25 Σεπ 2011

Φεςστιβάλ Δράμας : «Μικρο-βιο» - Ημερίδα της Εταιρίας Ελλήνων Σκηνοθετών


 
Νέα παιδιά, δημιουργοί ταινιών μικρού μήκους γέμισαν την περασμένη Παρασκευή 23 Σεπτεμβρίου την αίθουσα του δημοτικού συμβουλίου του δήμου Δράμας, για να παρακολουθήσουν την ημερίδα «Μικρο-βιο» που οργάνωσε η Εταιρεία Ελλήνων Σκηνοθετών στο πλαίσιο του Φεστιβάλ.


Φορείς και προσωπικότητες της κινηματογραφικής κοινότητας, ανέπτυξαν μια σειρά θεμάτων που αφορούσαν την εκφραστική αυτονομία του ανεξάρτητου μέσου, την παραγωγή και διανομή της ταινίας μικρού μήκους, τη διεθνή σκηνή, την παιδεία και το διαδίκτυο. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον όμως είχαν και οι τοποθετήσεις των εκπροσώπων του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου και της ΕΡΤ, καθώς περιελάμβαναν δεσμεύσεις και ανακοινώσεις.

Χωρίς συμμετοχή δεν υπάρχει βιωσιμότητα

Ο συντονιστής της συζήτησης, κριτικός κινηματογράφου Δημήτρης Χαρίτος, εξέφρασε τη χαρά των… μεγαλύτερων, για τους νεώτερους που βρέθηκαν στην αίθουσα, λέγοντας μάλιστα χαρακτηριστικά «μακάρι η εικόνα αυτή που αντικρίζουμε εδώ να έφτανε και στα πρόσωπα των αρμοδίων».

Εξάλλου και ο Δήμαρχος Δράμας Κυριάκος Χαρακίδης, επεσήμανε ότι «μπορεί το φεστιβάλ να έχει τη στήριξη των θεσμών, αλλά χωρίς τη συμμετοχή των νέων δημιουργών και του κόσμου, δεν θα έχει βιωσιμότητα». Διαβεβαίωσε παράλληλα ότι «δεν θα αφήσουμε το θεσμό στην τύχη του σε καμία περίπτωση», ο οποίος όπως ανακοίνωσε στη νέα του δομή- στη μετά Καλλικράτη εποχή-  θα έχει διοικητικό συμβούλιο και οργανωτική επιτροπή και εξέφρασε την πρόθεση του, την επόμενη χρονιά να προσκληθούν περισσότεροι εκπρόσωποι  ξένων χωρών στη διοργάνωση.

Εξέλιξη και… ελλείψεις

Μια αναδρομή στην πορεία του Φεστιβάλ έκανε ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Αντώνης Παπαδόπουλος. Στα 34 χρόνια ζωής του θεσμού, όπως ανέφερε, ορισμένοι τομείς όπως οι συνθήκες εικόνας και ήχου κατά την προβολή των ταινιών, καθώς και η δημιουργία βραβείων, η υποδομή και η στελέχωση του Φεστιβάλ, σημείωσαν εντυπωσιακή εξέλιξη. Ωστόσο «έχουμε δρόμο ακόμη για την εξέλιξη του φιλμ-μάρκετ» ανέφερε ο κ. Παπαδόπουλος. «Είναι δύσκολο να φέρεις στο Φεστιβάλ μεγάλα κανάλια, παραγωγούς, αγοραστές. Η συμβολή του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου θα μπορούσε να είναι καθοριστική σ’ αυτό το θέμα και επιπλέον περιμένουμε βοήθεια από το Υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού», συμπλήρωσε.

Στην εξίσου σημαντική δράση «Το Φεστιβάλ Δράμας ταξιδεύει» η οποία απλώνεται σε 60 και πλέον πόλεις εντός και εκτός Ελλάδας. «αυτό που λείπει είναι τα οικονομικά» επεσήμανε ο κ. Παπαδόπουλος. «Η εν λόγω δράση απορροφά ένα σεβαστό ποσό από τον προϋπολογισμό του Φεστιβάλ και δυστυχώς οι αιτήσεις μας προς το ΥΠΠΟΤ ώστε να αυτονομηθεί δεν ευοδώθηκαν».

Χρειάζεται χώρος και τρόπος

«Η μικρού μήκους ταινία είναι αυτόνομο έργο, απόλυτα σεβαστό και τρομακτικά αξιόλογο» επανέλαβε κατά την ομιλία του ο σκηνοθέτης Δήμος Αβδελιώδης, Πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής του ελληνικού διαγωνιστικού τμήματος του Φεστιβάλ, και τόνισε ότι «αυτές οι ταινίες πρέπει να βρούνε χώρο και τρόπο να τις βλέπει το κοινό».

