Αποτελεί
πλέον κοινό τόπο ότι οι ρυθμίσεις περί ευθύνης υπουργών και βουλευτών είναι όχι
απλώς άστοχες, αλλά και υστερόβουλες για να καλύπτουν τους φορείς της
εκτελεστικής και νομοθετικής εξουσίας.
Η
μακρόχρονη επίσης κοινοβουλευτική μας εμπειρία έχει αποδείξει ότι οι ρυθμίσεις περί εξεταστικών και
προανακριτικών (νυν προκαταρκτικών) επιτροπών της Βουλής δεν διαδραμάτισαν το
ρόλο που ο συνταγματικός νομοθέτης επιδίωκε. Αντίθετα και οσάκις κλήθηκαν να
επιτελέσουν το έργο τους απέτυχαν παταγωδώς. Κάθε κόμμα εκδίδει το δικό του
πόρισμα εξυπηρετώντας τον υπέρτατο σκοπό του, δηλαδή τις μικροκομματικές του
επιδιώξεις.
Το
γεγονός οδηγεί στην απαξίωση του κοινοβουλευτικού έργου και της Βουλής, η οποία
και καλείται να ασχοληθεί με δικαστικά καθήκοντα. Αποδείχθηκε ότι δεν μπορεί
επαρκώς να τα επιτελέσει.
Είναι
τέτοια η σύγχυση και αλληλοεπικάλυψη μεταξύ νομοθετικής και εκτελεστικής
εξουσίας στην Ελλάδα, είναι τέτοια η απουσία δημοκρατικά οργανωμένων κομμάτων
και η έλλειψη συναινετικού λόγου και προσωπικής κοινοβουλευτικής συνείδησης του
κάθε Βουλευτή, που το σύστημα και στον τομέα αυτό απέτυχε παταγωδώς.
Ζούμε
και πάλι με αφορμή τη λεγόμενη λίστα Λαγκάρντ και τις ενδεχόμενες ποινικές
ευθύνες Κυβερνητικών στελεχών ένα θέατρο του παραλόγου.
Βέβαια
στη χώρα, όπου ευκαιριακά και κατά περίπτωση όλοι γινόμαστε συνταγματολόγοι ή
ειδήμονες οποιασδήποτε άλλης επίκαιρης ειδικότητας, η συμβολή του γράφοντος δεν
έχει καμία απολύτως αξία. Ήδη κάθε Έλληνας και Ελληνίδα όχι απλώς έχει
διαμορφωμένη άποψη, αλλά έχει καταλήξει ως προς το τι είναι νόμιμο και τι
παράνομο, τι συνταγματικό και τι όχι.
Χρησιμοποιώντας
όμως την κοινή λογική και όχι κατ΄
ανάγκη νομικές γνώσεις, ευχερώς μπορούμε να διαπιστώσουμε ότι:
1.
Η σημερινή τρικομματική Κυβέρνηση έχοντας εξασφαλίσει την απρόσκοπτη και
γενναία χρηματοδότηση της Χώρας, που κατά την άποψή της αποτελεί την τελευταία
μας ευκαιρία, επ΄ ουδενί δεν θα έθετε σε κίνδυνο ιδίως τώρα την Κυβερνητική
σταθερότητα και συνοχή.
2.
Η αξιωματική αντιπολίτευση δεν θα άφηνε ανεκμετάλλευτη την ευκαιρία να
εμφανισθεί ως αρχάγγελος της κάθαρσης και να επιδιώξει ρήγματα στην
Κοινοβουλευτική πλειοψηφία, εκμεταλλευόμενη την απόγνωση του Λαού από τα
δυσβάστακτα μέτρα, την αβεβαιότητα και ανασφάλεια για το αύριο.
3.
Γνωρίζουμε όλοι ότι οι ανεπαρκείς φορολογικοί και λοιποί ελεγκτικοί μηχανισμοί
και η έλλειψη πολιτικής βούλησης δεν αξιοποίησαν όχι μόνο τη λεγόμενη λίστα
Λαγκάρντ, αλλά και τη λίστα των 54.000 καταθετών σε τράπεζες του εξωτερικού, τη
λίστα με τις καταθέσεις στο Λίχνενστάϊν, τη λίστα με τα κότερα στην Ολλανδία,
τη λίστα με τους αγοραστές πανάκριβων ακινήτων στο Λονδίνο κλπ. Στις
περιπτώσεις αυτές οι πάντες κάνουν λόγο μόνο για πολιτικές ευθύνες ενός σάπιου,
διαβρωμένου και ανίκανου συστήματος.
