30 Οκτ 2014

Αντίθετη στην καύση των νεκρών ο Μητρόπολη Ξάνθης – Συντάσσεται με την Εκκλησία της Ελλάδας

Την αντίθεσή της στην καύση των νεκρών εκφράζει η Ι. Μητρόπολη Ξάνθης συντασσόμενη με τις θέσεις της Εκκλησίας της Ελλάδος επί του θέματος.


Με την υπ. Αριθμ. 2959 εγκύκλιο της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, την οποία υπογράφει και ο Μητροπολίτης Ξάνθης κ.κ. Παντελεήμων, ορίζονται οι “κανονικές συνέπειες της καύσης των νεκρών”.

Όπως επισημαίνεται, “η διαρκής Ιερά Σύνοδος με αφορμή το νέο νομοθετικό καθεστώς για την αποτέφρωση νεκρών, αποφάσισε να ενημερώσει περί των κανονικών συνεπειών από την αποτέφρωση του σώματος. Με τα άρθρα 48 και 49 του Νόμου 4277/2014 ο νομοθέτης δεν λαμβάνει υπ' όψιν τις θρησκευτικές πεποιθήσεις πεποιθήσεις του νεκρού. Εάν ο θανών δεν είχε εκφρασθεί εν ζωή περί της μετά θάνατο επιθυμίας ταφής ή αποτέφρωσης του σώματός του, η αποτέφρωση δύναται να λάβει χώρα με μόνη τη δήλωση του/της συζύγου ή συντρόφου, μετά του/της οποίου/ας έχει συνάψει σύμφωνο συμβίωσης ή τη δήλωση των συγγενών πρώτου βαθμού”

Στην ίδια εγκύκλιο, επισημαίνεται πως “τούτο, κύημα του σύγχρονου μηδενιστικού τρόπο ζωής και της τάσεως προς αποθρησκευτικοποίηση κάθε πτυχής και εκφάνσεως της ζωής του ανθρώπου, αποτελεί εκ προοιμίου καταστρατήγηση των θρησκευτικών πεποιθήσεων του κεκοιμημένου μέλους της Εκκλησίας, έλλειψη σεβασμού και φροντίδας προς το ανθρώπινο σώμα”, ενώ παράλληλα γίνεται σαφές πως “η Εκκλησία δεν δέχεται για τα μέλη Της την αποτέφρωση του σώματος, διότι τούτο είναι ο Ναός του Αγίου Πνεύματος, στοιχείο της υποστάσεως του κατ' εικόνα και καθ' ομοίωσιν Θεού πλασθέντος ανθρώπου και περιβάλλει αυτό με σεβασμό και τιμή ως έκφραση αγαπής προς το κεκοιμημένο μέλος της και ως εκδήλωση πίστεως στην κοινή πάντων ανάσταση”.

Έτσι, όπως καταλήγει η σχετική εγκύκλιος, η αποτέφρωση δεν είναι σύμφωνη προς την πράξη και παράδοση της Εκκλησίας για θεολογικούς, κανονικούς και ανθρωπολογικούς λόγους ενώ εκείνος που αποδεδειγμένα οικειοθελώς δήλωσε την επιθυμία περί καύσεως του σώματός του, δηλώνει την αυτονόμησή του και ως εκ τούτου δεν τελείται Νεκρώσιμος Ακολουθία και Ιερό Μνημόσυνο υπέρ αυτού. “Παρά ταύτα, επαφίεται στην ποιμαντική σύνεση και τη διακριτική ευχέρεια του οικείου Μητροπολίτη η τέλεση απλώς Τρισαγίου” σημειώνεται σχετικώς.