11 Απρ 2014

Τι κερδίζει η Ελλάδα από τη νέα διασυνοριακή γέφυρα στον Έβρο

Μόλις επτά με επτάμισι μέτρα θα τη "χωρίζουν" απ' αυτήν που χτίστηκε τη δεκαετία του '50 κι έκτοτε εξυπηρετεί τις ανάγκες διέλευσης εμπορευμάτων και ιδιωτών που ταξιδεύουν από την Ελλάδα προς την Τουρκία και αντίστροφα. Η νέα διασυνοριακή γέφυρα ανάμεσα στους Κήπους και τα Ύψαλα, για την υλοποίηση της οποίας έχει γίνει ήδη το πρώτο "βήμα"...


...θα κατασκευαστεί νοτιότερα της υφιστάμενης και αναμένεται -σύμφωνα με εκτιμήσεις φορέων και παραγόντων- να δώσει ώθηση στην περαιτέρω ανάπτυξη των οικονομικών και εμπορικών ελληνοτουρκικών σχέσεων.

Παράλληλα, εκτιμάται ότι, θα διευκολύνει περαιτέρω τις εμπορευματικές μεταφορές με κατεύθυνση την Ελλάδα και τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, καθώς και όσους κινούνται σε χώρες της Ασίας, καθώς θα εξυπηρετεί λειτουργικά τη διασύνδεση Ελλάδας-Τουρκίας με τον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο IV, όπως και τη λειτουργική σύνδεση της Τουρκίας με την Εγνατία Οδό, τον Πανευρωπαϊκό Διάδρομο Χ και τις βαλκανικές χώρες.

Το συνολικό μήκος της χάραξης της νέας γέφυρας, με τις απαιτούμενες προσβάσεις, ανέρχεται σε 1400 μέτρα. Θα έχει διατομή κλάδου αυτοκινητόδρομου με δύο λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση, λωρίδα έκτακτης ανάγκης και πλευρικές διαμορφώσεις πεζοδρομίων για τον κάθε κλάδο. Το συνολικό μήκος της θα είναι 810 μέτρα, από τα οποία τα 344 βρίσκονται εντός της ελληνικής επικράτειας.

Θεσμικοί φορείς και παράγοντες της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης υποδέχθηκαν με αισιοδοξία την υπογραφή του διμερούς πρωτοκόλλου μεταξύ των κυβερνήσεων Ελλάδας και Τουρκίας (σ.σ. στις 4 Απριλίου 2014 στη Θεσσαλονίκη), το οποίο ουσιαστικά επικύρωσε τη συμφωνία που υπεγράφη τον Ιούνιο του 2013 στην Αδριανούπολη, για τη χωροθέτηση και οριοθέτηση της νέας διασυνοριακής γέφυρας στον Έβρο ανάμεσα στους Κήπους και τα Ύψαλα.
Ταχύτερα η διέλευση από τα σύνορα

"Μπήκε το νερό στο αυλάκι" τόνισε στο Αθηναϊκό Πρακτορείο ο εκτελεστικός γραμματέας της Περιφέρειας Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης και μέλος της Μεικτής Επιτροπής Συντονισμού και Παρακολούθησης του Έργου (ΜΕΣΠΕ), Κώστας Κατσιμίγας, επισημαίνοντας πως η νέα διασυνοριακή γέφυρα θα κάνει πιο γρήγορες τις διαδικασίες διέλευσης από τα σύνορα.

Το πρώτο λιθαράκι για τη νέα γέφυρα μπήκε ουσιαστικά πριν από οχτώ χρόνια, σημείωσε ο κ. Κατσιμίγας, σύμφωνα με τον οποίο "από εδώ και πέρα 'αντίπαλοί' μας είναι το κόστος και η γραφειοκρατία εγκρίσεων τεχνικών έργων".

Αναφερόμενος δε, στα φαινόμενα των καθυστερήσεων που παρατηρούνται ενίοτε στα ελληνοτουρκικά σύνορα, ο κ. Κατσιμίγας σημείωσε ότι "αυτό οφείλεται στην παρουσία μεγάλων φορτηγών και φορτίων και ειδικών φορτίων".

"Ο ιδιώτης με πούλμαν ή ΙΧ κινείται εύκολα, η κίνηση έχει διευκολυνθεί τα μέγιστα, η δε χορήγηση βίζας στους Τούρκους πολίτες είναι πολύ πιο απλή διαδικασία και ήδη η Περιφέρεια με περισσότερη ένταση στον Έβρο και δευτερευόντως σε Καβάλα και Ξάνθη, έχει γνωρίσει πρωτόγνωρη αύξηση αφίξεων" υπογράμμισε.

