16 Νοε 2012

Έλληνες και ξένοι επενδυτές θέλουν το λιμάνι της Καβάλας


Στο πρώτο πλάνο των αποκρατικοποιήσεων των ελληνικών λιμένων περνά ο Οργανισμός Λιμένος Καβάλας καθώς η γεωστρατηγική του θέση στο υπογάστριο της ανατολικής Ευρώπης και η εγγύτητά του με τους υπάρχοντες και υπό κατασκευή αγωγούς φυσικού αέριου συγκεντρώνει έντονο ενδιαφέρον Ελλήνων και ξένων υποψηφίων επενδυτών.


Με τις παραχωρήσεις δραστηριοτήτων να είναι το μοντέλο που έχει επιλεγεί για την αξιοποίηση των λιμανιών της χώρας, ήδη προχωρούν δημόσιες επενδύσεις που αναβαθμίζουν τη σημασία της Καβάλας. Γαλλικές, καναδικές και ισραηλινές επιχειρήσεις είναι μεταξύ αυτών που έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον τόσο στο παρελθόν όσο και πρόσφατα.

Η ΟΛΚ ΑΕ είναι υπεύθυνη για τη διαχείριση των τεσσάρων λιμανιών στην ευρύτερη περιοχή της Καβάλας: του Κεντρικού Λιμένα Καβάλας, του εμπορικού λιμένα «Φίλιππος Β’» στη Νέα Καρβάλη, του Λιμένα Ελευθερών και του Λιμένα Κεραμωτής. Τεσσάρων λιμανιών με διακριτούς ρόλους, αλλά μία στόχευση: να καταστήσουν το λιμενικό σύστημα της Καβάλας ένα σημαντικό κόμβο θαλασσίων μεταφορών στην ευρύτερη περιοχή, με ιδιαίτερη έμφαση στο χώρο των Ανατολικών Βαλκανίων.

Η Καβάλα βρίσκεται πάνω στους ενεργειακούς δρόμους της νοτιοανατολικής Ευρώπης. Μπορεί να αποτελέσει τερματικό σημείο εκφόρτωσης υγροποιημένου φυσικού αερίου και διασύνδεσής του στα δίκτυα. Ακόμα στην περιοχή υπάρχουν υποθαλάσσιες κοιλότητες με υδρογονάνθρακες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν πλέον ως φυσικές αποθήκες φυσικού αέριου, καθώς η τεχνολογία είναι διαθέσιμη και εφαρμόζεται σε πολλά μέρη του κόσμου. Πρόκειται για γεωλογική κοιλότητα που περικλείει υφιστάμενο κοίτασμα φυσικού αερίου. Εξαιτίας της κομβικής θέσης της φυσικής αυτής αποθήκης, είναι αυτονόητο το ενδιαφέρον ενεργειακών επιχειρήσεων, ενώ ήδη επενδυτές από τον Καναδά έχουν κάνει επαφές με ιδιώτες που εμπλέκονται στην εκμετάλλευση των υδρογονανθράκων της περιοχής.

Η κυβέρνηση δεν έχει καταλήξει ακόμη στην ακριβή στρατηγική για το πως θα προχωρήσει στην παραχώρηση των δικαιωμάτων χρήσης-εκμετάλλευσης των δικαιωμάτων, η οποία έχει όμως ενταχθεί στο πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων. Η πολιτική θα καθοριστεί μετά από την εισήγηση των συμβούλων του δημοσίου. Βάσει του προγράμματος οι διαδικασίες θα πρέπει να ξεκινήσουν τον Μάιο του 2013 και να ολοκληρωθούν στο πρώτο τρίμηνο του 2014.

Παράλληλα οι λιμενικές υποδομές της Καβάλας έχουν περιληφθεί σε ένα σχέδιο πρωτοβουλιών για την ανάπτυξη ενός διαδρόμου συνδυασμένων εμπορευματικών μεταφορών που θα συνδέει το Αιγαίο με τη Μαύρη Θάλασσα.

Ο διάδρομος αυτός, φέρει την ονομασία «Sea2Sea» και περιλαμβάνει τις θαλάσσιες μεταφορές από τις κύριες ρότες της Μεσογείου στα λιμάνια της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης, σιδηροδρομική μεταφορά από τα δύο αυτά ελληνικά λιμάνια στα λιμάνια Burgas και Varna και από εκεί στο λιμάνι του Russe στο Δούναβη και τμήμα θαλάσσιας μεταφοράς από τα δύο βουλγαρικά λιμάνια προς τα λιμάνια της βόρειας και ανατολικής Μαύρης Θάλασσας.

Ο διάδρομος αυτός μπορεί να αποτελέσει εναλλακτική της σύνδεσης του Αιγαίου με τη Μαύρη Θάλασσα που πραγματοποιείται μέσω των στενών του Βοσπόρου.