Ιδιαίτερη αναφορά δε, έκανε στο θέμα αφήγησης μιας ιστορίας μέσα από το σινεμά. «Στην Τέχνη, δε μας ενδιαφέρει τόσο το τι θα πούμε αλλά το πώς θα το πούμε.

Μια ιστορία εξάλλου ανανεώνεται ανάλογα με τον τρόπο που θα την ξαναπούμε και οι νέες τεχνολογίες μας δίνουν μεγάλες δυνατότητες σ’ αυτό».

«Το σοκ να γίνει δημιουργία»

Κατά την πρώτη του δημόσια εμφάνιση ως γενικός γραμματέας του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου (ΕΚΚ), ο σκηνοθέτης Γρηγόρης Καραντινάκης, περιέγραψε τους στόχους που θέτει από τη νέα του αυτή θέση.

Αφού υποστήριξε ότι το «ΕΚΚ πρέπει να επαναπροσδιορίσει το ρόλο του σε ό,τι αφορά την ελληνική ταινία μικρού μήκους», ο ίδιος υποσχέθηκε ότι από την πλευρά του θα προσπαθήσει να υλοποιηθούν όλες οι ταινίες που έχουν κατατεθεί και εγκριθεί μέχρι στιγμής. «Κάνουμε ένα χρονοδιάγραμμα, ετοιμάζω νέο κανονισμό χρηματοδότησης και θέλω να στηρίξω τη μικρού μήκους ταινία. Υπήρξα από τους πρώτους μικρομηκάδες και την αντιμετωπίζω ως ολοκληρωμένο έργο» τόνισε.

Μάλιστα, με αφορμή τον νέο κινηματογραφικό νόμο που αφαιρεί τα κίνητρα για προβολή των ταινιών μικρού μήκους στους κινηματογράφους, ο κ. Καραντινάκης σημείωσε δεικτικά ότι «όταν

φτιάχνονται οι νόμοι πολλές φορές λόγω πίεσης, οριοθετούνται κάποια πράγματα διαφορετικά από ότι θα έπρεπε».

Έτσι, ο ίδιος ανακοίνωσε ότι έχει ήδη επαφές με διανομείς, ενώ στοχεύει και στη δημιουργία φορολογικών κινήτρων σχετικών με την προβολή των ταινιών μικρού μήκους στις αίθουσες. Εξάλλου, «προορισμός είναι οι θεσμοί να μην ζούνε για τον εαυτό τους, αλλά να έχουν σύνδεση με τους θεατές», είπε. Και επειδή «η κρίση είναι πνευματική, η επιστροφή στον ανθρωποκεντρικό κινηματογράφο θα είναι το χαρακτηριστικό των επόμενων χρόνων.

Σημασία έχει το σοκ που έχουμε υποστεί όλοι μας να το κάνουμε δημιουργία» συμπλήρωσε.

Βοήθημα 10.000 ευρώ

Παρά την κρίση βέβαια και την στριμωγμένη κατάσταση η ΕΡΤ είχε ευχάριστα νέα. Όπως ανακοίνωσε ο προϊστάμενος του τμήματος δραματοποιημένων ντοκιμαντέρ της ΕΡΤ, Μένος Δελιωτζάκης,   «στις δύσκολες αυτές στιγμές αποφασίστηκε φέτος -και από φέτος ελπίζουμε-, να δίνεται στο σκηνοθέτη που θα αναδειχτεί πρώτος στο Φεστιβάλ Δράμας, το ποσό των 10.000 ευρώ προκειμένου να κάνει την επόμενη ταινία του και παράλληλα θα μπορεί να κάνει χρήση των υπηρεσιών της ΕΡΤ».

Διέξοδο στη διεθνή σκηνή

Ενδιαφέρουσα ήταν και η τοποθέτηση του Ζακ Κουρτίλ, εκπροσώπου του Φεστιβάλ του Clermont-Ferrand:  «Η παρακολούθηση διεθνών φεστιβάλ δίνει την ευκαιρία στους έλληνες δημιουργούς να γνωρίσουν τους «τρόπους γραφής» ταινιών άλλων σχολών», ανέφερε ο κ. Κουρτίλ και ανακοίνωσε ότι το εν λόγω Φεστιβάλ ανοίγει τις πόρτες του στην υποβολή ελληνικών ταινιών μικρού μήκους, δίχως διαδικασία επιλογής.

 (Ρεπορτάζ:  Ευαγγελία Αμπατζή)