Μενού στην τουρκική και σερβιτόροι που μιλούν τη γλώσσα

Στην Αλεξανδρούπολη καταφθάνουν Τούρκοι επισκέπτες αυθημερόν για να περάσουν λίγες ώρες και στη συνέχεια επιστρέφουν, αφού η απόσταση που "χωρίζει" την πόλη από την Κωνσταντινούπολη είναι περίπου 240 χιλιόμετρα, ενώ από την Αδριανούπολη περίπου μία με μιάμιση ώρα.

Σ' αυτή τη θετική εξέλιξη, οι καταστηματάρχες της Αλεξανδρούπολης ανταποκρίνονται, με το μενού σε ορισμένα καταστήματα εστίασης να είναι γραμμένο και στην τουρκική γλώσσα, ενώ απασχολούνται και υπάλληλοι που μιλούν τη γλώσσα ούτως ώστε να εξυπηρετούνται καλύτερα οι πελάτες.

Λύση στην είσοδο και έξοδο προς Ασία

Την αισιοδοξία του κ. Κατσιμίγα συμμερίζονται και φορείς που εκπροσωπούν την επιχειρηματική δραστηριότητα.

Λύση στην είσοδο και την έξοδο προς την Ασία χαρακτήρισε τη νέα γέφυρα ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Φορτηγών Αυτοκινητιστών Ελλάδας (ΟΦΑΕ) Απόστολος Κενανίδης.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η υφιστάμενη γέφυρα "...δεν εξυπηρετεί καν τις ανάγκες των δύο χωρών διότι είναι πολύ δύσκολη η ροή των οχημάτων". Όπως εξήγησε, η στενότητα της γέφυρας εμποδίζει και τη μεγαλύτερη ροή των οχημάτων και τη διεκπεραίωση των διαδικασιών των τελωνειακών αρχών. Πάντως, κατά τον κ. Κενανίδη, "το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η μείωση του προσωπικού των τελωνειακών υπαλλήλων σε ένα πολύ νευραλγικό σημείο, το τελωνείο των Κήπων, όπου από εκεί διέρχεται όλος ο όγκος των εμπορευμάτων από και προς την Ασία".

Για την κατασκευή της νέας γέφυρας, η "Εγνατία Οδός ΑΕ" και η Τουρκική Αρχή Αυτοκινητοδρόμων σήκωσαν τα... "μανίκια" και ξεκίνησαν το έργο τους, αφού μετά την υπογραφή του πρωτοκόλλου άνοιξε ο δρόμος για τη μελετητική ωρίμανση του έργου, όπως προβλέπεται από το μνημόνιο συνεργασίας της "Εγνατία Οδός ΑΕ" με την Τουρκική Αρχή Αυτοκινητοδρόμων.

Ο πρόεδρος της "Εγνατία Οδός ΑΕ" Πάρις Σαββαΐδης επεσήμανε ότι έγιναν ορισμένες διερευνητικές εργασίες, τοπογραφικές αποτυπώσεις και πρόσθεσε ότι η μικτή τεχνική επιτροπή του έργου που συνεδρίασε μετά την υπογραφή του πρωτοκόλλου για πρώτη φορά "βάζει τις βάσεις της συνεργασίας μεταξύ των τεχνικών για διάφορες αποφάσεις".

Η ωρίμανση των μελετών θα γίνει από την Εγνατία Οδό ΑΕ σε συνεργασία με την Τουρκική Αρχή Αυτοκινητοδρόμων, η δε Μικτή Ομάδα Εργασίας (ΜΟΕ) που έχει καθορισθεί από τη ΜΕΣΠΕ θα κάνει τον συντονισμό και τη διαχείριση των μελετών και των τευχών δημοπράτησης του έργου.

Ο κ. Σαββαΐδης εκτίμησε ότι, "από τη δική μας πλευρά, εκείνο που θα πρέπει να πάει παράλληλα ίσως με την κατασκευή ή να προηγηθεί (αυτής) θα ήταν μια αναβάθμιση του συνοριακού σταθμού. Είναι είσοδος στη χώρα μας, θα πρέπει να είναι όπως αξίζει στη χώρα μας, να βλέπουν (όσοι περνούν από το σημείο) έναν πρώτο σταθμό σε πολύ καλή κατάσταση".