4.
Τις άνω πολιτικές ευθύνες μπορούσε και όφειλε να διερευνήσει μία εξεταστική
επιτροπή της Βουλής, η οποία το πιθανότερο όμως θα ήταν πως θα κατέληγε και
πάλι σε τραγέλαφο. Διαφορετικά
πορίσματα, τόσα όσα και τα κόμματα της Βουλής.
5.
Από τη στιγμή που διαπιστώθηκε η τέλεση συγκεκριμένων αξιόποινων πράξεων -
αλλοίωση της λίστας Λαγκάρντ με τη διαγραφή συγγενικών προσώπων του πρώην
υπουργού Οικονομικών Παπακωνσταντίνου – δεν μπορούσε παρά να ζητηθεί η
συγκρότηση προκαταρκτικής επιτροπής για τη διερεύνηση των ποινικών του ευθυνών.
6.
Τα τρία κόμματα της συγκυβέρνησης έσπευσαν να προλάβουν την αντιπολίτευση και
προανήγγειλαν τη σύσταση προκαταρκτικής επιτροπής. Για να αποτραπεί μάλιστα ο
κίνδυνος της παραγραφής – ορθότερα αποσβεστικής προθεσμίας- προβαίνουν σε
διασταλτική ερμηνεία του νόμου (σημ. πράγμα ανεπίτρεπτο στο ποινικό δίκαιο) και
στελέχη τους δηλώνουν ότι δεν υφίσταται τέτοιο θέμα. Παράλληλα κάνουν λόγο για
ενέργεια που ενδεχομένως έγινε όχι στα πλαίσια άσκησης των υπουργικών του καθηκόντων.
Είναι προφανές ότι για την ικανοποίηση του κοινού περί δικαίου αισθήματος
είμαστε έτοιμοι να καταστρατηγήσουμε νόμους (σημ. κακούς μεν αλλά ισχύοντες)
και να καταντήσουμε λάστιχο το ήδη τραυματισμένο Σύνταγμα. Σε άρθρο του στο
Βήμα της Κυριακής (06/01/2013) ο καθηγητής Συνταγματικού Δικαίου Γιώργος
Σωτηρέλλης εύστοχα αποκαλεί την κατάσταση αυτή ως συνταγματικό λαϊκισμό.
6.
Τα κόμματα της αντιπολίτευσης, όπως ήταν αναμενόμενο κινήθηκαν σε αντίθετη
τροχιά. Ο ΣΥΡΙΖΑ αρχικά μίλησε για ποινικές ευθύνες όλων των έως σήμερα
Υπουργών Οικονομικών και του πρώην Πρωθυπουργού Γιώργου Παπανδρέου. Τελικά και
μετά από διελκυστίνδα αρκετών ημερών κατέληξε μόνο στον Ευάγγελο Βενιζέλο.
Είναι προφανής η στόχευσή του να διεμβολίσει την Κυβερνητική πλειοψηφία και να
επιφέρει ρήγματα στο εσωτερικό της, ελπίζοντας σε διαφοροποιήσεις βουλευτών
κατά τη σχετική μυστική ψηφοφορία. Το έργο αποδίδει. Υπάρχουν Βουλευτές
πρόθυμοι να υπερψηφίσουν την πρότασή του για οποιοδήποτε λόγο μπορεί να
φανταστεί κανείς, ακόμη και για να δείξει την δυσαρέσκειά του στο κόμμα του.
Αγγίζει επίσης τη συντριπτική πλειοψηφία των Ελλήνων Πολιτών που αποζητούν αίμα
και κάθαρση πάση θυσία.
7.
ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ, ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ & ΚΑΡΑΤΖΑΦΕΡΗΣ σε ένα κρεσέντο λαϊκισμού
και επιχειρώντας αναγκαστικά να υπερκεράσουν το ΣΥΡΙΖΑ μιλούν για προσπάθεια
της Κυβέρνησης να συγκαλύψει το σκάνδαλο, αλλά και της αξιωματικής
αντιπολίτευσης να καλύψει τον Παπανδρέου. Κατανοούν ότι αν στο στόχαστρο μπουν
και άλλα πρόσωπα ο στόχος της αποσταθεροποίησης δεν θα επιτευχθεί.
Υποχρεώνονται όμως να εμφανισθούν βασιλικότεροι του ΣΥΡΙΖΑ.
8.