Προ μηνός πραγματοποιήθηκε, στα γραφεία του TEN-T Executive Agency της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στις Βρυξέλλες, συνάντηση εργασίας για το έργο Sea2Sea. Στη συνάντηση μετείχαν εκπρόσωποι του TEN-T Executive Agency (το οποίο έχει υπό την επίβλεψή του τα Διευρωπαϊκά Δίκτυα Μεταφορών), του Ελληνικού Υπουργείου Ανταγωνιστικότητας, του Οργανισμού Λιμένα Καβάλας, του Οργανισμού Λιμένα Αλεξανδρούπολης και του Βουλγαρικού Υπουργείου Μεταφορών.

Είναι χαρακτηριστικό της κινητικότητας πως ο Γενικός Γραμματέας Δημοσίων Έργων, κ. Στράτος Σιμόπουλος, επισκέφθηκε την Παρασκευή τον Οργανισμό Λιμένος Καβάλας προκειμένου να ενημερωθεί αναλυτικά για την πρόοδο των έργων στο Λιμενικό σύστημα Καβάλας. Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΛΚ ΑΕ, κ. Αδάμ Κοσμίδης, του παρουσίασε την πρόοδο εργασιών του έργου επέκτασης και θωράκισης του προσήνεμου μόλου, του επιβατικού Λιμένα, του έργου κατασκευής αποσπασμένου κυματοθραύστη στον εμπορικό λιμένα Φίλιππος Β΄ και δρομολόγησαν την δημοπράτηση επέκτασης των βορείων κρηπιδωμάτων στον εμπορικό λιμένα Φίλιππος Β΄.

Πρέπει να προστεθεί ότι πλησίον των υποδομών αυτών της Καβάλας βρίσκεται και η Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων, η οποία διαθέτει τόσο δικό της προβλήτα όσο και άδεια παραγωγής ηλεκτρισμού 400MW για την οποία επίσης έχει εκδηλωθεί ενδιαφέρον από Έλληνες και ξένους επενδυτές, αλλά η εμπλοκή της στην υπόθεση της Proton Bank και ο μεγάλος δανεισμός της την έχουν οδηγήσει σε προβληματική θέση.

Το εάν θα υπάρξει συνολική λύση ή επιμέρους παραχωρήσεις θα κριθεί από τον συνδυασμό των πολιτικών αποφάσεων, των δικαστικών εξελίξεων και των αποφάσεων των πιστωτριών τραπεζών, σημειώνουν κύκλοι που παρακολουθούν τις εξελίξεις. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, προ έτους μεγάλος Έλληνας εφοπλιστής φέρεται να υπέβαλε πρόταση προς τους τότε μετόχους της ΒΦΛ για εξαγορά της μονάδας έναντι ποσού της τάξης των 40 εκατομμυρίων την οποία δεν έκαναν δεκτή θεωρώντας την, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές πολύ χαμηλή.

http://www.capital.gr/News.asp?id=1665311

Οι Ισραηλινοί ενδιαφέρονται για τον εμπορικό λιμένα Καβάλας

Για έμπρακτο ενδιαφέρον από τις ισραηλινών συμφερόντων εταιρείες μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, ALALAUF και ZIM, για τη διαχείριση του εμπορικού λιμανιού «Φίλιππος Β’» της Καβάλας, αλλά και όλων των λιμανιών που υπάγονται στη δικαιοδοσία του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας, έκανε λόγο σε δηλώσεις του στο ΑΜΠΕ ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΛΚ Αδάμ Κοσμίδης.

Το ισραηλινό επενδυτικό ενδιαφέρον είχε εκδηλωθεί και κατά την επίσκεψη της διοίκησης του ΟΛΚ στο Ισραήλ τον περασμένο Ιούνιο, όπου και παρουσιάστηκαν τα συγκριτικά πλεονεκτήματα του λιμανιού δεδομένου ότι το νέο εμπορικό λιμάνι της Καβάλας στην περιοχή της Νέας Καρβάλης γειτνιάζει με την Εγνατία Οδό, αλλά και με τη Βιομηχανία Φωσφορικών Λιπασμάτων η οποία διαθέτει δικές της λιμενικές εγκαταστάσεις.

Ωστόσο, όπως επεσήμανε ο κ. Κοσμίδης, απαραίτητη προϋπόθεση για να ευοδωθεί αυτή η συνεργασία, είναι η σιδηροδρομική σύνδεση του λιμανιού της Καβάλας έτσι ώστε να ανοίξει η πρόσβαση προς τα λιμάνια της Βουλγαρίας στη Μαύρη Θάλασσα, με παράκαμψη των στενών του Βοσπόρου και των Δαρδανελίων, που έχουν γίνει «απαγορευτικά» για τα ισραηλινά πλοία, ιδιαίτερα μετά τη ρήξη στις σχέσεις Τουρκίας – Ισραήλ.

http://www.zougla.gr

rodopinews.gr