"Οποιαδήποτε βελτίωση και εκσυγχρονισμός μεταφορικών υποδομών συμβάλλει αποφασιστικά στην εν γένει ανάπτυξη της περιοχής και δη στην ανταπόκριση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στο ρόλο του, ως πρωταγωνιστικού αναπτυξιακού πόλου της ευρύτερης περιοχής της Βόρειας Ελλάδας" υπογράμμισε, από την πλευρά του, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ) Σταύρος Σταυράκογλου.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η παρούσα γέφυρα στο συγκεκριμένο σημείο του νομού αποτελούσε αναχρονιστικό μεταφορικό κόμβο και "βαρίδι" στις αναπτυξιακές προοπτικές στον τομέα των συνδυασμένων μεταφορών της ευρύτερης περιοχής. Κι' αυτό διότι -όπως σημείωσε- είναι πολύ μικρή γέφυρα, "με αποτέλεσμα να υπάρχει κορεσμός που αποτυπωνόταν σε ατελείωτες ουρές όταν υπήρχε μεταφορική αιχμή(...)".

Όπως είπε ο κ. Σταυράκογλου "και μόνο μια ανακοίνωση τέτοιας εξέλιξης (η υπογραφή του πρωτοκόλλου) δημιουργεί υπεραξίες στην περιοχή, οι οποίες, αυτή τη στιγμή, είναι αναγκαίες από κάθε άλλη περίοδο".

"Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης έχει το συγκριτικό πλεονέκτημα της συσσώρευσης όλων των στοιχείων του τομέα των συνδυασμένων μεταφορών. Υπάρχει λιμάνι, υπάρχει σιδηρόδρομος μέσα στο λιμάνι και σιδηροδρομική σύνδεση των προβλητών του λιμένα με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο, υπάρχει αεροδρόμιο στα δύο χιλιόμετρα από το λιμάνι και φυσικά αυτό που 'τρέχουμε' για να προσθέσουμε σ' αυτά είναι η οδική σύνδεση του λιμανιού με την Εγνατία Οδό. Πρόκειται για ένα συνδυασμένο έργο που θα συμπεριλαμβάνει την περιφερειακή οδό του δήμου Αλεξανδρούπολης η οποία θα καταλήγει μέσα στο λιμάνι της Αλεξανδρούπολης για να υπάρξει οδική σύνδεση".

Στο μεταξύ, θετικά "βλέπει" τη νέα διασυνοριακή γέφυρα και ο πρόεδρος του Επιμελητηρίου Έβρου Χριστόδουλος Τοψίδης , εκτιμώντας ότι το έργο θα δώσει προστιθέμενη αξία στην Ελλάδα. Ο ίδιος σημείωσε ότι "πριν από ένα μήνα υπήρχαν προβλήματα με 'ουρές' αυτοκινήτων που είχαν φθάσει τα δέκα χιλιόμετρα και αναμονή 48 ωρών στο τελωνείο", τα οποία θα ξεπεραστούν με την κατασκευή της νέας γέφυρας.

Νέα ώθηση στον τουρισμό

Η νέα διασυνοριακή γέφυρα θα διευκολύνει την κατάσταση σε περιόδους αιχμής, εκτίμησε ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ξενοδόχων Θράκης Κωνσταντίνος Χατζηκωνσταντίνου.

Μάλιστα, όπως είπε, με την κατασκευή της νέας υποδομής αναμένεται ότι θα δοθεί περαιτέρω ώθηση στην "εισροή" Τούρκων επισκεπτών στα παράλια της Θράκης, αλλά και στις πόλεις αφού, ήδη, επισκέπτες από την Αδριανούπολη έρχονται στην Αλεξανδρούπολη είτε για να φάνε ψάρι είτε για να διασκεδάσουν αλά... ελληνικά.

Προς το παρόν, υπάρχει ένα "μούδιασμα" στην αγορά σε σχέση με τις αφίξεις επισκεπτών από την Τουρκία, γεγονός που αποδίδεται, κυρίως στην υποτίμηση της τουρκικής λίρας, που είχε ως αποτέλεσμα "να έχουμε γίνει πιο ακριβοί χωρίς να το θέλουμε", είπε ο κ. Χατζηκωνσταντίνου.

Ωστόσο, οι επισκέπτες του Σαββατοκύριακου (city break) ή και της μονοήμερης εκδρομής από την Τουρκία, αλλά και τη Βουλγαρία έχουν δώσει "ανάσα" στην ευρύτερη περιοχή, δήλωσε, από την πλευρά του, ο πρόεδρος Συνδέσμου Τουριστικών Πρακτόρων Ανατολικής Μακεδονίας Θράκης Δημήτρης Δολιανίτης.


Ο ίδιος εκτίμησε ότι η νέα διασυνοριακή γέφυρα θα συμβάλλει στην ταχεία διέλευση εμπορευμάτων και οχημάτων από Ελλάδα προς Τουρκία και αντίστροφα και στην ανάπτυξη της τουριστικής κίνησης προς την Ελλάδα.