο τμήμα (Παλαιοκώμη – Αμφίπολη) δεν έχει αποφασιστεί ακόμη ούτε καν η όδευση, καθώς υπάρχει σκέψη να μετακινηθεί ανατολικότερα στις υπώρειες του Παγγαίου (λόγω αρχαιολογικού χώρου). Σε κάθε περίπτωση, ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ δεν έχουν αυτές οι μελέτες και χαράξεις, με την όδευση μέσω των Εθνικών Οδών 12 και 59 που αναφέρει ο Υπουργός κ. Σπίρτζης!

4.         Για τη χρηματοδότηση κατασκευής των έργων, η ωριμότητα των μελετών είναι ένας αποφασιστικός παράγοντας. Όπως όμως προκύπτει από τα παραπάνω, οι μελέτες του δρόμου Δράμα – Αμφίπολη απέχουν μακράν της «ωριμότητας», παρά τα ευκόλως ανακοινωθέντα. Τούτο καθιστά την τύχη της βεβιασμένης εξαγγελίας περί υποβολής πρότασης ένταξης του έργου στο νέο ΕΣΠΑ, ΣΕΣ 2014-2020 και στο Εθνικό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «Περιβάλλον – Μεταφορές» (χωρίς ούτε μια μελέτη έτοιμη!), τουλάχιστον αμφίβολη.

5.         Πέρα από αυτό, όμως, ένας άλλος αποφασιστικός παράγοντας χρηματοδότησης είναι και η επιλεξιμότητα των οδικών έργων με βάση το χαρακτηρισμό του δρόμου (βλ. δήλωση Περιφερειάρχη Λ.Παυλίδη και ρεπορτάζ εφημ. Εργασία-Συν, φύλλο 4.2.2016). Οι Εθνικές Οδοί 12 και 59 ανήκουν στο Δευτερεύον Εθνικό Οδικό Δίκτυο, όπως έχει οριστεί με την Υ.Α. 1308/1995 (ΦΕΚ Β30/19.01.1996). Το ίδιο ισχύει και για το δρόμο που συνδέει Δράμα – Πρώτη Σερρών – Αμφίπολη, με τη διαφορά ότι το τμήμα Παλαιοκώμη – όρια Νομού Δράμας έχει χαρακτηριστεί ως οδός ταχείας κυκλοφορίας, με απόφαση του τ. Υπουργού Μ.Χρυσοχοΐδη (ΥΑ 1263/2014, ΦΕΚ Α.Α.Π. 111/09.04.2014). Τα έργα σε οδούς με αυτό το χαρακτηρισμό χρηματοδοτούνται πρωτίστως από εθνικούς πόρους, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τις τρέχουσες οικονομικές δυνατότητες της χώρας μας. Αντιθέτως, ο άξονας Ε61, εντάσσεται στα διευρωπαϊκά δίκτυα και λαμβάνει χρηματοδότηση από ευρωπαϊκούς πόρους. Συνεπώς, εάν υπάρχουν έτοιμες μελέτες και πολιτική βούληση, ένα τέτοιο έργο μπορεί να προχωρήσει.

Κλείνοντας, εκφράζουμε μερικές εύλογες απορίες: Αλήθεια, ποιοι από τους παράγοντες της Δράμας που συνάντησαν τον Υπουργό κ. Σπίρτζη, πρότειναν (όπως ο ίδιος αναφέρει) να προταχθεί η κατασκευή του δρόμου Δράμα – Αμφίπολη, λόγω υποτιθέμενης ωριμότητας μελετών, και να μπει η σύνδεση με Καβάλα σε δεύτερη μοίρα; Γιατί άραγε να μην προταθεί, π.χ. η ΠΑΡΑΛΛΗΛΗ κατασκευή, αφενός του τμήματος Ε61 (Δράμα – Καβάλα) από ευρωπαϊκούς πόρους ΚΑΙ ταυτόχρονα του δρόμου Δράμα-Αμφίπολη από εθνικούς πόρους; Και το κυριότερο: Πως τοποθετούνται οι παράγοντες της Δράμας, σε σχέση με τις πρόσφατες εξαγγελίες του κ. Υπουργού;










Παγκράτιος Ιορδανίδης
Δικηγόρος
Μέλος Ν.Ε. ΠΑΣΟΚ Δράμας