21 Ιαν 2012

Πανεπιστήμια: Αξιολόγηση και των παραρτημάτων

Οι Ευρωπαίοι υπουργοί Παιδείας στοχεύουν σε επίπεδο σπουδών αντίστοιχο με αυτό στα μητρικά ΑΕΙ.

Την αξιολόγηση και των παραρτημάτων των ευρωπαϊκών πανεπιστημίων σε τρίτες χώρες προωθούν οι Ευρωπαίοι υπουργοί Παιδείας. Πρόκειται για βήμα που κρίνεται απαραίτητο λόγω της διεθνοποίησης της ανώτατης εκπαίδευσης, που συντελείται με τη μέθοδο του francise.

Ειδικότερα, σήμερα και αύριο στην Κοπεγχάγη συνεδριάζει το Bologna Follow-up Group, το οποίο αποτελείται από στελέχη των υπουργείων Παιδείας των 47 χωρών που έχουν υπογράψει τη Διακήρυξη της Μπολόνια, που προβλέπει τη δημιουργία Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Η Ελλάδα είναι ιδρυτικό μέλος της διαδικασίας, προσυπογράφοντας τη Διακήρυξη της Μπολόνια του 1999 καθώς και όλα τα κείμενα που ακολούθησαν (Πράγα 2001, Βερολίνο 2003, Μπέργκεν 2005, Λονδίνο 2007).

Στην Κοπεγχάγη την Ελλάδα θα εκπροσωπήσει ο ειδικός γραμματέας τριτοβάθμιας εκπαίδευσης κ. Βασίλης Παπάζογλου. Όπως εξήγησε ο ίδιος χθες στην «Κ», μεταξύ των βασικών θεμάτων που θα τεθούν στη συνδιάσκεψη είναι η διασφάλιση της ποιότητας των παραρτημάτων που ιδρύουν, με τη μέθοδο της δικαιόχρησης (franchise), ευρωπαϊκά πανεπιστήμια.

Πρόκειται ουσιαστικά για την αξιολόγηση των παραρτημάτων - ένα ζήτημα που θεωρείται ιδιαίτερα κρίσιμο καθώς πολλοί θεωρούν ότι το επίπεδο σπουδών στα παραρτήματα είναι χαμηλότερο από το επίπεδο στην έδρα των μητρικών ΑΕΙ. Η αξιολόγηση των ΑΕΙ, άλλωστε, είναι πολύ βασικό στοιχείο για τη δημιουργία και τη θωράκιση του ενιαίου Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης, καθώς για τη συμμετοχή στον ΕΧΑΕ κάθε χώρα πρέπει να ικανοποιεί βασικούς άξονες, που αφορούν την αξιολόγηση, τη δομή των σπουδών και το σύστημα πιστωτικών μονάδων.

Σήμερα διεθνώς υπάρχουν περί τα 170 παραρτήματα πανεπιστημίων σε τρίτες χώρες, αριθμός που αυξήθηκε κατά περίπου 45% την τελευταία τριετία. Τα ΑΕΙ των ισχυρών χωρών, όπως οι ΗΠΑ και η Βρετανία, έχουν τον πρώτο λόγο, δημιουργώντας παραρτήματα σε χώρες της Νότιας και Ανατολικής Ευρώπης, της Μέσης Ανατολής, της Ασίας.

Η αξιολόγηση των ΑΕΙ όλων των χωρών με βάση το ενιαίο ευρωπαϊκό σύστημα αξιολόγησης, άλλωστε, συνδέεται και με το δεύτερο βασικό ζήτημα που θα τεθεί στη συνάντηση του Bologna Follow-up Group. Πρόκειται για το αίτημα της αυτόματης αναγνώρισης ισοτιμίας των πτυχίων που χορηγούν τα ΑΕΙ των 47 χωρών. Αίτημα που συναντά ισχυρές ενστάσεις από τις χώρες του πυρήνα της Ευρωπαϊκής Ενωσης, που θεωρούν ότι σε κάποιες χώρες (ιδίως του πρώην ανατολικού μπλοκ) υπάρχουν ΑΕΙ με πολύ χαμηλό επίπεδο.

Ενιαίο σύστημα

Στη συνάντηση θα εξετασθεί και η πρόοδος στην εφαρμογή της νέας δομής σπουδών που ορίζει η Διακήρυξη της Μπολόνια (3 έτη για τα προπτυχιακά, 2 έτη για τα μεταπτυχιακά και 3 έτη για το διδακτορικό) και η υιοθέτηση ενιαίου συστήματος πιστωτικών μονάδων. Από τις 47 χώρες, οι δύο στις τρεις έχουν αρχίσει τη σχετική διαδικασία (μεταξύ αυτών και η Ελλάδα).

Συγκεκριμένα, στις περισσότερες χώρες (Βέλγιο, Ελβετία, Δανία, Φιλανδία, Γαλλία, Ισλανδία, Ιταλία, Λουξεμβούργο, Νορβηγία, Πολωνία, Σλοβακία κ. ά.) οι προπτυχιακές σπουδές διαρκούν τρία χρόνια και αντιστοιχούν σε 180 πιστωτικές μονάδες. Σε λίγες χώρες (π. χ. Αρμενία, Λιθουανία, Μολδαβία, Σερβία) τα περισσότερα προγράμματα διαρκούν τέσσερα έτη και αντιστοιχούν σε 240 πιστωτικές μονάδες.

Τέλος, τη διήμερη σύσκεψη των 47 θα παρακολουθήσουν και εκπρόσωποι από χώρες της Απω Ανατολής, της Λατινικής Αμερικής, την Αυστραλία και τη Ζηλανδία καθώς οι χώρες αυτές θέλουν να συμβαδίσουν με το ευρωπαϊκό σύστημα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Του Απόστολου Λακασα

Πηγή: http://news.kathimerini.gr