4 Μαρ 2012

Πώς από το «Ζήσε τον Μύθο σου στην Ελλάδα» φτάσαμε στο «Ό,τι έχετε ευχαρίστηση»

Ενδιαφέρουσες απόψεις από την τουριστική αγορά κατέγραψε το αποκριάτικο τριήμερο το «Ηotel & Restaurant», σε σχέση με την νέα καμπάνια «Give Greece a chance», που ήδη «τρέχει» στο εξωτερικό. 

Tα κεντρικά ζητήματα που τέθηκαν σε συζητήσεις του τουριστικού κλάδου είναι δύο, ένα ζήτημα ουσίας και ένα διαδικασίας: 


Όσον αφορά την ουσία, η πλειοψηφία των ερωτηθέντων αναφέρει ότι το μήνυμα «Give Greece a chance», παρά την έξυπνη παράφραση του συμπαθούς μουσικού και ακτιβιστή Τζον Λένον, σαφώς αποπνέει ηττοπάθεια. 

Το γεγονός ότι η Ελλάδα βρίσκεται υπό την επιτροπεία δανειστών και βίαιων κοινωνικών και οικονομικών προσαρμογών δεν οδηγεί σε ταυτόχρονη απώλεια της θέσης της ως σημαντικού τουριστικού προορισμού, θέση που κατέχουμε σταθερά εδώ και πολλές δεκαετίες. Η χρήση ενός μηνύματος που μεταφέρει αρνητικές «δονήσεις» δεν ταιριάζει με μια τουριστική καμπάνια που η βασική της αίσθηση είναι η αισιοδοξία. 

Ορισμένοι, ανέτρεξαν σε τουριστικές καμπάνιες της Τουρκίας, την εποχή που μαίνονταν συγκρούσεις με εθνικές μειονότητες, της Ισπανίας, την εποχή των τρομοκρατικών επιθέσεων ή τουριστικών προορισμών της ΝΑ Ασίας, Αφρικής και Λατινικής Αμερικής που μαστίζονταν από δεινή φτώχεια. Όλες οι παραπάνω δεν κατέστησαν τους τουρίστες μέρος του εσωτερικού τους προβλήματος. Διαφήμιζαν τις παραλίες, τους πολιτιστικούς τους θησαυρούς κ.ά. χωρίς να ζητούν από τους τουρίστες να τους δώσουν «ευκαιρία ύπαρξης».

Το δεύτερο ζήτημα είναι διαδικαστικό: Μια ομάδα ιδιωτών, με ή χωρίς την «ομπρέλα» κάποιου φορέα, παρά τις αδιαμφισβήτητες καλές της προθέσεις, μπορεί να υποκαθιστά τον ΕΟΤ για την τουριστική προβολή της χώρας; Τι γίνεται στην περίπτωση που αύριο ο ΕΟΤ θα συμμετέχει σε τουριστικές εκθέσεις με συγκεκριμένη καμπάνια, που ίσως κινείται σε τελείως αντίθετη κατεύθυνση; Το ερώτημα βεβαίως είναι εάν ο ΕΟΤ και η πολιτική ηγεσία του τουρισμού ερωτήθηκαν και εάν συμφώνησαν για μια τέτοια καμπάνια.;

Στην παραπάνω περίπτωση, ενδεχομένως να συντρέχουν οι όροι του άρθρου 35 του νόμου που κατέθεσε ο υπουργός Πολιτισμού, Παύλος Γερουλάνος και αφορούν τα κοινά προγράμματα προβολής, τα οποία, ωστόσο, προϋποθέτουν την υπογραφή της σχετικής σύμβασης. Το ενδιαφέρον είναι ότι όλοι ανεξαιρέτως οι τουριστικοί επιχειρηματίες δηλώνουν ότι πρέπει ο ελληνικός τουρισμός να πάψει να αποτελεί πεδίο πειραμάτων, ώστε να μαζέψει τις δυνάμεις του και να προσπαθήσει να αξιοποιήσει την τουριστική περίοδο που αρχίζει σε λίγες μέρες, προς όφελος της εθνικής οικονομίας και της απασχόλησης.

Η καμπάνια «Give Greece a chance» ξεκίνησε από τον ιδιωτικό τομέα και ειδικότερα τον ΣΕΤΕ και τον ΣΕΒ, ενώ στη συνέχεια είχε υποστήριξη από επιχειρήσεις όπως: Aegean Airlines, ΟΤΕ, Cosmote, Costa Navarino, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών, Τράπεζα Πειραιώς, Eurobank, S&B, Ελληνικά Πετρέλαια, Coca Cola 3Ε, Φουρλής, Ελλάκτωρ, Γιώτης, J&B, Τιτάν, Γιώτης, Υφαντής, ΕΛΒΑΛ κ.ά. Η πρωτοβουλία έγκειται στη δημοσίευση καταχωρήσεων στις μεγαλύτερες εφημερίδες στην Ευρώπη, σε τέσσερις γλώσσες, με κείμενο όπου μεταξύ άλλων αναφέρονται στοιχεία για την κατάσταση στην Ελλάδα τα τελευταία τρία χρόνια, με την έκκληση: «Δώστε μία ευκαιρία στην Ελλάδα». Εμφανίσεις θα γίνουν στις μεγαλύτερες εφημερίδες της Γερμανίας, της Ολλανδίας, της Γαλλίας και του Βελγίου.