Το ΚΚΕ κατά πάγια τακτική ζητά πλήρη διερεύνηση προς όλες τις κατευθύνσεις,
διατηρώντας όμως την αξιοπιστία του δεν καταφεύγει σε άκρατη ονοματολογία,
καταδεικνύοντας ως υπεύθυνο της διαφθοράς τον καπιταλισμό !!!
9.
Είναι βέβαιο ότι αν η ΝΔ ήταν στην αντιπολίτευση θα ζητούσε το κεφάλι του Ε.
Βενιζέλου και ενδεχομένως και του Γ. Παπανδρέου επί πίνακι.
10.
Είναι ενδεχόμενο αν η ΔΗΜΑΡ ήταν αντιπολίτευση να συζητούσε και αυτή την
ενδεχόμενη παραπομπή του Ε. Βενιζέλου.
Αλήθειες
και προβλέψεις σχετικά με το θέμα:
1. Όλοι
γνωρίζουν πως σήμερα τουλάχιστο υπάρχουν σοβαρότατες ενδείξεις τέλεσης
αξιόποινων πράξεων μόνο κατά του Παπακωνσταντίνου, που μένει να αποδειχθούν αν
η διαδικασία προχωρήσει.
2. Εάν και εφόσον στην πορεία προκύψουν από
την έρευνα στοιχεία και σε βάρος άλλων προσώπων τότε η ποινική διερεύνηση θα
συμπεριλάβει και αυτούς.
3. Οι κατηγορίες περί υπεξαίρεσης εγγράφου
και παράβασης καθήκοντος του πρώην Υπουργού Οικονομικών Ε. Βενιζέλου δεν μπορούν να στοιχειοθετήσουν ποινικά αδικήματα
και για το λόγο αυτό ουδείς επί τόσο καιρό δεν έθετε τέτοιο ζήτημα.
4. Ζήτημα παραγραφής υφίσταται. Το γνωρίζουν
οι πάντες. Ακόμη και αν φθάσει η υπόθεση στο αρμόδιο Δικαστικό Συμβούλιο ή και
στο ειδικό Δικαστήριο, το ζήτημα θα εξεταστεί και το πιθανότερο είναι πως θα
γίνει δεκτό ότι παρήλθε η συνταγματική αποσβεστική προθεσμία.
5. Ο
Παπακωνσταντίνου που επιδίδεται σε λεονταρισμούς περί του ότι δεν τον
ενδιαφέρει η παραγραφή και δεν επενδύει σε αυτή, αλλά αναμένει την αθώωσή του,
γνωρίζει πολύ καλά πως το ζήτημα ερευνάται αυτεπάγγελτα.
6. Η λίστα είναι όντως παρανόμως κτηθέν αποδεικτικό
μέσο, όπως έκρινε και το ανώτατο
ακυρωτικό Γαλλικό Δικαστήριο. Το αποδεικτικό αυτό μέσο θα καταπέσει σε
οποιοδήποτε δικαστήριο. Για το λόγο αυτό και σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν
τηρούν οι Εφορίες στοιχεία για πολλά χρόνια πίσω, το πιθανότερο είναι πως η
Ελλάδα δεν πρόκειται από τις λίστες αυτές να έχει ιδιαίτερο όφελος.
Το
τελικό συμπέρασμα είναι πως σε καμία σοβαρή χώρα της Ευρώπης, όπου και
λειτουργούν επαρκώς οι θεσμοί και η Κοινοβουλευτική Δημοκρατία, δεν
αντιμετωπίζουν παρόμοιες τραγελαφικές καταστάσεις. Αντίθετα μια σειρά χώρες αξιοποίησαν τις
λίστες που έφθασαν με οποιοδήποτε τρόπο στα χέρια τους και αποκόμισαν μεγάλα
ποσά προς όφελος των πολιτών τους, που πλήττονται από τα σκληρά μέτρα λιτότητας.
Μένει
να αποδειχθεί ότι και στη χώρα μας οι
ελεγκτικοί μηχανισμοί που ήδη και μετά από μεγάλη καθυστέρηση ενεργοποιήθηκαν
θα κατορθώσουν να εισπράξουν ικανά ποσά που φοροδιέφυγαν στο παρελθόν. Το
οφείλουμε στους πολίτες αυτής της χώρας. Γιατί δυστυχώς δεν μπορούμε να
ελπίζουμε σε πολλά όσον αφορά την κάθαρση και την τιμωρία των υπευθύνων, όσο
διατηρείται το ισχύον νομικό πλαίσιο.
Παναγιώτης
Χατζηγεωργίου
Δικηγόρος
0 ΣΧΟΛΙΑ:
Δημοσίευση σχολίου